کد خبر: ۱۲۴۶۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - 2016September 25
شفا آنلاین>اجتماعی>رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: طرح آموزش مهارت های زندگی و تغییر سبک زندگی با همکاری معاونت زنان ریاست جمهوری برای 45 هزار زن در 10 استان کشور در دست اجرا است.

 به گزارش شفا آنلاین، انوشیروان محسنی بندپی روز یکشنبه در نشست خبری هفته ملی سالمند در سازمان بهزیستی کشور افزود: در اجرای این برنامه، موضوعاتی مانند تغذیه و ورزش زنان سالمند مورد توجه قرار خواهد گرفت.
وی خاطرنشان کرد: در سال 1335، سه درصد جمعیت کشور سالمند بود که این رقم در سال 1390 به 8.2 درصد رسید.
وی اظهارداشت: پیش بینی می شود که جمعیت سالمندی کشور در سال 1430 به 21 تا 25 درصد جمعیت کل کشور برسد و جمعیت افراد کمتر از 15 سال با جمعیت افراد بالای 60 سال برابر شود.
رئیس سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: سالمندی یک پدیده جهانی است اما سالمندان امروز با سالمندان گذشته فرق داشته و از آموزش، توانمندی، استعداد و تجارب ارزنده ای برخوردار هستند که باید از این فرصت استفاده کرد.
به گفته محسنی بندپی، یک پنجم طول زندگی افراد در مقطع سالمندی سپری می شود.
وی تاکید کرد: سالمندان نقش مهمی در توسعه پایدار دارند و به لحاظ اجتماعی و سیاسی می توان بهره برداری مثبتی از این فرصت کرد؛ فراهم آوردن امکان اشتغال سالمندان در بنگاه و موسسات خیریه یکی از این فرصت ها است.
محسنی بندپی ادامه داد: سن بالای 60 سال یک تهدید نیست بلکه نشان دهنده ارتقای شاخص های رفاهی و اجتماعی و بهداشتی در کشور است.
وی در ادامه به مساله تنهایی سالمندان اشاره کرد و گفت: تنهایی سالمندان پیامدهایی مانند اضطراب، نگرانی و دلمشغولی به همراه دارد و آرامش روحی آنان را تحت تاثیر قرار می دهد ؛ همچنین سالمندان با افزایش سن مستعد ابتلا به انواع بیماری ها به ویژه بیماری های اسکلتی، گوارشی و روحی و روانی می شوند.
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: این سازمان به عنوان متولی اصلی سالمندان برنامه های اجتماعی و رفاهی مختلفی برای آنان درنظر گرفته است به طور مثال دو طرح حمایتی از سالمندان در دو استان سیستان و بلوچستان و ایلام در دست اجرا است؛ در برخی استان ها نیز ایاب و ذهاب رایگان سالمندان در دستور کار است که فعلا در یک استان به صورت آزمایشی اجرا شده است.
محسنی بندپی افزود: همچنین بنیاد فرزانگان برای سالمندان در 12 استان کشور راه اندازی شده تا به مشکلات و مسائل سالمندان رسیدگی شود؛ تفاهم نامه هایی نیز به بخش آموزش کشور برای راه اندازی رشته های طب سالمندی و مراقبت سالمندی منعقد شده است.
وی تاکید کرد: هم اکنون شرایطی در کشور فراهم شده که توجه تصمیم گیران کشور به مساله سالمندی به عنوان یک «جنبش سالمندی» جلب شود ؛ اگر برای سالمندان برنامه علمی داشته باشیم می توانیم از افزایش جمعیت سالمندی کشور به عنوان یک فرصت استفاده کرد.
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: جلسه شورای عالی سالمندان سه شنبه این هفته ، برگزار می شود؛ همچنین نسبت به پیاده سازی شاخص های سالمندی طی امسال برای نخستین بار در حال اقدام هستیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: