کد خبر: ۱۰۰۳۹۰
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 09
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>سلامت>طولانی‌ترین مطالعه انجام شده در مورد سلامتی در انگلستان هفته گذشته 70 ساله شد.
به گزارش شفا آنلاین، این مطالعه کوهورت که توسط مرکز ملی سنجش سلامت انگلستان انجام شده، در ماه مارس 1946 و با زیر نظر گرفتن بیش از سه هزار کودک تازه متولد شده در انگلستان آغاز شد.در هفته گذشته کودکان آن روز از مرز 70 سالگی گذشتند. اعضای این گروه را می‌توان «زیر نظرترین گروه گسترده افراد از لحاظ سلامت در جهان» دانست.

 در یک مطالعه کوهورت، پژوهشگران گروهی از جمعیت انسانی را در یک مقطع زمانی طولانی زیر نظر می‌گیرند و با سنجش داده‌ها و انجام بررسی‌های گوناگون اطلاعات مهمی را در مورد تاثیرات ژنتیکی، محیطی و سبک زندگی بر سلامت به دست می‌آورند.

       در نهایت و پس از گذر هفتاد سال که گروه‌های مختلف پزشکی وضعیت سلامت و بیماری‌ها را در این افراد می‌سنجیدند، گروهی از سوی مرکز ملی سنجش سلامت انگلستان در روزهای اول و سوم مارس 2016 در شهرهای لندن و منچستر بیش از هشتصد نفر از این افراد را بررسی کرده و به نتایج جالبی دست یافتند.

 شاید مهم‌ترین یافته در مورد سلامت روانی افراد، احساس رضایت آنها از زندگی باشد. از این افراد در زمانی که ۶۰ ساله بودند، در مورد میزان رضایت خود از زندگی براساس معیاری با ۱۴ متغیر سوال شد. جالب اینکه ده سال بعد همان افراد با همان سئوالات روبرو شدند و برخلاف تصور، این بار سطح رضایت‌شان از زندگی در تمام ۱۴ معیار بالاتر رفته بود. دکتر مای استافورد، مدیر مرکز سلامت و میانسالی کالج سلطنتی لندن و گروهش که یکی از تیم‌هایی است که این مطالعات را انجام می‌دهند، می‌‌گوید: «حدود یک پنجم افراد حاضر در این مطالعه کاملا احساس بهتری داشتند. شاید بزرگترین حسن مطالعات کوهورت این باشد که می‌توان روند تغییرات را در یک فرد دنبال کرد و کاملا متوجه تغییرات در او در گذر زمان شد.»

 دکتر استافورد متذکر می‌شود این مطالعه بزرگترین مطالعه انجام شده در این حوزه در کل اروپا است و نتایجش در ۵۰ سال اخیر تاثیرات بسیاری بر موضوعاتی چون سیاستگذاری‌های سلامت، آموزش و مسائل اجتماعی گذاشته است.

 «به لطف این مطالعه می‌توانیم ببینیم که در هر سنی چه تهدیداتی سلامت جسمانی و روانی افراد جامعه ما را تهدید می‌کند. ما بخوبی متوجه شده‌ایم که در چه سنی و تحت تاثیر چه عوامل ژنتیکی یا سبک زندگی، افراد در معرض بیماری‌های قلبی، سرطان‌ها، دمانس، دیابت تیپ ۲ و سایر بیماری‌ها قرار می‌گیرند.» پروفسور دیانا کاهه، استاد ناظر بر انجام مطالعه در کالج سلطنتی لندن، می‌گوید: «ما از تک‌تک این افراد که در طول هفتاد سال با کسانی که این مطالعه را انجام می‌دادند، همکاری صمیمانه‌ای کردند، تشکر می‌کنیم. آنها بودند که باعث شدند ما اطلاعات فوق‌العاده‌ای در مورد روند پیری و ابتلا به بیماری‌های مختلف به دست بیاوریم.»

       سایر نتایج به دست آمده از این مطالعه در طول سال‌های گذشته این مطالعه مشخص کرده که در افراد میانسال و سالخورده، در صورتی که افزایش ناگهانی و سریع فشار خون سیستولی رخ دهد (متوسط فشار خون سیستولی در مقاطع مختلف به طور مشهودی بالاتر از قبل باشد)، حتی اگر براساس راهنماهای بالینی اندیکاسیون درمان فشار خون وجود نداشته باشد، بهتر است درمان فشار خون آغاز شود تا از حوادث و اتفاقات قلبی ـ عروقی جلوگیری کرد.

        داده‌ها نشانگر این هستند که افرادی که در بزرگسالی وزن خود را کاهش می‌دهند، حتی اگر بعدا وزنشان مجددا به میزان قبلی برگردد، از لحاظ قلبی و عروقی سالم‌تر از افرادی هستند که هیچ‌گاه وزن خود را کاهش نداده‌اند. این یافته نشانگر اهمیت سیاستگذاری‌های کلان سلامت برای کاهش وزن در افراد میانسال و مسن است.

        یک بررسی ۱۲ ساله نشان داد داشتن قدرت بیشتر فیزیکی (مثلا توانایی بیشتر در فشردن یک جسم یا بلند کردن اجسام) در میانسالی با افزایش احتمال بقا همراه است. نتایج مطالعه‌ای در بریتیش مدیکال ژورنال منتشر شد، نشان داد انجام آزمایشات ساده اندازه‌گیری قدرت فیزیکی و تعادل افراد در میانسالی می‌تواند افراد در معرض خطر مرگ زودرس را تا حدود زیادی مشخص کند. براساس مطالعات تکمیلی انجام شده، پیشنهاد شده توان جسمی و قدرت فیزیکی تمامی افراد در حدود سنین ۵۰ تا ۵۳ سالگی و ۶۰ تا ۶۳ سالگی بررسی شود و آنهایی که دارای مشکل و نقصان در این زمینه هستند، حتما با معاینات و آزمایشات غربالگری پیگیری شوند.

        گزارشی منتشر شده در سال ۲۰۰۹ نشان داده در صورتی که در دوران کودکی و نوجوانی مشکلات سلامت روانی وجود داشته باشد، دخالت مثبت می‌تواند با نتایج مثبت سلامت روانی در دوران بزرگسالی همراه باشد.

        براساس گزارشی که در سال ۱۹۹۹ به چاپ رسید و بسیار هم استقبال شد، غذای معمول کودکان چهار ساله در سال ۱۹۵۰ با غذای معمول کودکان چهار ساله در سال ۱۹۹۰ مقایسه و مشخص شد ارزش مواد غذایی که کودکان در ۱۹۹۰ دریافت می‌کردند، کمتر از ارزش غذای کودکان در ۱۹۵۰ است. این گزارش باعث ایجاد تغییرات بسیاری در محصولات غذایی کودکان و نظارت بر این محصولات شد.

        نتایح مطالعاتی که در ۱۹۶۴ گزارش شد، اهمیت نقش والدین را بر توانایی‌های ذهنی و آموزش‌پذیر کودکان در مقطع قبل از دبستان آشکارتر کرد. بر اساس نتایج این مطالعه، انجام هدفمند بازی و تمرین و تکرار بر توان ذهنی و حافظه و تمرکز کودکان قبل از سن مدرسه تاثیر مستقیم دارد.

        نتایج مطالعه‌ای گزارش شده در سال ۲۰۱۴ در مورد هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم بیماری دمانس اصلی‌ترین علت شکل‌گیری گروه «دمانس پلت‌فرم» بود که با مشارکت بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز صنعتی ایجاد شده و قرار است با هزینه‌ای بالغ بر ۵۳ میلیون پوند بهترین طرح درمان دارویی را برای بیماری دمانس به شکل محصول درآورد.

        در نهایت اینکه در ماه جاری کتابی به نام «پروژه زندگی» نوشته شده توسط هلن پیرسون در مورد این پروژه و تمامی نتایج بدست آمده از آن منتشر خواهد شد.سپید
NSHD
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: