کد خبر: ۱۲۶۴۱۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 10
شفا آنلاین>اجتماعی>مطالعه صورت گرفته توسط محققان کانادایی نشان می دهد، نوشیدن یک لیوان آب سرد یا یخ چای، می تواند به کاهش فشار روانی در زمان احساس خجالت یا گناه کمک کند.
به گزارش شفا آنلاین،محققان دانشگاه وسترن در این مطالعه، ارتباط بین حس خجالت با پاسخ های فیزیکی خاص در بدن را مورد بررسی قرار دادند.

از شرکت کنندگان گروه اول خواسته شد تا موقعیتی را به خاطر بیاورند که در آن، دچار حس خجالت و پشیمانی از انجام کاری شده بودند؛ از گروه دیگر نیز خواسته شد که موقعیت مشابهی - بدون ایجاد حس پشیمانی - را به خاطر بیاورند. هر دو گروه شرکت کننده پس از به خاطر آوردن این موقعیت، به سوالاتی در مورد وضعیت احساسی خود پاسخ دادند.

در گروه اول، به یادآوری این موقعیت منجر به افزایش احساسات خودآگاه شرم، خجالت، گناه و ندامت شد؛ این احساسات با سرخ شدن (صورت) و افزایش دمای بدن همراه بود.

در این زمان، نوشیدنی های گرم و سرد مختلفی مانند شکلات داغ، قهوه، آب سرد، یخ چای یا بستنی در اختیار شرکت کنندگان قرار داده شد. گروه اول تمایل بیشتری به انتخای نوشیدنی های سردتر مانند آب سرد یا یخ چای داشتند.

نتایج بدست آمده نشان داد، کاهش دمای بدن از طریق مصرف نوشیدنی های خنک تر، به کاهش حس گناه و خجالت کمک می کند.

برای تأیید این فرضیه، از شرکت کنندگان خواسته شد تا به صورت فرضی، در بورس دارو سرمایه گذاری کنند. ارزش سهام برخی افراد افزایش و برخی دیگر با کاهش مواجه شد. پس از آن، دو تبلیغ در مورد سفر تابستانی به کارائیب یا سفر با کشتی به آلاسکا به شرکت کنندگان نشان داده شد. حس تأسف و پشیمانی در گروهی که با کاهش ارزش سهام مواجه شده بودند، در زمان مشاهده تبلیغ سفر به آلاسکا (منطقه سردسیر) کاهش پیدا کرد.

به گفته محققان، نتایج این مطالعه می تواند برای کنترل احساسات از طریق تنظیم دمای بدن - با نوشیدن یک لیوان آب خنک یا قرار گرفتن در محیط خنک تر - مورد استفاده قرار گیرد. 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: