کد خبر: ۱۲۳۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 20
شفا آنلاین>سلامت>«قانون ۵ ثانیه»، باوری رایج در میان عموم مردم است که اگر ماده غذایی کمتر از ۵ ثانیه روی زمین بیفتد قابل خوردن است.

به گزارش شفا آنلاین، شاید برای شما هم پیش آمده باشد و یا با این صحنه مواجه شده باشید که فردی هنگام خوردن غذا یا تنقلات مقداری از آن را روی زمین یا روی فرش بریزد و بلافاصله اقدام به برداشتن و خوردن آن کند؛ با این توجیه که "کثیف نشده است" یا فقط "چند ثانیه روی زمین بود".

 این ماجرا در غرب به «قانون 5 ثانیه» معروف شده است. یعنی اگر چیزی کمتر از 5 ثانیه روی زمین بیفتد می‌توان بدون هیچ مشکلی آن را برداشت و خورد!

اما حقیقت در مورد «قانون پنج ثانیه» چیست؟ به گفته دانشمندان ساده‌انگاری محض است که تصور کنیم وقتی چیزی روی زمین می‌افتد زمان زیادی طول می‌کشد تا باکتری‌ها به سطح آن منتقل شوند.

به گفته این دانشمندان «قانون 5 ثانیه» یک تصور عامیانه رایج در میان مردم است که خوردن ماده غذایی که مدت زمان کوتاهی با سطح زمین یا فرش برخورد داشته باشد از نظر ایمنی بدون مشکل است.

بر اساس مطالعه جدیدی که در این رابطه صورت گرفته است، انتقال باکتری به مواد غذایی در کمتر از یک ثانیه رخ می‌دهد.

به گفته دانشمندان دانشگاه «راتگرز» در ایالت نیوجرسی آمریکا، انتقال باکتری به سطح مواد غذایی بسته نوع و میزان رطوبت آن متفاوت است. در این آزمایش چهار سطح مختلف و انواع مواد غذایی مورد استفاده قرار گرفت.

هندوانه،  نان و کره و پاستیل در سطوح فولادی، ضد زنگ، کاشی و سرامیک، چوب و فرش از یک، پنج، 30 تا 300 ثانیه به باکتری «سالمونلا» آلوده شدند.

هندوانه که حدود 90 درصد کل آن را آب تشکیل می‌دهد، بالاترین نرخ آلودگی را در این آزمایش نشان داد و این در حالی است که پاستیل حداقل آلودگی را نشان داد.

به گفته پروفسور «شافنر» -که این آزمایش زیر نظر وی صورت گرفته است- : "توپوگرافی سطح و مواد غذایی نقش مهمی در انتقال باکتری بازی می‌کند".

در عین حال این آزمایش نشان داد سطح فرش کمترین نرخ انتقال باکتری را داشت و این در حالی است که کاشی و فولاد زن زده سطح بالایی از انتقال باکتری را نشان دادند.

«شافنر» افزود:"قانون 5 ثانیه تصوری ساده‌انگارانه است و باکتری‌ها می‌توانند بلافاصله آلوده کنند".

برچسب ها: تنقلات ، سلامت ، دانشمندان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: