کد خبر: ۱۲۷۱۹۲
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 17
شفا آنلاین>اجتماعی> استفاده از تلفن همراه تاثیرات زیادی روی سبک زندگی ما گذاشته است. بیشتر وقت و انرژی ما صرف شبکه‌های مجازی می‌شود و به همین علت روی روند زندگی ما تاثیرگذار است.
استفاده از تلفن همراه شاید در گذشته به تنها قشر خاصی از مردم محدود می‌شد ولی اکنون همه رده‌های سنی از کودکان گرفته تا سالمندان همگی جزو کاربران آنها هستند. استفاده زیاد از این شبکه‌ها باعث اختلال در روند خواب می‌شود. همین بی‌نظمی خود منجر به بروز بیماری‌های اعصاب و روان زیادی می‌شود که اکثر بیماران ما از آن رنج می‌برند. همچنین استفاده زیاد از شبکه‌های مجازی و دور بودن از واقعیت‌های اطراف به مرور باعث به وجود آمدن افسردگی و استرس می‌شود. این علائم اگر ارتباط پیدا کند احتمال ابتلا به سرطان‌ها را هم افزایش می‌دهد.

 علاوه بر اینکه منجر به بروز بیماری‌های قلبی و عروقی هم می‌شود و سن ابتلا را هم کاهش می‌دهد. پژوهش‌های اخیری انجام شده است که نشان می‌دهد برخی از بیماری‌های قلبی در نتیجه کار زیاد با فضای مجازی و سبک زندگی ناسالم است. خصوصا که بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی در کوتاه‌ترین زمانی که پیدا می‌کنند به سراغ این شبکه‌ها می‌روند. افراد زیادی هستند که در تاکسی‌ها و مسیرهای رفت و آمد، در حین غذا خوردن و حتی خواب و استراحت و رفتن به دستشویی در شبکه‌های اجتماعی هستند. این موضوع تمرکز حواس را از آنها می‌گیرد و کاربران را روز به روز بیشتر به شبکه‌های اجتماعی وابسته می‌کند. همین باعث می‌شود تا دور بودن از تلفن همراه برای آنها ترسناک باشد و بدون ان احساس ناامنی کنند، به صورتی که اگر بدون تلفن از خانه بیرون آمده باشند برای برداشتن آن حتماً بازخواهند گشت.

 البته نمی‌توان گفت استاندارد مشخص و معینی برای استفاده از تلفن همراه وجود دارد. ولی باید برای استفاده از آن در برنامه زندگی روزمره خود چهارچوب تهیه کنیم و زمان استفاده را محدود کنیم. این کار به بازگشت تمرکز به زندگی کمک بسیاری می‌کند و افراد کنترل بیشتری روی زندگی خود دارند.سپید

احمد جلیلی
رئیس انجمن روانپزشکان ایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: