کد خبر: ۱۲۵۴۷۹
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 03
شفا آنلاین>سلامت> طبق گزارشی که اخیرا در نشریه بیماری‌های کودکان آمریکا به چاپ رسیده، مشخصات چاپ شده روی جعبه‌ها و برگه اطلاعات دارویی داخل جعبه، از جمله مهم‌ترین علل خطاهای پزشکی به ویژه در گروه کودکان محسوب می‌شوند.
به گزارش شفا آنلاین، داروسازان باید اطمینان حاصل کنند که والدین علاوه بر فنجان‌های مدرج مخصوص استفاده از داروهای مایع، برای محاسبه دقیق‌تر دوزهای کمتر داروهای مایع در اطفال، به سرنگ‌های مصرف خوراکی دارو نیز دسترسی دارند.

       طی دهه گذشته، به مشکل خطاهای پزشکی ناخواسته و غیرعمدی که در نتیجه ایرادهای موجود در برگه اطلاعات دارویی و بسته‌بندی داروها به‌وجود آمده، توجه روزافزونی شده است، اما هر چند بهبود قابل‌توجهی در وضعیت برگه اطلاعات دارویی ویژه داروهای بزرگسالان رخ داده، در زمینه داروهای گروه کودکان فعالیت در این زمینه محدود بوده است. مطالعات نشان داده‌اند که در حال حاضر در گروه کودکان خطا در دوز مصرفی دارو بیشتر از 40درصد است، بنابراین، در مورد برگه اطلاعات دارویی و جعبه داروهای مصرفی در گروه کودکان، ایرادهای قابل‌توجهی وجود دارد.

       در یک مطالعه بالینی تصادفی کنترلی، از 2110 نفر از والدین کودکان بالای 8 سال انگلیسی یا اسپانیایی زبان خواسته شد که در یکی از 5 بازوی مطالعه قرار گیرند و به هر کدام 5 وسیله اندازه‌گیری میزان دوز مصرفی داروی کودکان داده شد. هر والد 3 دوز از دارو شامل 5/2، 5 و 5/7 میلی‌لیتر را با استفاده از 3 وسیله (1 فنجان مدرج و 2 سرنگ در 2 سایز مختلف) آماده کرد. سپس نتایج بررسی شدند. خطا در دوز داروی آماده شده برای بیشتر از 20درصد از این والدین، به اندازه دو برابر دوز مقرر بود.

       نتایج نشان دادند که 84درصد از والدین یک یا تعداد بیشتری خطای اندازه‌گیری دوز دارو داشتند و 21درصد از آنان خطا‌شان بزرگ بود. به ویژه، در مورد داروهایی که در دوز اندک تجویز شده بودند، خطاهای بیشتری در گروه استفاده کننده از فنجان اندازه‌گیری در مقایسه با استفاده‌کنندگان از سرنگ ثبت شد، اما بین 2 سایز مختلف سرنگ برای اندازه‌گیری مصرف داروی خوراکی، میزان خطا قابل‌توجه نبود. استفاده از قاشق چایخوری مدرج، موجب خطای بیشتری در مقایسه با سایر وسایل بود.

       مانند بیشتر داروهای تجویزی در بزرگسالان، داروهای کودکان نیز در فرمولاسیون‌های مایع منحصر به‌فرد هستند. در مورد داروهای مایع باید والدین وسیله اندازه‌گیری مناسبی را انتخاب کنند تا بتوانند دوز صحیحی از دارو را به کودک خود بخورانند. به علاوه، طیف وسیعی از وسایل اندازه‌گیری شامل استوانه مدرج، قاشق چایخوری و قاشق غذاخوری در برگه اطلاعات دارویی و روی جعبه داروها برای نحوه استفاده دارو درج شده‌اند که خود موجب گیجی و خطاهای بیشتر اندازه‌گیری دوز صحیح دارو برای مصرف در کودکان می‌شوند. برای صحت بیشتر اندازه‌گیری دوز دارو، آکادمی بیماری‌های کودکان آمریکا و نیز سازمان غذا و داروی این کشور، به والدین توصیه کرده‌اند که از ابزار استاندارد اندازه‌گیری دوز مثلا سرنگ‌های مصرف خوراکی، قطره چکان و فنجان‌های مدرج به جای قاشق‌های آشپزخانه استفاده کنند.
منبع:PRNewswire
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: