کد خبر: ۱۲۵۸۸۱
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 06
شفا آنلاین>اجتماعی> محققان رویکردهای مختلفی را در ارتباط با مفهوم‌سازی و عملیاتی کردن استراتژی شرکت اتخاذ کرده‌اند.
 به عنوان مثال چندلر، استراتژی را به منزله‌ نقشه‌ای در نظر گرفت که اهداف و مقاصد بلندمدت شرکت را تعریف می‌کند ، پورتر استراتژی را به عنوان موضعی مجزا، مطلوب و قابل دفاع در صنعت (در مقابل رقبا) در نظر گرفت و شرکت‌های دیگر نیز می‌توانند بر حفظ و ارتقای محصولات و خدمات فعلی خود تمرکز کنند و به ارائه فعالیت‌هایی از قبیل نسخه‌های محصولات جدید، کاهش قیمت‌ها، تبلیغات، افزایش ظرفیت‌ها یا ویژگی‌های جدید محصولات گرایش نشان دهند.

        فرض را بر این امر گرفتیم که استراتژی تحت تاثیر توانایی شرکت برای مدیریت استراتژی منابع است و در واقع نوع محصولی که مشتری به آن علاقه‌مند است در واقع محصولی است که به کرات توسط منابع شرکت پیشنهادشده است، بنابراین مدیران به طور مداوم با انتخاب‌های بسیاری در ارتباط با بازسازی، بسته‌بندی و تعدیل منابع کنترل‌شده داخلی خود مواجه می‌شوند.

       هم‌چنین الگوی این انتخاب‌ها اختصاص منابع در طول زمان در الگوهای رفتارهای رقابتی شرکت‌ها منعکس می‌شود، به عنوان مثال توانایی شرکت در به‌کارگیری استراتژی از منابع بالقوه آن در راستای ارتقای جایگاه فعلی در بازار به میزان ارائه اعمال رقابتی از قبیل به‌روزرسانی‌ها و ارتقای محصولات فعلی و نسخه‌های جدید محصولات، کمپین‌های تبلیغاتی، رویدادهای ارتقا، کاهش قیمت‌ها، مشوق‌های فروش، ضمانت‌های طولانی‌تر، ظرفیت‌های جدید، کانال‌های توزیع جدید و شبکه‌های نمایندگی گسترده‌تر منعکس می‌شود. به نحوی مشابه، شرکت‌هایی که دارای قابلیت‌های ایجاد مزیت قوی هستند معمولاً در معرفی محصولات و خدمات جدید پیشگام هستند و فناوری‌های جدید را ایجاد می‌کنند. بنابراین تمرکز ما روی گرایش‌های واقعی (تحقق‌یافته) و قابل‌مشاهده شرکت‌ها است و فرض بر این است که این گرایش‌ها انعکاس‌های قابلیت‌های شرکت‌ها هستند. واژه قابلیت بر مفهوم قابلیت‌های پویا اشاره دارد، یعنی توانایی شرکت در یکپارچه‌سازی، ایجاد و پیکربندی مجدد منابع داخلی و خارجی به منظور در نظر گرفتن محیط‌هایی که به سرعت در حال ‌تغییر هستند و منابع شامل تمامی عوامل تولید، رویه‌ها، فرآیندها، فن‌آوری‌ها، شهرت، جایگاه، صلاحیت‌ها و دارایی‌های ملموس و غیرملموس دیگری است که در اختیار شرکت قرار دارند (چه مواردی که شرکت صاحب آن‌ها است و چه مواردی که از طریق شرکای شبکه در دسترس قرار می‌گیرند.)

       در صنعت داروسازی دو مفهوم کلان خلق مولکول جدید دارویی و کشف فرمولاسیون بهینه می‌تواند در مفهوم‌سازی استراتژی رقابتی شرکت‌ها را در خوشنامی و سودآوری یاری رساند، همان‌گونه که می‌دانیم خلق مولکول جدید دارویی به چند دلیل دور از ذهن است، هزینه‌های بسیار بالای میلیارد دلاری، دانش فنی تخصصی و نیاز به دستگاه‌هایی با تکنولوژی بالا کمی کار را پیچیده می‌کند، ولی در بخش فرمولاسیون بسیاری از شرکت‌ها توانسته‌اند پیشرفت‌های قابل توجهی داشته باشند، به ویژه در داروهای گیاهی با تغییرات اندکی در ترکیب توانسته‌اند داروهای بسیار مفید و سودآوری را تولید و عرضه کنند.

       در عرصه رقابت محصولات جدید معرفی محصولات جدید داروسازی‌های پیشرو است و کاهش قیمت‌ها می‌تواند در زنجیره تامین و ارائه فرمولاسیون‌هایی که قیمت تمام‌شده را با حفظ اثربخشی و کارایی رعایت کند، تبلیغات، افزایش ظرفیت‌ها یا ویژگی‌های جدید محصولات نیز هر کدام می‌تواند سرفصلی از مفهوم‌سازی استراتژی در صنعت دارویی کشور باشد.

       با توجه به گسترش شبکه‌های اجتماعی و مفاهیم جدید در برند سازی محصولات دارویی یک استراتژیست صنعت دارو نمی‌تواند از این مقوله‌ها خود را فارغ کند، کوچک‌ترین اشتباه در تولید، بسته‌بندی و توزیع دارو می‌تواند دارایی‌های مشهود و نامشهود یک شرکت را در کم‌ترین زمان ممکن به پایین‌ترین سطح خود بکشاند و در نقطه مقابل یک شرکت داروسازی می‌تواند با خبرسازی به‌موقع و دقیق موقعیت شرکت را در ذهن مشتری تغییر دهد.سپید
حسین بحیرائی
تحلیل‌گر صنعت دارو

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: