کد خبر: ۱۰۵۳۴۶
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 21
شفا آنلاین>سلامت>بیماری آبله مرغان به دلیل عفونت با ویروس واریسلا زوستر به وجود می آید که می تواند از طریق ترشحات چشم، مجاری تنفسی و یا ذرات معلق آلوده به ترشحات تنفسی به افراد منتقل شود.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر فاطمه سادات حسینی اخگر، پزشک عمومی در خصوص این بیماری و مسری بودن آن افزود: جا به جایی این ویروس توسط خون در بدن سبب ایجاد دانه های قرمز رنگ در سطح بدن می شود. از دو روز پیش از ظاهر شدن دانه ها و تا هفت روز پس از ظاهر شدن آن ها و به طور کلی تا زمانی که دانه ها کاملا خشک نشده باشد، مدت زمانی است که بیماری می تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

وی در خصوص بهبود کامل این بیماری گفت: بهبود این بیماری به معنای خروج ویروس از بدن نیست. ویروس در سلول های عصبی باقی می ماند به همین سبب این امکان وجود دارد که فرد در گذشته به آبله مرغان مبتلا شده و در سال های بعد دچار بیماری زونا شود. 

حسینی تصریح کرد: اوج عفونت فصلی این بیماری اواخر زمستان است و تا اواخر فصل بهار ادامه دارد. پس از ورود ویروس به بدن ممکن است 14 تا 16 روز هیچ علامتی از خود نشان ندهد. پس از 14 روز، بیماری خود را با تب، بی حالی و بی اشتهایی نشان می دهد( قبل از ظاهر شدن دانه ها ). پس از آن دانه های کوچک (وزیکول)، برجسته، قرمز رنگ که داخلشان آب است و اندازه آنها چندان بزرگ نیست  در سطح بدن مشاهده می شود. معمولا دانه ها برای اولین بار در قسمت تنه ی فرد مشاهده شده و پس از آن در سر و صورت ظاهر می شود حتی ممکن است این وزیکول ها داخل دهان و یا قسمت ملتحمه چشم نیز دیده شوند.

وی با بیان اینکه فرد مبتلا به بیماری نه تنها در قسمت هایی که وزیکول ها مشاهده می شود بلکه در تمام بدن خود احساس خارش شدیدی می کند؛ اظهار داشت:  رعایت بهداشت فردی از اولویت های درمان این بیماری است همچنین دارو های ضد خارش و دوش آب سرد می تواند برای آرام کردن احساس خارش در بیمار کمک کننده باشد.

حسینی با اشاره به اینکه آبله مرغان دارای یکسری عوارض مانند عفونت پوستی و یا عفونت مغزی همچنین عفونت ریه است؛ افزود: بروز عفونت ریه در کودکان سالم مبتلا شده به این بیماری؛ نادر است اما نکته حائز اهمیت این است که این بیماری از نوع "خود محدود شونده" بوده و خود به خود بهبود و در صورت رسیدگی صحیح به بیمار روند درمان به سرعت طی می شود. 

وی بیان کرد: مبتلا شدن به بیماری آبله مرغان برای اولین بار در زنان باردار ممکن است برای نوزاد عوارضی همچون پایین بودن وزن هنگام تولد، عقب ماندگی ذهنی و آب مروارید را در بر داشته باشد بنابراین لازم است زنان باردار از نزدیک شدن به افرادی که آبله مرغان دارند جدا خودداری کنند.

 لازم به ذکر است فرد مبتلا به هیچ عنوان نباید از قرص آسپرین در طول دوره درمان استفاده نماید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: