شفا آنلاین>اجتماعی> شامگاه جمعه نوزدهم شهریور، سیدحسن هاشمی بار دیگر در قاب تلویزیون حاضر شد و به برخی سوالات مطرحشده توسط مجری برنامه «نبض» پاسخ گفت.
به گزارش
شفا آنلاین،به نقل از سپید هرچند بارها در
برنامه تکرار شد که هدف از این برنامه پاسخگویی به انتقادات است و اینطور
وانمود شد که با برنامهای «انتقادی» طرف هستیم، اما حقیقت امر این نبود.
خدمات
دولت یازدهم در حوزه سلامت بر کسی پوشیده نیست و منتقدین جدی سیاستهای
وزارت بهداشت این دولت هم وقتی به انصاف لب به سخن میگشایند، منکر برخی
تغییرات مثبت نیستند. هرچند افزایش بیسابقه اعتبارات این وزارتخانه از سال
93 در اتفاقات مبارکی همچون کاهش پرداخت از جیب مردم، ساختوسازها و
نوسازیهای دو سهسال اخیر عامل تعیینکنندهای بوده است، اما بههرحال کسب
همین بودجه مناسب هم زاییده تعامل مثبت این دولت با دو مجلس نهم و دهم
بوده و از برکات داشتن تدبیر در عرصه تصمیمگیری و امید در عرصه عمل
بهشمار میرود. چیزی که دولت یازدهم را از دولتهای پیش از خود متمایز
کرده است.
درواقع حرکت اصلاحی حوزه سلامت تا آنجا که به رشد قابلتوجه
بودجه این حوزه منجر شد، قابل دفاع است اما وقتی مرحله مدیریت این منابع
فرارسید، ایرادات و اشکالاتی رخ نمایاندند که اعتراض و انتقاد جمعی از
صاحبنظران این حوزه را به دنبال داشت.
انتقاد
کلی و اساسی منتقدین سیاستهای وزارت بهداشت و طرح تحول سلامت،
الویتبندی نادرستی بود که در تخصیص این بودجه انجام شد. عدهای حوزه
بهداشت را حلقه مفقوده طرح تحول سلامت دانستند و عدهای مخارج بیپشتوانه
وزارتخانه را به باد انتقاد گرفتند. همان خاصهخرجیهای -به گفته منتقدین-
بیحساب و کتابی که در گام اول، نظام بیمهای کشور را با بحرانی بیسابقه
مواجه کرد.
غایب
بزرگ گفتوگوی اخیر وزیر در برنامه نبض، طرح مشکلاتی بودند که نفسهای
نظام سلامت را به شماره انداختهاند. مردم از وزیر بهداشت کشورشان انتظار
داشتند که درکنار تشریح اقدامات مثبت و کارهای کمنظیرشان در حوزه سلامت،
حداقل اشکالات و ایرادات احتمالی را هم پذیرفته و در مورد آنها پاسخ دهد.
اما در این برنامه که به کرات از طرف مجری و میهمان محترم برنامه «انتقادی»
خوانده میشد، هرگز به چنین مسائلی پرداخته نشد. هرگز گفته نشد که مثلا
اگر همه اسناد بالادستی نظام سلامت به برقراری نظام ارجاع مبتنی بر برنامه
پزشک خانواده تاکید دارد، چرا این مهم از اولویتهای نخست وزارت بهداشت به
دور مانده است. جناب وزیر نفرمودند چرا در شرایطی که انتظار میرفت این
بودجه مناسب صرف برقراری پزشک خانواده در سراسر کشور شود، فقط به اجرای
پایلوت این برنامه آن هم در دو استان فارس و مازندران اکتفا شده و چرا به
تازگی نمایندگان هر دو استان در مجلس، این برنامه را در استانهای خود
شکستخورده توصیف کردند؟ از همه مهمتر اینکه در این برنامه کوچکترین
اشارهای نشد که تزریق بودجههای کلان به پیکر بیمار نظام سلامت تا کی قرار
است ادامه داشته باشد؟ جناب وزیر نفرمودند که 8 هزار میلیارد تومانی که در
قالب «اصلاحیه لایحه بودجه 95» برای پرداخت بدهیهای بیمه سلامت ایران در
مجلس به تصویب رسید، قرار است چه موقع و توسط چه کسی و از کدام منبع
بازپرداخت شود. آیا دولت اطمینان دارد که انباشت بدهی بیمهها، بار دیگر
تکرار نخواهد شد؟ چیزی که برای همه اعم از دولت، مجلس، بیمهها و مراکز
درمانی روشن و آشکار است، این است که دوام این داروی مسکن شاید به یکسال
هم نکشد و چنانچه تدبیری عمیق نشود، روزهای پراسترس نظام سلامت، به زودی
تکرار خواهد شد.
نارضایتی 85 درصدی از پزشک خانواده بهرام
پارسایی نماینده مردم شیراز در مجلس در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی سپید،
با تاکید بر اینکه حوزه بهداشت و درمان برای
خدمترسانی
و در ارتباط مستقیم با مردم است، اظهار کرد: «بر این اساس لازم است که
واقعیتها را به مردم گزارش داد و در ارزیابی اقدامات انجام شده، میزان
رضایت مردم درنظر گرفته شود.» وی با اشاره به اجرای پایلوت برنامه پزشک
خانواده در استان فارس، مسئولان وزارت بهداشت را به اهمیت دادن به نارضایتی
مردم دعوت کرد و گفت: «اجرای ناقص و پایلوت برنامه پزشک خانواده در استان
فارس ازجمله طرحهایی است که باید از خود مردم پرسید که آیا از آن راضی
هستند یا نه. نه اینکه از دانشگاهی که خودش داوطلب اجرای این برنامه بوده
(دانشگاه علوم پزشکی شیراز) سوال شود و آنها هم نظرات دیگران را نادیده
گرفته و همان چیزی را گزارش کنند که خودشان میپسندند.» عضو کمیسیون اصل
نود مجلس در تشریح ایرادات برنامه پزشک خانواده گفت: «اولا با یک دقت نظر
مختصر میشود فهمید که یک استانی با جمعیت 5 میلیون نفر نباید پایلوت یک
طرح تازه و مبهم آن هم در حوزه سلامت شود. وی افزود: «من به عنوان نماینده
مردم که از نزدیک با اقشار مختلف در ارتباط هستم، با اطمینان به شما اعلام
میکنم که اگر از مردم استان فارس نظرسنجی شود، بالغ بر 85 درصد مردم
خواهند گفت که از اجرای طرح پزشک خانواده به این صورت ناراضی هستند. حتی در
جلسهای که ما با وزیر بهداشت هم داشتیم، خود ایشان هم معتقد بودند که این
طرح عجولانه اجرا شده و نقایص زیادی دارد. ولی اینکه چرا تدبیری نمیشود و
اینکه چرا مدیرانی که مسئولیت این طرح را برعهده گرفتهاند و با بیدرایتی
تمام آن را اجرا کردند، باز هم مصرانه از عملکرد خود دفاع میکنند، برای
ما جای سوال دارد.»
پارسایی
با بیان اینکه بدون شک وزارتخانه باید مسئولیت اعمال خودش را برعهده
بگیرد، خاطرنشان کرد: «مسئولین اجرای این برنامه در استان فارس به هرکسی که
انتقادی را مطرح میکند، فورا انگ بیتقوایی و نشر اکاذیب و امثال اینها
را میچسباند. به جای اینکه پاسخگو باشند، به سرعت منتقدین خودشان را به
سودجویی یا عدم اطلاع یا کذبگویی و بیتقوایی متهم میکند. بههرحال کاملا
بدیهی است که وزارت بهداشت بهخصوص در سال پایانی دولت لازم است که
مسئولیت تصمیمات و اقدامات خود را بر عهده بگیرد و با شفافیت به مردم پاسخ
بدهد.» این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: «چیزی که ما را نگران
میکند این است که گاهی اطلاعات درستی از آنچه در کشور میگذرد به مسئولین
وزارتخانه نمیرسد. نگرانی ما این است که مسئولین اجرای همین برنامه پزشک
خانواده در استانهای فارس و مازندران، اطلاعات غلطی به وزارتخانه مخابره
کنند و همین اطلاعات نادرست باعث شود که چنین طرح پر از اشکال و ایرادی
بدون اصلاحات لازم در سراسر کشور به اجرا درآید. آن زمان ممکن است با یک
بحران اجتماعی مواجه شویم.»
عقبگرد هم داشتهایم اکبر
ترکی، نمیانده مردم فریدن هم به خبرنگار سپید گفت: «مسائل مربوط به بهداشت
و درمان در کشور ما آنقدر پیچیده شده که واقعا در قالب پاسخگویی به یک
سوال نمیتوان واقعیت را گفت. لازم است که در فرصت کافی تکتک زمینهها،
نیازهای جامعه و اقدامات نظام سلامت به دقت مورد واکاوی قرار گیرد تا
معلوم شود که امروز ما در چه مرحلهای هستیم.» وی اظهار داشت: «خود مسئولان
وزارت بهداشت هم میدانند که اوضاع تا چه اندازه آشفته است. ولیکن مسئله
اینجاست که نمیخواهند مطرح کنند و زیر بار بروند. تصمیم دوستان بر این است
که فعلا مسائل را به همین ترتیب بچرخانند تا ببینند اوضاع و احوال در
یکسال آینده به چه شکلی خواهد شد.»
عضو
کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ضمن یادآوری تصویب اصلاحیه لایحه بودجه در
مجلس گفت: «دوستان ما در وزارتخانه ابتدا مدعی بودند که بیمهها چیزی قریب
به 4 تا 5 هزار میلیارد تومان به مراکز درمانی بدهکار هستند. بعد که دیدند
مجلس نرمش نشان داد و ظاهرا با اصلاحیه بودجه موافقت خواهد شد، با
رایزنیهایی که با کمیسیون برنامه و بودجه مجلس انجام دادند، این رقم به 8
هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. اصل بر این است که وقتی به هردلیل یک
بدهکاری وجود دارد، با تعامل دولت و مجلس، راهی برای پرداخت آن پیدا شود و
این بدهیها روی هم جمع نشوند. ولی واقعیت این است که همه میدانند این
بدهی بازهم ایجاد خواهد شد و خود این دوستان میگویند که حتی زمانی که این 8
هزار میلیارد تومان به دست ما برسد، ما تا آخر امسال 11 هزار میلیارد دیگر
بدهکار میشویم. تازه خود این 8 هزار میلیارد هم یک بدهی تازه است که
بالاخره باید بازپرداخت شود ولی اینکه چگونه، معلوم نیست. این نشان میدهد
که این کار از اساس مشکل دارد.» ترکی اضافه کرد: «نکتهای که ما بارها در
مجلس و جاهای دیگر نسبت به آن تذکر دادهایم، این است که بودجه مناسبی که
در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته، در خیلی از قسمتها مدیریت مالی خوبی
نشده است و تغییر قابل قبولی را در وضعیت بهداشت و درمان خیلی از جاها
ایجاد نکرده است.»
وی
در توضیح این مدعا، به حوزه نمایندگی خود اشاره کرد و اظهار کرد: «در همین
منطقه فریدن که من نمایندگی مردم آن را دارم، اگر بگوییم اصلا کاری انجام
نشده که واقعیت ندارد. اما با آنچیزی که آقایان ادعا دارند، هم در بخش
بهداشت و هم در بخش درمان فاصله زیادی دارد. خود من بازدیدی از بیمارستان
داشتم. باید منصفانه گفت که هزینههای مردم بهخصوص دربخش بستری واقعا کاهش
پیدا کرده و در این بخش ما شاهد رضایتمندی نسبی مردم هستیم؛ ولی در غیراز
این بخش، در قسمتهای دیگر تغییرات عمدهای ایجاد نشده و حتی در برخی
قسمتها باعث ایجاد مشکلات جدیدی هم شده است.» نماینده مردم فریدن در مجلس
با ذکر مثالی از تاثیر منفی برخی برنامههای اجرا شده، ادامه داد: «مثلا
مراجعین سرپایی در بخشهای دولتی و خصوصی هم هزینههایشان بالا رفته، هم
ارائه خدماتشان در سطح پایینتری انجام میشود و رضایتمندی مردم هم از این
بخش بسیار کم است. بههرحال اینها واقعیتهایی است مسئولین وزارت بهداشت
باید درخصوص آن به مردم توضیح دهند و با پذیرش نقاط ضعف و کاستیها، درصدد
رفع آن بکوشند.»