کد خبر: ۱۲۴۸۵۲
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - 2016September 28
شفا آنلاین>اجتماعی>روز گذشته گروهی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در اعتراض به قانون سنوات در این دانشگاه دست به اعتراض و تجمع زدند.

به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید آن‌ها نسبت به اینکه دانشگاه بابت ترم ۱۰ از دانشجویان هزینه دریافت می‌کند و همچنین افزایش دو برابری هزینه خوابگاه و سلف برای دانشجویان ترم نه و دهی اعتراض کردند؛ اما رئیس دانشگاه امیرکبیر با رد ایده درآمدزایی دانشگاه از این دانشجویان، دریافت هزینه اضافی بابت خوابگاه را منطقی دانست. احمد معتمدی معتقد است که با توجه به ظرفیت کم خوابگاه‌های این دانشگاه، دانشجویان سال اولی اولویت بیشتری نسبت به دانشجویانی دارند که ۹ ترم را در تهران زندگی کرده‌اند. او همچنین می‌گوید که بر اساس قانون دانشجویان کارشناسی باید در ۸ ترم درس خود را تمام کنند و اگر به ۱۰ ترم رسید ما آن‌ها را اخراج نمی‌کنیم اما این به این معنا نیست که جریمه‌ای هم نباید پرداخت شود.


همچنین رئیس دانشگاه اصفهان از اجرای قانون سنوات از بهمن‌ماه خبر داد. هوشنگ طالبی معتقد است که تحصیل دانشجویان در دانشگاه‌های دولتی به‌صورت سرانه‌ای است بنابراین درصورتی‌که دانشجویان نتوانند در مدت مشخص‌شده تحصیل خود را به اتمام برسانند دولت هزینه‌ای بیشتری برای ادامه تحصیل این افراد پرداخت نمی‌کند؛ اما فرهادی، وزیر علوم می‌گوید که از دانشجویانی که مشمول سنوات می‌شوند، اما خودشان مقصر نبودند و کوتاهی و اهمال‌کاری به آن‌ها برنمی‌گردد، بلکه از فراهم نبودن امکانات ناشی می‌شود، هزینه‌ای گرفته نشود؛ البته برخی از دانشگاه‌ها این‌چنین عمل نکردند و برخی دانشجویان را مشمول سنوات کردند که دستور عودت این پول‌ها به این دانشگاه‌ها ابلاغ‌شده است. احسان اسماعیل‌زاده، دبیر شورای صنفی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رابطه با تجمع برخی از دانشجویان امیرکبیر در اعتراض به قانون سنوات گفت: «دانشجویان کارشناسی ارشد در ترم 5 نباید هزینه‌ای پرداخت کنند، درحالی‌که این اتفاق در حال رخ دادن است و دانشجویان باید هزینه آموزشی و خوابگاه را پرداخت کنند که این مبلغ گاهی به حدود 3 میلیون تومان هم می‌رسد و این هزینه به‌صورت پلکانی افزایش پیدا می‌کند.»به گفته او برای دانشجویان کارشناسی این‌گونه بوده است که ورودی‌های 91 وقتی به دانشگاه آمدند، با قانونی مواجه شدند که بر اساس آن تا 10 ترم تحصیل رایگان است.


در این میان برای مثال دانشجویی ممکن است برنامه‌ریزی کرده باشد تا مقطع کارشناسی را در مدت 10 ترم تمام کند؛ اما به دلیل تصویب آیین‌نامه‌ جدید، این دانشجو یا باید به مدت هشت ترم کارشناسی خود را تمام کند یا برای ترم‌های 9 و 10 هزینه‌ای پرداخت کند. البته در دانشگاه امیرکبیر ترم 9 رایگان است ولی هزینه‌های غذا و خوابگاه دو برابر می‌شود.

قصد درآمدزایی از دانشجویان نداریم
دکتر سید احمد معتمدی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در پاسخ به تجمع دانشجویان این دانشگاه در اعتراض به قانون سنوات گفت: «در حال حاضر هنوز سنوات را اعمال نکرده‌ایم و برای مقطع کارشناسی در ترم 9 شهریه‌ای دریافت نمی‌کنیم. در بحث خوابگاه‌ها هم با کمبود خوابگاه مواجه هستیم که درصورتی‌که دانشجویان ورودی‌های قبل خوابگاه‌ها را تخلیه نکنند، امکان پذیرش دانشجویان جدید را نداریم.» او معتقد است که در بحث خوابگاه‌ها کسانی که امسال وارد دانشگاه می‌شوند اولویت بیشتری نسبت به کسانی که 9 ترم در تهران بوده‌اند، دارند و اگر بخواهیم حقی قائل شویم، افرادی که ورودی جدید هستند واجب‌ترند. ما نمی‌توانیم مدت زیادی خوابگاه در اختیار آن‌ها قرار دهیم.معتمدی ادامه داد: «مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که کارشناسی چهار سال باید باشد و در هیچ کجا ذکر نشده که کارشناسی پنج سال است.


زمانی که می‌گوییم دانشجو می‌تواند 10 ترم در دانشگاه بماند؛ یعنی دانشجو را اخراج نمی‌کنیم؛ ولی در قانون چهار سال برای کارشناسی، دو سال برای کارشناسی ارشد و دو سال هم برای دکتری در نظر گرفته‌شده است. بااین‌حال دانشگاه برای ترم 9 شهریه‌ای از دانشجویان دریافت نمی‌کند؛ گرچه قانون این اجازه را می‌دهد ولی جریمه‌ای صورت نمی‌گیرد و تنها در ترم 10 این اتفاق می‌افتد.» به گفته او اگر دانشجویی تا آخر مهر از پایان‌نامه خود دفاع کند، هزینه‌ای از او دریافت نخواهیم کرد ولی اگر از موعد مقرر بگذرد، به ازای هر 15 روز 125 هزار تومان از اول آبان از آن‌ها دریافت می‌شود. رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به اینکه دانشجویی که زمان تحصیلش از موعد مقرر می‌گذرد باید هزینه‌های خود را پرداخت کند، گفت: «ما قصد درآمدزایی از دانشجویان نداریم، بحث این است که دانشجویان را تشویق کنیم که خوابگاه را زودتر تخلیه کنند تا برای ورودی جدید هم جایی باشد. بااین‌حال دانشجویی را اخراج نکرده‌ایم و صرفاً برای دانشجویان ترم 9 کارشناسی، هزینه خوابگاه و تغذیه حدود یک ونیم تا دو برابر شده است.» معتمدی ادامه داد: «ظرفیت خوابگاه‌ها را امسال حدود 13 درصد افزایش داده‌ایم و گفته‌ایم کسی را اخراج نکنند و به‌جای آن هزینه‌هایی برای دانشجویانی که مدت‌زمان معین تحصیلشان گذشته، اندکی افزایش‌یافته است.»

از ترم هشت به بعد بودجه دولتی به دانشجویان اختصاص نمی‌یابد
همچنین رئیس دانشگاه اصفهان از اجرایی شدن قانون سنوات در این دانشگاه از بهمن‌ماه خبر داد. هوشنگ طالبی گفت: «با تصویب هیئت‌رئیسه دانشگاه اصفهان و برای اینکه دانشجویان دچار مشکل اقتصادی نشوند اجرای قانون سنوات که اخذ شهریه برای ادامه تحصیل از دانشجویانی است که نمی‌توانند در زمان مشخص فارغ‌التحصیل شوند از بهمن‌ماه در این دانشگاه اجرایی می‌شود.» به گفته او با تصویب هیئت‌رئیسه درصورتی‌که دانشجویان در نیمسال تحصیلی مهرماه بتوانند ترم ۹ دوره کارشناسی خود را اتمام کنند در آخر این ترم از این دانشجویان شهریه دریافت نمی‌شود.

رئیس دانشگاه اصفهان گفت: «درباره اجرای قانون سنوات به دانشجویان اطلاع‌رسانی شده بود اما با توجه به اینکه برخی از دانشجویان اعلام کردند که از اجرای این قانون بی‌اطلاع هستند بنابراین بستری را فراهم کردیم تا دانشجویان بتوانند برای ترم ۹ دوره کارشناسی ثبت‌نام کنند و تحصیل در این ترم هزینه‌ای را برای این دانشجویان نخواهد داشت.» به گفته طالبی دانشجویان دوره کارشناسی بعد از اتمام ۸ ترم تحصیلی باید فارغ‌التحصیل شوند چراکه طبق قانون در ترم ۹ تحصیلی به این دانشجویان بودجه دولتی اختصاص داده نمی‌شود. او معتقد است که با توجه به اینکه بودجه تحصیل دانشجویان در دانشگاه‌های دولتی به‌صورت سرانه‌ای است بنابراین درصورتی‌که دانشجویان نتوانند در مدت مشخص‌شده تحصیل خود را به اتمام برسانند دولت هزینه‌ای بیشتری برای ادامه تحصیل این افراد پرداخت نمی‌کند.
در شرایط خاص هزینه ۲ ترم سنوات صفر می‌شود
محمد فرهادی؛ وزیر علوم، درباره اعتراض دانشجویان به هزینه‌های سنوات، گفت:‌ «در مورد مقطع کارشناسی، در آیین‌نامه آموزشی که در سال ۹۳ ابلاغ شد، گفته‌شده است که اخذ هزینه‌های سنوات عطف به ما سبق نمی‌شود، بنابراین باید از دانشجویانی که مشمول سنوات می‌شوند، اما خودشان مقصر نبودند و کوتاهی و اهمال‌کاری به آن‌ها برنمی‌گردد، بلکه از فراهم نبودن امکانات ناشی می‌شود، هزینه‌ای گرفته نشود؛ البته برخی از دانشگاه‌ها این‌چنین عمل نکردند و برخی دانشجویان را مشمول سنوات کردند که دستور عودت این پول‌ها به این دانشگاه‌ها ابلاغ‌شده است.»

به گفته او دو یا سه دانشگاه این پول را از مقاطع کارشناسی گرفته‌اند که باید پول را به دانشجو بازگردانند البته ممکن است، این دانشگاه‌ها پولی برنگردانند؛ بلکه به‌حساب پایان تحصیل دانشجو بگذارند و در زمان تسویه این پول حساب خواهد شد.وزیر علوم بابیان این مطلب که مدت مجاز تحصیلی برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ۸ ترم، برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد ۴ ترم و همچنین برای دانشجویان مقطع دکتری ۸ ترم است، ادامه داد: «درصورتی‌که به‌طور مثال استاد راهنما تشخیص دهد که مدت تحصیل دانشجو بیش‌ازحد قانونی و بر اساس آن چیزی که در آیین‌نامه آمده باشد، دانشجو بابت آن مدتی که اضافه‌تر باید تحصیل کند، پولی نمی‌پردازد، اما اگر دانشجو خود مقصر طولانی شدن مدت ادامه تحصیل باشد، هزینه را باید بپردازد.»

همچنین شریعتی؛ معاون آموزشی وزارت علوم درباره جزییات آیین‌نامه جدید آموزشی در مقطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی گفت: «در مقطع کارشناسی پیش‌بینی‌شده که دانشجو در شرایط خاص با تصویب شورای آموزشی دانشگاه تا دو ترم اضافه سنوات داشته باشد و تعیین هزینه دو ترم بر عهده هیئت‌امنای دانشگاه است به این معنی که هیئت‌امنا می‌تواند در شرایط خاص هزینه را صفر در نظر بگیرد.» او همچنین بر این موضوع تاکید کرده است که چنانچه دانشگاهی خلاف آیین‌نامه عمل کند، وزارت علوم بررسی و نظارت خواهد کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: