کد خبر: ۱۲۳۶۹۲
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 19
شفا آنلاین>سلامت> برای بیمارانی که ریسک ایست قلبی آنها بالا است دفیبریلاتور کار گذاشته می‌شود. این وسیله دستگاهی است که زیر جلد کار گذاشته می‌شود و اگر قلب ایست کند این وسیله بلافاصله با شوک قلبی بیمار را احیا می‌کند. چندین سال است که این تکنولوژی وجود دارد.
   این دستگاه زیرپوست کار گذاشته می‌شود و یک، دو یا سه سیم دارد که وارد قلب می‌شود. این دستگاه در تماس مستقیم با قلب قرار دارد و دائم درحرکت است و مشکلات خود را نیز دارد ازجمله عفونت و شکستن دستگاه که این بیماران همیشه با این مشکلات و خطرات دست‌وپنجه نرم می‌کنند. تکنولوژی جدیدی ایجادشده است که می‌تواند همین امکانات را برای بیمار فراهم کند اما سیستمی بوده که کاملاً زیر جلد قرار دارد و هیچ تماسی مستقیمی با قلب ندارد.

در آمریکا مرکز ما جزو اولین مراکزی بود که این دستگاه را برای بیماران قرار می‌داد و این دستگاه جدید هیچ سیم یا ارتباطی با قلب ندارد و زیرپوست کاشته می‌شود. این دستگاه جدید هم مسائل خود را دارد و باید بتواند تشخیص دهد قلب کی از ریتم خود خارج‌شده است یا کی ایستاده است. کاشتن آن زیرپوست هم مسائل خود را دارد. در ایران نیز این کار انجام می‌شود اما بسیار محدود است چون مسئله قیمت آن مطرح است. میزان هزینه کاشت این دستگاه حتی در آمریکا هم بالا است و بیمه‌ها از پوشش دادن این دستگاه سر باز می‌زنند.

       به دلیل اینکه دستگاه گران است و به دلار حدود 20 الی 40 هزار دلار قیمت دارد. اگر بیمه این هزینه را نپردازد سخت است که بیمار بتواند هزینه را بپردازد. در آمریکا پوشش بیمه مطلوب است اما خیلی از اوقات بیمه‌ها مشکل ایجاد می‌کنند. برای مثال حالا که هزینه درمان بسیار بالا رفته است، تلاش می‌کنند که بگویند نمی‌توانند این دستگاه را تحت پوشش قرار دهند و ما مجبور می‌شویم چندین بار با شرکت بیمه تماس بگیریم، نامه بنویسیم تا قبول کنند قیمت دستگاه را بپردازند. افرادی که نیاز به این دستگاه دارند بیماران دارای نارسایی قلبی هستند که در خطر ایست قلبی قرار دارند. البته گروه خاصی از این افراد هستند. چون این دستگاه جدید که تماماً زیر جلدی است می‌تواند ایست قلبی را برطرف کند اما اگر ریتم قلب بیمار آهسته باشد passing ندارد بلکه تنها دفیبریلاتور در بدن کاشته می‌شود که اگر احیاناً قلب بیمار ایستاد، قلب بیمار را مجدداً به کار بیندازد. بیشتر این بیماران سن بالایی دارند یعنی به‌صورت میانگین بین 60 الی 70 سال اما گاهی می‌بینیم ورزشکارانی که سالم هستند ناگهان دچار ایست قلبی می‌شوند.
خشایار همت پور
فلوشیپ الکتروفیزیولوژی قلب دانشگاه بوستون آمریکا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: