کد خبر: ۱۰۴۱۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 11
شفا آنلاین>اجتماعی>همان زمان که نیمه‌های شب پایپ از دست افسانه در کوچه پس کوچه‌های هرندی افتاد، دیگر نمی‌دانست که کنار چه شخصی به خواب می‌رود و چه سرنوشتی در انتظار اوست.
به گزارش شفا آنلاین،چند ماه بعد که در طرح جمع‌آوری زنان کارتن خواب او را از کوچه پس کوچه‌ها جمع کردند و تست اعتیاد و بارداری گرفتند، متوجه شد که یکی از همان شب‌ها اشتباهی را مرتکب شده که نمی‌تواند دیگر برای جبران آن کاری کند.

در این هنگام دو راه پیش روی اوست یا باید دست به دامن راه‌های خلاف شرع و خطرناک شود تا اشتباه خود را با اشتباه دیگری ادامه دهد و یا اینکه تصمیم بگیرد تا کودکی را به دنیا بیاورد که هیچ آینده‌ای برای او متصور نمی توان بود.

مستأصل به دنبال راه حلی می‌گرد دو از هم کیشان خود مشورت می‌گیرد و به او پیشنهاد می‌کنند که «بچه را به دنیا بیاور و بفروش».

این روزها شمار کودکانی که از مادرانی مانند افسانه متولد می‌شوند رو به افزایش است. همین چند روز پیش بود که فاطمه دانشور خبر از زایمان دختر 21 ساله کارتن خواب در یکی از بیمارستان‌های تهران داد.

فاطمه دانشور، عضو شورای شهر و مسئول مرکز حمایتی مهرآفرین تهران هم با تایید این اتفاق در اینستاگرام خود نوشت که «این دختر 21 ساله اهل اراک 10 بار سابقه فرار از خانه  دارد. پدر کودکش را نمی شناسند و آن طور که دختر 21 ساله گفته،  پدرش او را نمی خواهد.»

به گفته وی، این زن قصد دارد سرپرستی کودک را به بهزیستی بسپارد و خود به اراک و نزد خانواده‌اش بازگردد.

پیش فروش جنین چند ماهه به ارزش 2 میلیون تومان

لیلا 30 ساله 10 سال است که سقف بالای سرش آسمان کم ستاره دره فرحزاد است. او بارها از سوی مردان کارتن خواب مورد آزار و اذیت قرار گرفته و یک بار هم فرزند نامشروع حاصل کارتن خوابی را به دنیا آورده است.

او به خبرنگار فارس از روزی می‌گوید که فهمید باردار است و تصمیم به فروش نوزاد متولد نشده خود گرفت. لیلا جنین 7 ماهه خود را پیش فروش کرده و برای به دنیا آوردن نوزادی سالم 2 میلیون تومان از اربابان کودکان کار گرفته بود. در این میان اگر تیزهوشی مددکاران و مسئولان سازمان بهزیستی نبود، مشخص نبود که نوزاد لیلا در آغوش کدام زن متکدی بر سر کدام چهارراه یا پل هوایی بزرگ می‌شد.

اگرچه اکنون نیز آینده‌ای روشن را نمی‌توان برای کودکی که نه پدرش مشخص است و نه مادرش علاقه و صلاحیت نگهداری او را دارد متصور بود، اما بزرگ شدن این کودک در شیرخوارگاه‌های زیر نظر بهزیستی به مراتب بهتر است از تبدیل شدن به ابزاری برای تکدی گری.

کودکان کار آینده

افزایش تولد کودکان حاصل کارتن خوابی می‌تواند خطر جدی تری نیز در پی داشته باشد. خطری که آینده جامعه را به شدت تهدید می‌کند و باید در همین آغاز کار برای آن راه حلی در نظر گرفت.

شاید سازمان بهزیستی بتواند اکنون که تعداد این کودکان و زنان کارتن خواب محدود است، از فرزندان حاصل کارتن خوابی که پدرشان مشخص نیست نگهداری کند اما با توجه به هشدار مسئولان نسبت به افزایش تعداد زنان معتاد متجاهر و کارتن خواب، در آینده میزان متولدین کارتن خوابی نیز افزایش می‌یابد و آن زمان است که بهزیستی نیز توان نگهداری این کودکان را نخواهد داشت.

افزایش زنان معتاد متجاهر با مصرف شیشه

نکته‌ای که این روزها سبب نگرانی شده، افزایش ناگهانی تعداد معتادان زن متجاهری است که در گوشه و کنار خیابان به وفوور دیده می‌شوند. در کنار هر 3 تا چهار مرد متجاهر یک زن نیز دیده می‌شود که در اکثر اوقات محور جمعی آنها نیز به شمار می‌آید و مابقی از او حرف شنوی نسبی دارند.

پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد علت زیاد شدن تعداد معتادان متجاهر زن به فارس می‌گوید: هم علت افزایش تعداد زنان و هم علت افزایش تعداد کل معتادان متجاهر به یک مسئله باز می‌گردد.

مسئله‌ای که به گفته وی، تنها مربوط می‌شود به نوع مواد مصرفی از سوی این افراد. وی در این زمینه گفت: اگر مواد مخدر سنتی 10 ساله معتاد را به آخر خط می‌رساند و روانگردان‌ها 3 تا 5 سال این کار را می‌کردند، استعمال شیشه یک تا دو ساله معتاد را تا آخر خط می‌رساند و عوارض بسیار جدی خواهد داشت.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: اگر چه زنان 10 درصد تعداد معتادان را تشکیل می‌دهند اما ما شاهد هستیم که مرگ زنان معتاد نسبت به سال گذشته 33 درصد افزایش یافته است که این موضوع حکایت از این دارد که اعتیاد زنان را زودتر به آخر خط می‌رساند و دیگر اینکه زنان اعتیاد خود را از روانگردان‌ها آغاز می‌کنند.

علاقه زنان به مصرف شیشه موجب شده تا به گواه کارشناسان، آنها زودتر به آخر خط برسند و مجبور شوند روزگار خود را در گوشه و کنار خیابان‌ها سپری کنند. شیشه مخدر است که ظرف یک تا 2 سال معتاد را به انتهای خط می‌رساند و هیچ گونه درمانی نیز ندارد.

افزایش 2 برابری تعداد معتادان زن

افشار نسبت اعتیاد در مردان و زنان را 9 به 91 عنوان کرد و گفت:‌ 10 سال گذشته از مجموع تعداد معتادان ما تنها 5 درصد را زنان تشکیل می‌دادند، اما درحالی که تعداد کلی معتادان افزایش نیافته است، تعداد زنان معتاد ما از 5 درصد به 9 درصد رسیده است که این مسئله جای نگرانی دارد.

وی همچنین در رابطه با طبقه اجتماعی و سن معتادان گفت: اعتیاد سن مشخصی ندارد و همین طور برعکس آنچه که تصور می‌شود اعتیاد به حاشیه شهرها اختصاص دارد، اما باید گفت که از طبقات اجتماعی بالا نیز دچار اعتیاد می‌شوند.

در این بین تبلیغات وسیع سوداگران مرگ در مورد شیشه و تشویق زنان به مصرف این ماده محرک برای کاهش وزن موجب شده تا زنانی از خانواده‌های و اقشار مختلف دچار اعتیاد به شیشه شوند. مصرف شیشه برای لاغری حتی از مصرف مستقیم نیز فراتر رفته و امروز در داروهای لاغری تبلیغ شده در شبکه‌های ماهواره‌ای نیز به وفور دیده می‌شود.

متولدین کارتن خوابی معضلی که باید در نطفه حل شود

اینکه منتظر بمانیم تا کودکان حاصل از کارتن خوابی زنان معتاد متجاهر تعدادشان آنقدر زیاد شود که به عنوان یک بحران با آن مقابله کنیم اصلا شیوه مناسبی نیست چرا که در آن صورت با مشکلات زیادی مواجه خواهیم بود.

اکنون که هنوز تعداد معتادان متجاهر زن هنوز یک چندم مردان است (در حال رشد سریع)، باید موضوع متولدین کارتن خوابی را در نطفه حل کرد تا شاهد پیامدهای دیگر این پدیده شوم نباشیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: