کد خبر: ۱۲۶۳۷۵
تاریخ انتشار: ۰۲:۴۵ - ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 10
شفا آنلاین>اجتماعی>این روزها شبکه‌های اجتماعی بهتر از هر رسانه‌ای اخبار را منتقل می‌کنند. در دسترس بودن اینترنت در مکان‌های مختلف و گوشی‌های هوشمند با دوربین‌های پیشرفته‌شان از هر شهروند یک خبرنگار ساخته است.
 به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید در سال گذشته چندین و چند خبر از خانواده‌هایی که بچه‌هایشان را در سنین مختلف برای فروش آگهی کرده بودند منتشر شد احتمالا پیش‌ازاین هم از این اتفاقات افتاده است. معلوم نیست در این سال‌ها چند بچه به خاطر ناتوانی خانواده‌شان در تامین هزینه‌ها فروخته‌شده‌اند و حالا به کسان دیگری پدر و مادر می‌گویند. نه اینکه فکر کنید بچه فروشی در روستاهای دورافتاده و فقیر اتفاق می‌افتد، نه! این روزها اگر خوب به درودیوارهای همین تهران بزرگ هم نگاه کنید، در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر ممکن است چشمتان به آگهی فروش بچه‌ها بخورد. در این میان چند موردی هم بودند که می‌خواستند بچه‌شان را واگذار کنند. فروشی در کار نبود. پدر و مادر تصمیم گرفته بودند برای آینده فرزندشان او را واگذار کنند تا شاید خانواده دیگری بتواند زندگی بهتری را برای او رقم بزند.

       روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه قرار است یک خانواده در اراک سه‌قلوهایشان را به بهای ۶۰ میلیون تومان بفروشند.

       مادر این سه‌قلوها ۳۳ ساله است. در روستایی حوالی شازند از توابع استان مرکزی زندگی می‌کند. مادر، همسر دوم مردی است که هنوز هم درگیر پرداخت مهریه زن اولش است. در روستای آن‌ها زن باید بعد از ۳۰ سالگی حتما به خانه بخت برود. اجبار خانواده و بخت دست به دست هم می‌دهند و مژگان را به خانه سعید که دو سال از خودش بزرگ‌تر است، می‌برد. مژگان و سعید در زندگی مشکلات زیادی دارند و هیچ‌وقت نتوانسته‌اند مخارج زندگی‌شان را درست تامین کنند. سعید کار مناسبی ندارد. سعید از همان روزهای اول بعد از ازدواج برای داشتن فرزند اصرار زیادی می‌کند. بالاخره بعد از سه سال خواسته سعید با به دنیا آمدن این سه‌قلوها برآورده می‌شود و نیکا و خورشید و سارا به دنیا می‌آیند؛ اما سعید فقط یک بچه می‌خواسته و حالا با تولد سه‌قلوها به فکر فروششان می‌افتد. سعید ابتدا مبلغ ۴۰ میلیون تومان را برای هرکدام از بچه‌ها تعیین می‌کند اما وقتی با استقبال خریداران مواجه نمی‌شود قیمت در نظر گرفته را پایین می‌آورد.

       فاطمه یزدان پور، مددکار اجتماعی موسسه خیریه مهر آفرین توضیحاتی را در رابطه با وضعیت زندگی مژگان و تلاش‌های همسر او برای فروش فرزندانش مطرح کرد و گفت: «یک هفته قبل، مژگان برای وضع حمل به یکی از بیمارستان‌های اراک مراجعه می‌کند. او به این خاطر که توان پرداخت هزینه‌های بیمارستان را نداشته از طرف مددکاران بیمارستان به موسسه خیریه مهر آفرین معرفی می‌شود.»

       یزدان‌پور ادامه داد: «زمانی که با مژگان مواجه شدیم او اعلام کرد همسرش قصد دارد سه‌قلوها را به فروش برساند. به علت شرایط ویژه مادر، سه‌قلوها 40 روز زودتر از موعد مقرر به دنیا می‌آیند و به همین خاطر باید در دستگاه نگهداری می‌شدند. همان زمان شرایط را برای بستری ماندن سه‌قلوها در بیمارستان فراهم کردیم و مقرر شد این 3 نوزاد در دستگاه نگهداری شده تا به شرایط عادی بازگردند.»

       مددکار اجتماعی موسسه خیریه مهر آفرین آشنایی پدر نوزادان با یک زن در بیمارستان را یکی از اصلی‌ترین دلایل تشویق پدر به فروش فرزندان خود دانست و ادامه داد: «روزی که سه‌قلوها متولد شدند سعید، پدر سه نوزاد با یک زن که خود را کارمند بازنشسته یکی از نهادهای دولتی معرفی کرده، آشنا می‌شود. با توجه به انگیزه پدر سه‌قلوها برای فروش نوزادانش، بحث فروش آن‌ها مطرح می‌شود. او در ابتدا برای هرکدام از آن‌ها قیمت 40 میلیون تومان را تعیین می‌کند اما پس از چانه‌زنی‌های زیاد، حاضر می‌شود هرکدام از نوزادان خود را به بهای 20 میلیون تومان بفروشد.»

       به گفته او مادر نوزادان موضوع فروش سه‌قلوها را فاش کرد و ما هم متوجه شدیم که پدر قصد دارد فرزندان خود را به دست یک زن سپرده تا راهی تهران شده و به یک خانواده واگذار شوند. این‌طور به نظر می‌رسید که پدر در حال جروبحث برای افزایش بهای نوزادان است تا علاوه بر کسب درآمد، مبلغی را هم به پدر و مادر خود بدهد.

       یزدان پور از ارسال گزارش مددکاری به دادستانی خبر داد و گفت: «گزارش مددکاری و وضعیت فرزندان با همکاری اورژانس اجتماعی در اختیار دادستان قرار گرفت و خوشبختانه با حکم دادستان اراک، مقرر شد سه‌قلوها به علت عدم صلاحیت خانواده، برای نگهداری از فرزندان به سازمان بهزیستی واگذار شوند. مژگان هم‌اکنون تحت نظارت موسسه ما قرار دارد و خدمات بهداشتی و درمانی به او ارائه می‌شود.»

خانواده سه‎قلوها: شایعه است
       اما مدیرکل بهزیستی استان مرکزی، واگذاری سه‌قلوهای متولدشده در اراک به بهزیستی کشور را تکذیب کرد. بهروز رفیعی با تکذیب این خبر و تاکید بر این‌که واگذاری سه‌قلوها قطعاً با هماهنگی بهزیستی استان صورت خواهد گرفت، گفت: «من به‌عنوان نماینده رئیس سازمان بهزیستی کشور در استان، چنین خبری را تکذیب می‌کنم و فردا با این خانواده تعیین تکلیف خواهم کرد.»

       به گفته او از زمان درج گزارش مربوط به سه‌قلوها، پیگیری‌هایی توسط بهزیستی استان درباره وضعیت خانواده سه‌قلوها صورت گرفت.

       رفیعی ادامه داد: «حدود دو هفته پیش مددکار برای بررسی موضوع فرستادیم که با این خانواده صحبت کردند و به آن‌ها گفته شد که شایعاتی درباره فروش نوزادان وجود دارد، اما آن‌ها ناراحت شده و گفته بودند که این‌ها شایعه است و ما نمی‌خواهیم بچه‌ها را بفروشیم.»

       به گفته مدیرکل بهزیستی استان مرکزی یک نامه محرمانه برای نهادهای مربوطه دراین‌باره فرستاده‌ایم. با دادستان اراک دوباره دراین‌باره صحبت می‌کنم و مددکاران را برای رسیدگی به امور اعزام می‌کنم. با هماهنگی دادستان و خانواده نوزادان تصمیم نهایی را درباره آن‌ها خواهیم گرفت.

       رفیعی گفت: «سه‌قلوها در بیمارستان تحت نظر خانواده‌اند ولی در خبر آمده است که سازمان بهزیستی کشور آن‌ها را تحویل گرفته است. درحالی‌که ما به‌عنوان نماینده بهزیستی کشور از چنین موردی خبر نداریم و تا آنجا که من می‌دانم چنین اقدامی انجام‌نشده است.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: