کد خبر: ۱۲۶۳۶۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 10
شفا آنلاین>اجتماعی> شاید مهم‌ترین خبر اقتصاد سلامت در نیمه اول امسال، تصویب متمم بودجه در مردادماه بود که بر مبنای آن، نمایندگان به دولت اجازه دادند برای تسویه بدهی‌های سازمان بیمه سلامت، 8 هزار میلیارد تومان اوراق قرضه منتشر کند.
    

به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید   جدی‌ترین پرسش پس از مصوبه نمایندگان این بود که سازوکار انتشار اوراق چیست، چه نهادی عهده‌دار انتشار و فروش آن است و چگونه منابع حاصل از آن در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار می‌گیرد.

       هفته گذشته محمدحسین قربانی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌و‌گو با سپید عنوان کرد که بانک رفاه متعهد خرید این اوراق شده است اما در انتهای هفته مدیرعامل بیمه سلامت در مصاحبه با رسانه‌ها تاکید کرد که هنوز ریالی بابت بدهی بیمه سلامت از ناحیه اوراق مشارکت به دست این سازمان نرسیده است.

       برای پیگیری علت تعویق و چرایی گلایه‌های علنی مدیر عامل بیمه سلامت با رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، دکتر علی نوبخت تماس گرفتیم و از حسن اتفاق وی اعلام کرد قرار است در همین رابطه با مسئولان سازمان برنامه و بودجه صحبت کند. نوبخت چند دقیقه‌ای فرصت خواست تا با اشراف کامل در این رابطه به اظهار نظر بپردازد. در نهایت ایشان تاکید کرد که با مقام مربوطه سخن گفته و خبر دست اولی برای ما دارد.

       رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ابتدا گفت: «باید مدیریت به نحوی بود که بدهی 8 هزار میلیاردی ایجاد نمی‌شد اما به هر صورت چون نیت خیر بوده و طرح تحول سلامت طرحی است که رضایتمندی مردم را به همراه دارد، دولت و مجلس حاضرند برای آن بودجه مناسبی در نظر بگیرند. بر همین منوال وزارت بهداشت، وزارت تعاون و دانشگاه‌های علوم پزشکی به میدان آمده‌اند.»

       نوبخت ادامه داد: «کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با استقبال از موضوع تامین مالی بدهی بیمه سلامت با هماهنگی کمیسیون برنامه و بودجه 5 هزار میلیارد پیشنهاد اولیه را به 8 هزار میلیارد افزایش دادند. نمایندگان به این پیشنهاد، رای مثبت دادند و با نظر مساعد شورای نگهبان، این طرح به قانون تبدیل و به دولت ابلاغ شد.»

       نوبخت در ادامه تاکید کرد: «با توجه به اینکه پول نقدی برای پرداخت بدهی با این میزان وجود نداشت و باید با مکانسیم اوراق بهادر جلو می‌رفتیم و در این میان رعایت مسائل شرعی تیز دغدغه مهمی بود، قرار شد که وزارت تعاون، وزارت بهداشت و بیمه سلامت اموالی را معرفی کنند که پشتوانه این اوراق باشد. طبیعی است که این فرآیند زمان‌بر بود. در واقع تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط اعم از بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت بهداشت و... در این مسئله درگیر بودند و بنابر خبری که به دست من رسیده است، پیشنهاد نهایی عصر روز شنبه در سازمان برنامه و بودجه نهایی شده و امروز یکشنبه در جلسه هیئت وزیران به تصویب خواهد رسید.»

       نوبخت در خصوص راهکار نهایی برای فرآیند فروش اوراق هشت هزار میلیارد تومانی گفت: «بنابر مصوبه دولت، این اوراق قرضه در بورس عرضه خواهد شد.» وی ادامه داد: «سازمان بیمه سلامت با هدیه‌ای که دولت و مجلس به آنان داده، باید بتواند هر چه سریع‌تر بدهی‌های عظیمی را که به بار آمده است، پرداخت کند.»


       رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به بعد نظارتی مجلس، از فرصت بهره جسته و خطاب به مسئولین بیمه سلامت خاطر نشان کرد: «پول اعطایی باید مدیریت شود تا مبادا چند ماه دیگر این سازمان با کسری روبه‌رو شود.» وی گفت: «این مهم میسر نخواهد شد، مگر آن‌که راهنماهای بالینی اجرایی شود، چرا که منابع ما محدود است و باید هدفمند هزینه شود. بیمه‌ها باید راهنماهای بالینی ارائه ‌دهند که بر همان اساس عمل شود تا صرفه‌جویی شود، به خصوص که در سال اقتصاد مقاومتی هستیم و نمی‌توانیم هزینه‌های مضاعف بر دوش دولت و ملت تحمیل کنیم. انضباط مالی از سوی مجلس و کمیسیون بهداشت و درمان مورد تاکید بوده و در دستور کار نظارتی ما قرار دارد.»

       دکتر نوبخت در انتهای نیز گفت: «بدهی سازمان بیمه سلامت با توجه به مدیریت این مجموعه ایجاد شده و اکنون که دستگاه‌های مختلف همراهی می‌کند تا این مشکل برطرف شود، لزومی ندارد که مسئولین این سازمان در رسانه‌ها سخن گفته و موضوع را در حیطه عمومی این‌گونه مطرح کنند، بنده نیز اگر مصاحبه کردم از باب خبر امید بخشی بود که به مردم داده شود.»

باید از اقدام دولت و مجلس حمایت کنیم
       ایرج حریرچی، قائم‌مقام وزیر بهداشت در گفت‌وگو با سپید در خصوص انتشار اوراق قرضه و مراحل طی شدن آن در مجلس و دولت گفت: «مراحل اداری انتشار 8 هزار میلیارد تومان اوراق در حال حاضر به خوبی پیش می‌رود و مصوبات لازم در حال تهیه است. بعد از این مرحله انتخاب کارگزارانی که می‌تواند بانک‌ها و یا سایر نهادهای مالی باشد از طرف سازمان بیمه سلامت و دولت انجام خواهد شد. از آنجایی که شرایط رقابتی خواهد بود ما فکر می‌کنیم که بسیاری از بانک‌ها، نهادهای مالی و سایر کارگزاران وارد این عرصه خواهند شد.»

        وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود بانک رفاه عهده دار این مسئولیت خواهد بود، بیان کرد: «قاعدتا سعی خواهد شد که خرید اوراق به یک بانک خاص منحصر نشود مگر اینکه بانکی خودش داوطلب باشد و اقدامات سریع‌تر و با سهولت بیشتری را بتواند انجام دهد. در حال حاضر پیش نویس لازم تهیه شده است و نحوه انتشار و زمانبندی اوراق قرضه در دولت تصویب خواهد شد.»

       حریرچی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا تصمیم‌گیری در این خصوص به کندی انجام نشده است، گفت: «از زمان تصویب، ابلاغ و تائید شورای نگهبان و ابلاغ قانون زمان زیادی نمی‌گذرد. البته ما هم خوشحال می‌شویم که این روند خیلی سریعتر انجام شود ولی به محدودیت‌های موجود نیز توجه داریم و فکر می‌کنیم اقدامی است که دولت با شجاعت انجام داده و مجلس نیز با حمایت کامل و همکاری کامل خود اقدام مناسبی را در این زمینه انجام داده است. اقدامی که در سال‌های گذشته نیز در مورد بسیاری از هزینه‌های دولت امر متداول و معمولی بوده و به نظر بنده همه دست‌اندرکاران حوزه سلامت و کسانی که برای سلامتی مردم وارتقاء و افزایش کیفیت خدمات حوزه سلامت علاقه‌مند هستند باید به طور قوی از این کار حمایت کنند. این موضوع یکی از روش‌های پرداختی است که دولت برای خیلی از خدمات خود به صورت ساری و جاری انجام می‌دهد.» قائم‌مقام وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه دولت به طور متداول برای بسیاری از پروژه‌های عمرانی و برای نیازهای ضروری مردم که به صورت مستقیم دخالت دارد این کار را انجام می دهد، بیان کرد: «اینکه بعضی از دوستان در اصل یک مصوبه قانونی هنوز هم مخالفت کنند و تاخیرش را مطرح کنند به نظر بنده برای سلامت مردم چندان کمک کننده نیست. ما باید همه با هم به صورت متحدانه کار کنیم تا مردم و ارائه‌دهندگان خدمات سلامت از نتایج اقدام مهم دولت و مجلس که با هماهنگی کامل بوده بهره‌مند شوند.»



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: