کد خبر: ۳۲۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۵ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - 2014August 25
شفاآنلاینمدیر بیمارستان مرکز طبی کودکان با تاکید بر اینکه خانواده‌ها باید نسبت به بیماری کودکان به ویژه عفونت حساسیت ویژه‌ای داشته باشند گفت: 30 درصد از کودکان مبتلا به نقص ایمنی حاصل ازدواج فامیلی و علائم شیوع آن اغلب در دهه اول زندگی بروز می‌کند.

به گزارش شفاآنلاین،دکتر نیما رضایی در دومین نشست نیکوکاران سلامت با اشاره به این مطلب که 220 نوع بیماری مختلف ژنتیکی ناشی از نقص ایمنی اولیه در کشور ثبت شده است افزود: 30 درصد از کودکان مبتلا به نقص ایمنی حاصل ازدواج فامیلی هستند چرا که احتمال وجود ژن معیوب در خانواده‌هایی که به صورت فامیلی و قومیتی ازدواج می‌کنند به نسبت سایر افراد بیشتر است.

وی با بیان این مطلب که میزان شیوع و پراکندگی بیماری نقص ایمنی در بین دختر و پسر یکسان است گفت: اما 15 نوع از بیماری‌های نقص ایمنی فقط در پسران دیده می‌شود چرا که مادر ناقل این بیماری است.

رضایی افزود: در صورتی که یکی از اعضای سیستم ایمنی بدن نتواند به نحو مطلوب فعالیت کند بدن مستعد ابتلا به بیماریهای گوناگون می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه خانواده‌ها باید نسبت به بیماری کودکان به ویژه عفونت حساسیت ویژه‌ای داشته باشند اظهار کرد: چنانچه کودکی بیش از هشت مرتبه در سال دچار عفونت گوش و بیش از دو بار مبتلا به عفونت ریوی شود، والدین باید نسبت به عملکرد مثبت سیستم دفاعی بدن کودکان خود شک کنند.

مدیر بیمارستان مرکز طبی کودکان با بیان این مطلب که علائم شیوع بیماری نقص ایمنی اغلب در دهه اول زندگی بروز می کند گفت: متاسفانه عدم آگاهی برخی والدین از بیماری نقص ایمنی زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که درمان سخت و یا برگشت ناپذیر است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک در کشور گفت: خانواده‌ها در صورت بروز هر گونه عفونت و تب شدید از مصرف هر گونه آنتی بیوتیک به کودک خود بپرهیزند چرا که در صورت مصرف آنتی بیوتیک، درمان نقص ایمنی سخت خواهد شد.

در ادامه رضایی، از برگزاری پنجمین جشنواره خیریه حمایت از کودکان نقص ایمنی از 5 تا 7 شهریورماه خبرداد و افزود: افتتاحیه پنجمین بازارچه خیریه کودکان مبتلا به نقص ایمنی روز چهارشنبه پنجم شهریور ماه ساعت 16 خواهد بود و روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت 10 تا 22 شب ادامه دارد.

وی با بیان این مطلب که در سال گذشته حدود 10 هزار نفر از این جشنواره بازدید کرده‌اند گفت: سال گذشته 186 میلیون تومان از این بازارچه خیریه جمع آوری شد که فقط صرف درمان و داروی کودکان بیمار شده و حتی یک ریال آن صرف پرسنل و یا ایاب و ذهاب نشده است.

رضایی ادامه داد: امسال پنج جایزه ویژه به خیرین در بخشهای خیر حقوقی - مالی سلامت کودک، خیر حقیقی - مالی سلامت کودک، خیر هنری، جوان‌ترین خیر مالی سلامت و جوان‌ترین خیر هنری سلامت کودک اختصاص داده شده است.

مدیر مرکز طبی کودکان با اشاره به اینکه حضور خیرین نقش بسزایی می‌تواند در درمان بیماران داشته و باعث کاهش هزینه‌های بیماران شود گفت: این امر در دیگر کشورها نقش پررنگ تری دارد و امیدواریم که در ایران هم این فرهنگ کمک کردن بیشتر شود.

وی در ادامه با بیان این مطلب که مفهوم نیکوکاری تنها به کمک‌های نقدی خلاصه نمی‌شود افزود: وقت گذاشتن برای دیگران نیز مصداق نیکوکاری است. در سال گذشته شخصیت‌های مشهوری در بازارچه خیریه حضور داشتند و باعث شادی کودکان شده‌اند که این امر از هر جهت می‌تواند در سلامت جسمی آنان موثر است.

رضایی در پایان با بیان اینکه دومین نشست نیکوکاران سلامت کودکان همزمان با پنجمین جشنواره خیریه حمایت از کودکان نقص ایمنی برگزار می‌شود گفت: تنها تمایز این نشست با سال گذشته این است که توسط کودکان اجرا می‌شود چرا که کودکان بیماری که مدت زیاد در بیمارستان بستری بودند برای این کار آموزش دیدند و حتی برای انتخاب کودکان از منصور ضابطیان استفاده می‌شود.

ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: