کد خبر: ۱۲۳۶۹۹
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 19
شفا آنلاین>سلامت> مطالعه ای جدید نشان داده که پایین نگه داشتن فشارخون شهروندان آمریکایی در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی، می تواند سالانه جان 100 هزار نفر از مردم این کشور را نجات دهد.
    به گزارش شفا آنلاین،دستورالعمل های جدید توصیه به کنترل فشارخون سیستولی در سطوح کمتر از 140 میلی متر جیوه کرده اند. اما مطالعه ای که در سال 2015 میلادی توسط انستیتو ملی سلامت آمریکا انجام شد، نشان داد که با نگه داشتن فشارخون سیستولی کمتر از 120 میلی متر جیوه، باز هم می توان جان افراد بیشتری را نجات داد. مطالعه انستیتو ملی سلامت آمریکا که SPRINT نام دارد، با شرکت بزرگسالان بالای 50 سال با فشارخون سیستولی 130 تا 180 میلی مترجیوه که در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی بودند(بدون سابقه دیابت یا سکته مغزی) انجام شد. این بیماران درمان استاندارد کنترل فشارخون در سطوح کمتر از 140 میلی مترجیوه را دریافت کرده بودند یا با دریافت درمان اضافی تر، فشارخون سیستولی آنها زیر 120 میلی متر جیوه نگه داشته شده بود. نتایج به‌دست آمده از این مطالعه آنچنان تاثیرگذار بود که انستیتو ملی سلامت آمریکا، در مراحل آغازین مطالعه اقدام به متوقف ساختن آن کرد.

       خطر مرگ و میر به هر علت در گروه دریافت کننده درمان اضافی برای کنترل فشارخون به میزان کمتر از 12 میلی مترجیوه، 27درصد کمتر از گروه دریافت کننده درمان استاندارد بود. در گروه تحت درمان اضافی، خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی-عروقی، به میزان 43درصد کمتر از گروه دیگر رسید. اما آیا بر اساس نتایج این مطالعه، باید تمام بزرگسالان در معرض خطر بیماری قلبی را روی درمان اضافی کاهنده فشارخون گذاشت؟دکتر هالی کرامر، استادیار بهداشت عمومی از مرکز علوم پزشکی لویولا در میوود، پاسخ جدیدی را برای این پرسش مطرح کرده اند.

       اطلاعات بین سال های 1999 تا 2006 میلادی جمع آوری شده اند و 18 میلیون نفر شهروند آمریکایی در این بررسی شرکت داشتند. طبق آمارها سالانه میزان مرگ و میر این کشور، 2/2 درصد جمعیت است. بنابراین، می توان از مرگ 107هزار نفر در سال با کنترل بهتر فشارخون سیستولی پیشگیری کرد. از میان 18 میلیون نفر که فشارخون سیستولی آنها ثبت شده، نزدیک به 9 میلیون نفر فشار خون سیستولی بیشتر از 145میلی مترجیوه داشته اند و میزان مرگ و میر سالانه آنها، 2/5درصد بود. طبق این مطالعه، می توان سالانه از مرگ 61هزار نفر جلوگیری کرد.

       استفن هووسر، مدیرانجمن قلب آمریکا، می گوید:"اگر نتایج مطالعه انستیتو ملی سلامت آمریکا درست باشد، زندگی افراد بسیاری را می توان نجات داد."

       انتظار می رود که طی سه ماهه دوم 2017 میلادی، انجمن قلب آمریکا و نیز کالج آمریکایی بیماری های قلبی، دستورالعمل جدیدی را منتشر کنند. دکتر کارول پپین، مدیرعامل کالج آمریکایی بیماری های قلبی و استاد دانشگاه پزشکی فلوریداست. به اعتقاد وی، با وجود نتایج ارزنده مطالعه SPRINT، نتایج به‌دست آمده چندان هم قابل تعمیم نیستند. وی می گوید:"شکی نیست که پایین نگه داشتن فشارخون مفید است. اما چه میزان فشارخون باید هدف اصلی قرار گیرد. پایین نگه داشتن بیش از حد فشارخون، عوارضی هم به همراه دارد."
منبع:PRNewswire
برچسب ها: فشار خون ، سیستولی ، خطر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: