کد خبر: ۱۲۴۸۴۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - 2016September 28
شفا آنلاین>اجتماعی>حمیدرضا توتونچی، داروساز و مدیر بازاریابی شرکت داروسازی تسنیم بازار مکمل‌ها در ایران را بازاری وسیع می‌داند که گردش مالی آن برای شرکت‌های داروسازی اهمیت بسیاری دارد.
به گزارش شفا آنلاین، به نقل از سپید البته به گفته وی مردم ایران درزمینه استفاده از مکمل‌ها آموزش‌های لازم را ندیده‌اند و شرکت‌های تولیدکننده مکمل‌ها نیز تنها بر تبلیغات به جهت افزایش فروش تمرکز دارند و نه بر آموزش نحوه مصرف مکمل‌ها.

 بازار مکمل‌ها در ایران را چگونه می‌بینید؟
       بازار مکمل‌ها در ایران بازاری وسیع است. اگر مجموعه کشورهای منطقه و حتی ترکیه و روسیه را هم در نظر بگیرید بازار فروش ما از تمامی این بازارها وسیع‌تر است. میانگین فروش در سال و میزان مصرف مکمل‌ها بین مردم بالا است، البته در کشور ما میزان مصرف دارو نیز بالاتر است اما در بخش مکمل‌ها حتی می‌توانیم بگویم گاهی به صورت بی‌رویه مصرف می‌شود. به همین جهت گردش مالی این بازار برای شرکت‌های داروسازی از اهمیت بالایی برخوردار است.گاهی گردش مالی داروهای مکمل به سالانه 300 میلیون دلار در کشور نیز می‌رسد. درعین‌حال که میزان نظارت و کنترلی که سازمان غذا و دارو بر واردات و مصرف مکمل‌ها دارد نیز تاثیرگذار است.

قاچاق داروهای مکمل در این بازار چه تاثیری دارد؟
       تاثیر قاچاق به‌ویژه طی پنج الی شش ماه گذشته کم شده است. شبکه‌های سازمان غذا و دارو در برنامه‌ای مفصل کنترل به وسیله گمرک را به‌شدت بهبود بخشیده است. این مسئله نشان می‌دهد که ما در حال حرکت به سمت شفافیت هستیم و ازاین‌جهت باید از این سازمان تقدیر کنیم. البته سیاست کلی هم این است که تا آنجا که امکان دارد داروها در داخل کشور تولید شوند.

مکمل‌هایی که در حال حاضر در بازار وجود دارد بیشتر وارداتی هستند یا تولید داخلی؟
       برخی از مکمل‌ها هستند که ترکیبات آنها زیاد است مانند مولتی‌ویتامین‌ها که چنین داروهای مکملی معمولاً وارداتی هستند. شرکت‌های تولیدی داخلی نیز تولید مکمل‌ها را آغاز کرده‌اند اما هنوز نمی‌توانند تمامی مکمل‌ها را پوشش دهند. هر سال هم ممکن است مکمل‌های جدیدی عرضه شود. بخشی از مکمل‌ها هستند که به بیماران مختلف کمک می‌کنند. مکمل‌ها می‌توانند به بیمار سرطانی که پس از مصرف دارو تهوع شدید دارد، کمک کنند یا در بیماری‌های چشم، برای مثال در کشور ما خشکی چشم شایع است و به همین دلیل مکمل‌ها و ویتامین‌های چشم می‌تواند به‌سلامتی افراد کمک کند.

از منظر سلامتی وقتی به مکمل‌ها نگاه کنیم می‌بینیم که بخشی از مکمل‌ها برای جامعه ما بسیار مفید هستند. اما از نگاه تولید سیاست کلی این است که این مکمل‌ها در داخل کشور تولید شود. همکاری با شرکت‌های بزرگ هم به این دلیل صورت می‌گیرد که بتوانیم مسیر را به سمت تولید داخلی ببریم. بهترین راهی که ما می‌توانیم به سمت تولید تمامی مکمل‌ها برویم این است که کیفیت را افزایش دهیم و مصرف‌کنندگان را راضی کنیم و بهترین کار این است که به سمت همکاری با شرکت‌های معتبر تولید دارو برویم که کیفیت‌های قابل‌قبول جهانی دارند. البته این شرکت‌ها انتظار دارند که چند سالی به آنها فرصت داده شود. یکی از شرکت‌های بسیار خوبی که در حال حاضر ما تلاش داریم با آنها همکاری کنیم شرکت پروستیکا است که مصرف درمانی پیداکرده و برای کودکان و بزرگسالان استفاده می‌شود و بیشتر محصولات آن نیز تولید داخل است. اما در مورد مصرف مکمل‌ها در ایران آموزش لازم صورت نمی‌گیرد.

مردم در ایران بیشتر ترجیح می‌دهند چه مکمل‌هایی را استفاده کنند؟
       وقتی‌که برندها در بازار وجود داشته باشد، مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند داروهای برند را مصرف کنند. این مسئله خاص شهرنشین‌ها هم نیست و همه افراد ترجیح می‌دهند از برندها استفاده کنند. پزشک‌ها هم معمولاً برندها را ترجیح می‌دهند. هنوز نمی‌توان گفت که ما توانایی تولید همه مکمل‌ها را داریم. فقر آهن در کشور ما به میزان بسیاری وجود دارد. در مورد ویتامین D و کلسیم این مشکل به‌صورت جدی وجود دارد. جالب است که کلسیم‌هایی که در داخل کشور ساخته می‌شود با ساختار بدن ایرانی‌ها سازگاری بیشتری نشان می‌دهد تا کلسیم‌های وارداتی. نکته بعدی این است که این‌گونه نیست که به سلول‌ها مواد زیادی به‌طور مرتب داده شود. برای مثال اگر فردی کمبود ویتامین E دارد به این معنا نیست که باید شبانه‌روز از این ویتامین مصرف کند.

مصرف بیش‌ازاندازه هم سلول را از بین می‌برد. در این قسمت آموزش ما کافی نبوده است فقر آهن در زنان بسیار شدید است و زنان واقعاً نیاز دارند از مکمل‌ها استفاده کنند یا در مورد کلسیم و ویتامین D. باید درزمینه نحوه مصرف آموزش‌های لازم به افراد داده شود. شرکت‌های تولیدی داخلی و خارجی هم به سمت آموزش نرفته‌اند بلکه تنها برای افزایش فروش تبلیغ کرده‌اند. «blackmores» شرکتی است که درزمینه ویتامین‌ها و مکمل‌ها به‌صورت بین‌المللی فعالیت می‌کند و در اصل استرالیایی بوده اما برندهای آن در اروپا و آمریکا به فروش می‌رسد. ما تلاش داریم که با این شرکت به ویژه پس از گشایش‌هایی که در دوران پسابرجام حاصل شده است همکاری کنیم.عمده کار این شرکت کمک به درمان و تولید مکمل‌ها است. یکی از کارهایی که این شرکت انجام می‌دهد ایجاد انیستیتو در کشورهایی است که محصولات خود را به فروش می‌رساند. این انستیتوها به آموزش و ارتقاء سلامت مردم می‌پردازد.

 درحال‌حاضر هیچ شرکت خارجی که در کشور ما فروش دارد چنین کارهایی را انجام نمی‌دهند. این شرکت انستیتو تاسیس کرده و جزوات آموزشی منتشر می‌کند. همچنین نحوه مصرف دارو را آموزش می‌دهند. این شرکت استانداردهای بالایی دارد که شاید در ابتدا سخت باشد، مانند آزمایشگاه و کنترل کیفیت و ممکن است مجبور باشیم تا مدتی صرفا داروها را وارد کنیم اما شرط آنها برای تولید این است که ما بتوانیم کیفیت آنها را حفظ کنیم و در نقل و انتقالات مالی نیز شفافیت کامل وجود داشته باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: