کد خبر: ۱۲۳۰۸۳
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 14
شفا آنلاین> اجتماعی> شهریار خاقانی، مدیرکل نظارت بر تبلیغات سازمان نظام پزشکی کشور در گفت‌وگو با سپید به بیان آن بخش از مسائلی پرداخت که در فضای مجازی رخ می‌دهد و نیازمند توجه و مدیریت بیشتر است.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  گروه تلگرامی پزشکان و قانون، گروهی با شرکت پزشکان بسیاری است که درخصوص مسائل حقوقی و قانونی خود بحث و تبادل نظر می‌کنند، نظر شما در مورد عضویت پزشکان در این گروه و بیان نظرات پزشکان چیست؟ آیا شما عضو هستید؟

       عضو نیستم، اما درخصوص فعالیت در فضاهای مجازی، اعتقاد دارم که هویت افراد برای بیان نظر در اینگونه فضاها باید مشخص شود. از طرف دیگر چنانچه نیت افراد برای حضور در این فضاها فقط بیان مسائل صنفی بوده و نه دخالت در مسائل دیگر، همچون مسائل سیاسی و اقتصادی، بدون اشکال است. وقتی شرکت در فضای مجازی از شکل صنفی و نظرات خیرخواهانه خارج شده و به سمت وسوی منحرف کشیده شود، مشکلات زیادی می‌تراشد. فضای مجازی برای انتقال اطلاعات و یکی کردن دانش روز برای جمع کثیر پزشکان ارزشمند است.


با توجه با اینکه اعضای این کانال پزشکان هستند و از طرف دیگر وجود چنین محفلی برای بیان دغدغه‌های صنفی و تبادل آنها لازم است، و با نظر به اینکه فضای مجازی می‌تواند، مشکل‌آفرین باشد، به نظر شما باید چه محفلی را جایگزین آن کرد یا اینکه وظیفه سازمان‌های ذی‌ربط کاری چیست؟
       از نظر بنده، سازمان‌های بزرگ همچون نظام پزشکی یا انجمن‌های علمی پزشکی، کانال‌های خود را داشته باشند تا پزشکان حرف خود را آنجا بزنند و به سوالاتشان پاسخ داده شود. اینکه پزشکان بدانند، صدای‌شان شنیده شده، و به نظرات و مشکلات آنها اهمیت داده شده است از حرکت‌های تند و نسنجیده جلوگیری می‌کند. ایجاد تنش در جامعه پزشکی می‌تواند، مولود نبود اینگونه محفل‌ها به صورت نظام یافته برای تبادل نظر است. معتقدم که حتی تجمع‌هایی که در مناسبت‌های مختلف ایجاد می‌شود و سروصدای زیادی راه می‌اندازد، نتایج خوبی به همراه ندارد و فضا را از حالت گفت‌و گو به سمت عصبیت منحرف می‌کند. لذا خود وزارت بهداشت هم باید محیطی را ایجاد کند که پزشکان به صورت منظم صحبت‌ کنند و مطمئن شوند، شنیده شدند.

با پزشکان که صحبت شد به این موضوع که باید محفلی نظام یافته وجود داشته باشد تا پزشکان مسائل صنفی خود را بیان کنند، اشاره کردند. آنها معتقد بودند، سازمان نظام پزشکی باید فکری به حال دغدغه‌های حقوقی و قانونی پزشکان کنند؟


       تاکنون از طرف دولت و حاکمیت به فضاهای مجازی رسمیت داده نشده است. وقتی این رسمیت داده شود، سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت می‌توانند، وارد کار شوند. شرکت‌ها این کار را می‌‌کنند. درحال حاضر شرکت‌های خودروسازی این اقدام را انجام می‌دهند، به همین خاطر شکایت مشتریان کمتر شده و سطح رضایتمندی آنها در حال افزایش است، لذا برای بیان دغدغه‌های یک صنف فضای مجازی مناسب است، ضمن اینکه نظام یافته باشد و زیر نظر نهادهای دولتی شکل گرفته باشد. در نهایت هم این اتفاق خواهد افتاد. فضای مجازی را بد نمی‌دانم، به شرط اینکه مدیریت یکپارچه صورت گرفته باشد. هویت افرادی که در فضای مجازی می‌نویسند، باید مشخص شود، گاهی پیش می‌آید، افرادی که دغدغه صنفی ندارند، به بدتر شدن اوضاع دامن می‌زنند. پس باید فرهنگسازی شود.
در مورد جامعه پزشکی این موضوع اهمیت بیشتری هم دارد، چراکه هر اشتباهی می‌تواند، زمینه بروز هجمه و مشکلی بزرگ برای آنها باشد؟


       جامعه پزشکی با سایر گروه‌ها تفاوت دارد. آنها به صورت مستقیم و غیر مستقیم با سلامت مردم سروکار دارند. سلامت مهم‌ترین دغدغه هر دولتی است. لذا دغدغه‌های جامعه پزشکی برای دولت‌ها مهم است و باید مدیریت شود تا آرامش و نظم آنها از بین نرود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: