کد خبر: ۱۲۳۴۶۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۴ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 16
شفا آنلاین>اجتماعی>مدیرکل دفترتجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: 27 برابر شدن تعداد شرکت های دانش بنیان نشانگر تاثیر حمایت های دولت از تجاری سازی ایده تا محصول است.
به گزارش شفا آنلاین،  اسماعیل قادری فر افزود: ظهور و توسعه شرکت های دانش بنیان در حوزه علم و فناوری کشور در یک دهه گذشته، نشانگر پیشرفت روز افزون و قابل ملاحظه ای در تولید و عرضه علم و تلاش علمی است.
وی با استناد به آمارهای منتشر شده از سوی وزارت علوم در خصوص تولید علم، انتشارات، نمایه سازی، انجمن های علمی و مراکز پژوهشی، روند توسعه علم و فناوری در کشور را رو به رشد توصیف کرد و گفت: شتاب و رشد علمی کشور در این سالها از رشد معنادار و قابل قبولی برخوردار بوده است و در برخی حوزه ها به ویژه فناوری نانو، طبق آمار مراجع معتبرعلم سنجی دنیا، رتبه های یک رقمی داریم.
قادری فر اظهار کرد: پیشرفت در حوزه فناوری های زیستی، هوافضا و سلول های بنیادی، موید این است که مجموعه دانشگاه ها، موسسات علمی و فناوری و پژوهشی کشور در حوزه عرضه علم، حرکت خوب و قابل قبولی دارند.
مدیرکل دفتر تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به بازآرایی ساختار این معاونت در دولت یازدهم اشاره کرد و ادامه داد: رویکرد جدید معاونت علمی، تلاش و حرکت بیشتر به سمت بازار و بحث بازارسازی و تحریک تقاضا بوده است، به این معنی که در ساختار جدید وظیفه نهادهای حاکمیتی مثل وزارتخانه های علوم و بهداشت در بحث آموزش و تحقیقات پزشکی همان پرداختن به تلاش علمی و حمایت و عرضه علمی در کشور دیده شده و وظیفه معاونت نیز در کنار و هم راستا با سیاست های این وزارتخانه ها، بحث بازارسازی و تحریک تقاضا از منظر توسعه فناوری تعریف شده است.
قادری فر اظهار کرد: در حد توان موازی کاری در این دوره حذف شده و در ساختار و رویکرد جدید معاونت علمی، بر پلتفرم 'ایجاد، توسعه و حمایت از شرکت های دانش بنیان' تاکید شده است.
وی افزود: با این نوع نگاه، معاونت علمی ریاست جمهوری به سمت تحریک تقاضا و بازارسازی برای محصولات دانش بنیان رفته است و در فاصله مهرماه 93 تا پایان تیرماه 95 با اجرایی شدن قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان مصوبه مجلس در دولت قبل که یک قانون مترقی در حوزه توسعه فناوری و کسب و کار کشور به شمار می آید، اهتمام معاونت علمی بر اجرایی سازی این قانون گذاشته شده است.
قادری فر بیان کرد: با فعال سازی صندوق نوآوری و شکوفایی و حمایت های این صندوق از توسعه کسب و کار دانش بنیان در کشور از سال 93 به بعد، نقطه عطفی در اجرای قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان در معاونت علمی ایجاد شده است.

** افزایش 27 برابری شرکت های دانش بنیان در دولت یازدهم
قادری فر از افزایش شمار شرکت های دانش بنیان احراز صلاحیت شده در دولت یازدهم از حدود 90 شرکت به بیش از دو هزار و 500 شرکت خبر داد و گفت: اکنون که تب شرکت های دانش بنیان به جامعه فناور کشور وارد شده است، حدود 10 هزار شرکت در صف ارزیابی قرار دارند و این نشان می دهد که مدل موفقی در توسعه فناوری مبتنی بر حمایت مباحث نوآوری در کشور، در حال اتفاق افتادن است.
وی ادامه داد: معتقدیم زمانی می توانیم کارهای علمی ارزشمند دانشگاه ها را به عرصه اجرا و ثروت سازی برای جامعه برسانیم که پلت فرم مشخصی داشته باشیم.
این مقام مسوول در معاونت علمی ریاست جهموری از صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان بزرگترین نهاد سرمایه گذاری خطرپذیر در کشور یاد کرد و گفت: در سال 94 که به نوعی سال سخت مالی دولت نیز بود، نزدیک به 700 میلیارد تومان از منابع اعتباری و سه هزار میلیارد تومانی که باید ظرف سه سال به این صندوق تزریق می شد توسط دولت تخصیص یافت و در بودجه سال 95 کل کشور نیز با حمایت دولت و تصویب مجلس، 200 میلیون دلار برای این صندوق تصویب و در نظر گرفته شده است.
وی گفت: با تخصیص های به موقع سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی، هیچ مشکلی برای حمایت های مالی از شرکت های دانش بنیان نداریم و نخواهیم داشت، اما در مقابل نیازمند این هستیم که تحرک، پویایی و نشاط بیشتری در شرکت های دانش بنیان ایجاد شود.
قادری فر تاکید کرد: هنگام مطرح شدن بحث حمایت از کسب و کار دانش بنیان و تولیدات فناورانه در کشور، نباید همه ذهن ها معطوف به فناوری های پیشرفته ( High Tech) شود؛ زیرا برخی از حوزه ها همچون سوغات مشهد که عمدتا از کشور چین وارد کشورمی شود، جزء فناوری های پیشرفته نیست ولی یک حوزه کاملا مصرفی و پربازده و پر تقاضا محسوب می شود.
وی گفت: بحث بازارسازی و تحریک تقاضا یکی از بزرگترین دغدغه های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که برای این امر نیز برنامه های مختلفی از جمله وصل کردن بنگاه های بزرگ اقتصادی کشور با مناطق نوآوری باز به منظور استفاده از توان شرکت های دانش بنیان کوچک در نظر گرفته شده است.
قادری فر ادامه داد: خوشبختانه با پیگیری ها و مراودات انجام شده، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) یک موسسه دانش بنیان به نام برکت ایجاد کرده که وظیفه آن استفاده از توان این موسسه در حوزه های ماموریتی خود و حمایت از شرکت های دانش بنیان کوچک است.

** تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت با اعطای جایزه تجاری سازی
مدیرکل دفتر تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یکی از بهترین اقدامات تشویقی برای تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت از سوی معاونت علمی را تدوین و تصویب آیین نامه اعطای جایزه تجاری سازی فناوری به دانشگاه ها و موسسات فناوری کشور از سال 93 تاکنون برشمرد.
وی خاطرنشان کرد: مطابق آیین نامه اعطای جایزه تجاری سازی فناوری، اگر یک دانشگاه یا موسسه پژوهش و فناوری اجازه دهد یک دانش فنی که در دانشگاه ایجاد شده یا محصولی که به مرحله آزمایشگاهی و تولید نیمه صنعتی رسیده در قالب یک شرکت دانش بنیان به بازار ارائه شود و به فروش برسد، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معادل پنج درصد فروش آن محصول را به عنوان جایزه تجاری سازی مانند جایزه صادراتی که وزارت صنایع و سازمان توسعه تجارت برای صادرکنندگان درنظر می گیرد، برای اعتبار تشویقی دانشگاه ها اعطا می کند.
به گفته قادری فر، با اجرای آزمایشی این طرح در سال 93 در 15 دانشگاه، 10 دانشگاه وابسته به وزارت علوم و پنج دانشگاه وابسته به وزارت بهداشت، جایزه تجاری سازی فناوری را دریافت کردند و در سال 94 دریافت این جایزه به همه دانشگاه های کشور تسری داده شد و اکنون نیز پرداخت جایزه برای سال مالی 94 در دست ارزیابی است و حدود 80 میلیارد تومان قابلیت اعطای جایزه وجود دارد.
وی به برگزاری نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران در ابتدای هر سال و با هدف تسهیل تجاری سازی فناوری و توسعه بازار محصولات دانش بنیان اشاره کرد و گفت: با توجه به وجود یک بازار هزار میلیارد تومانی مصرفی کشور در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته در سال و نیاز محققان و مراکز دانشگاهی و پژوهشگاهی به تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته، در این رویداد حدود 400 شرکت دانش بنیان با نزدیک 10 هزار محصول حضور می یابند.
قادری فر با ابراز رضایت از اجرای نظام سطح بندی برای ارائه محصولات در نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران، اظهار داشت: خوشبختانه امسال در دور چهارم نمایشگاه نزدیک به هزار و 800 میلیارد تومان ثبت پیش فاکتور از طرف دانشگاه ها ارائه شده که نشانگر وجود کشش بسیار زیاد برای محصولات فناورانه در جامعه علمی کشور است.
وی یادآور شد: امسال در این نمایشگاه تا 50 درصد یارانه خرید برای خریداران درنظر گرفته شده بود تا بحث صیانت از بازار و بازارسازی برای محصولات فناورانه که یکی از مهمترین مسائل امروز در حوزه علم و فناوری است، عملا اجرا شود.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: