کد خبر: ۱۲۲۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 10
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت از امضای تفاهم نامه‌ای با ستاد اجرائی فرمان حضرت امام خمینی (ره) جهت احداث ۸۸ مرکز جامع سلامت و مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی در استان سیستان و بلوچستان و ایجاد دو مرکز جامع سرطان در تهران خبر داد.
به گزارش شفا آنلاین، دکتر سیدحسن هاشمی در مراسم امضای تفاهم نامه ساخت ۸۸ مرکزجامع و مرکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی در استان سیستان و بلوچستان و ایجاد دو مرکز جامع سرطان در تهران با همکاری ستاد اجرائی فرمان حضرت امام خمینی (ره) گفت: ستاد اجرائی فرمان حضرت امام خمینی (ره) اقدامات ارزشمندی را برای کشور انجام داده و بویژه در این دوره به مواردی که مغفول مانده بود، توجه کرده‌اند.

هاشمی با بیان اینکه این ستاد در اقداماتی که بخش خصوصی علاقه‌ای به حضور نداشته، وارد شده است، افزود: به عنوان مثال در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی و خدمات دهی در مناطق محروم، اقدامات بزرگ و قابل ستایشی را انجام داده‌اند.

هاشمی با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که در سال گذشته با ستاد اجرائی فرمان امام امضا کرده‌اند، گفت: تفاهم نامه سال گذشته برای ساخت ۱۰ بیمارستان بود که یکی از آنها ایجاد شده و بخشی از آن نیز امسال انجام می‌شود.

وزیر بهداشت همچنین ادامه داد: تفاهم نامه امروز نیز برای ساخت ۸۸ مرکز درمانی و مراکز بهداشتی و درمانی در سیستان و بلوچستان و ایجاد دو مرکز فوق تخصصی سرطان در تهران است که امیدواریم اقدامات اجرائی آن انجام شود.

هاشمی با بیان اینکه امیدواریم همکاری های میان ستاد اجرائی فرمان امام (ره) و وزارت بهداشت بویژه در حوزه بیماران خاص و صعب‌العلاج که به خدمات بیشتری نیاز دارند، گسترش یابد، گفت: البته این بخشی از همکاری های دوجانبه است. کار اصلی ما با ستاد در جهت تقویت اقتصاد مقاومتی است که گام‌های اولیه در این زمینه برداشته شده و با سرعت بیشتری هم پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه هر یک از این ۸۸ مرکزی که قرار است ایجاد شود حداقل ۱۰۰۰۰ نفر را تحت حمایت خود قرار می‌دهد، گفت: باید توجه کرد که ستاد اجرائی فرمان امام (ره) کار ارزشمندی که انجام می‌دهد، این است که برای رشد سرمایه‌گذاران داخلی بویژه شرکت‌های دانش بنیان بستر لازم را فراهم می‌کند تا با بهره‌مندی از برخی مشوق‌ها بتوانند اقدامات لازم را انجام دهند که البته نتیجه این کار را ۱۰ سال دیگر می‌بینیم.

هاشمی با اشاره به ایجاد یک شهرک دارویی از سوی ستاد اجرائی فرمان امام (ره) گفت: در حال حاضر علاقه سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در شهرک دارویی ستاد بیشتر از سرمایه‌گذاران داخلی است و این موضوع باعث تاسف است. بنابراین امیدواریم شرکت‌های داخلی هم به سرمایه‌گذاری در این حوزه علاقه‌مند شوند؛ چراکه ما بیشتر به بازار منطقه فکر می‌کنیم تا بازار داخلی. در حال حاضر ۷۰ درصد ریالی و ۹۵ درصد اشکال دارویی در بازار دارویی کشور در اختیار تولید داخل است، اما مساله مهم برای ما ارتقای کیفیت دارو و گسترش صادرات آن است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه حضور ستاد اجرائی فرمان امام (ره) در طول این سال‌ها همواره در قسمت‌هایی بوده که بخش خصوصی علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در آنها نداشته است، گفت: بنابراین این ستاد جای کسی را تنگ نکرده است و در عین حال بازار رقابت را گرم‌تر کرده‌اند. ستاد اجرائی فرمان امام همواره تاکید کرده که ما همیشه پشت سر بخش خصوصی هستیم و همواره آماده‌ایم که در صورت علاقه مندی بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری، نقش مان را با آنها معاوضه کنیم.

هاشمی با بیان اینکه ستاد اجرائی فرمان امام (ره) هم در ساخت بیمارستان و هم در ساخت مراکز بهداشتی پیش قدم بوده‌اند، افزود: البته بنیاد مستضعفان و قرارگاه خاتم الانبیا هم در این راستا کمک کرده‌اند. باید بدانیم که اگر همه در حوزه سلامت کمک نکنند، دولت به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای این حوزه باشد.

وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به سرعت گرفتن حمایت‌ها از حوزه سلامت، گفت: این حمایت‌ها باید افزایش یابند تا بتوانیم سال‌هایی را که توجه و هماهنگی به این حوزه کمتر بوده است را جبران کنیم. همه ما قبول داریم که در حوزه سلامت از نظر زیرساختی کمبودها بسیار جدی است. بنابراین در گام اول دولت و مجلس باید این حوزه را از اولویت‌های کشور بدانند و سایر دستگاه ها نیز کمک کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دو مرکز جامع سرطان در کدام مناطق تهران هستند، گفت: این دو مرکز در مناطقی ایجاد می‌شوند که خدمت رسانی‌مان ضعیف‌تر بوده است. به طوری که یکی از آنها در شهرری و دیگری در خیابان شهید مدنی (نظام آباد) ایجاد می‌شود. البته ما علاقه‌مند بودیم که خود ستاد اجرائی فرمان حضرت امام خمینی (ره)، اداره این مراکز را بر عهده گیرد، اما آنها علاقه‌مندند که دانشگاه‌ها این مراکز را اداره کنند. در عین حال یک بیمارستان مجهز هم از سوی ستاد در حال ساخت است که خودشان آن را اداره می‌کنند.

 با مشارکت و کمک ستاد اجرایی فرمان امام (ره) عملیات ساخت ۸۸ مرکز جامع سلامت و مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی در استان سیستان و بلوچستان انجام می‌شود. براین اساس به منظور ارتقای سلامت محرومان و حمایت از برنامه‌های بهداشتی و درمانی در استان‌های سیستان و بلوچستان امروز تفاهم‌نامه‌ای در زمینه احداث ۸۸ مرکز جامع بهداشت با حضور دکتر مخبر رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و وزیر بهداشت به امضا رسید.

ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) از طریق بنیاد برکت برای ساخت این مرکز جامع بهداشت و درمان اعتباری بالغ بر ۶۳۰ میلیارد ریال اختصاص می‌دهد. علاوه بر این ۸۸ مرکز، هفت مرکز جامع بهداشت دیگر نیز در مناطق محروم کشور در دست ساخت است. براین اساس، تعداد کل مراکز جامع بهداشت و درمان در حال ساخت توسط بنیاد برکت به ۹۵ مرکز خواهد رسید. ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) از طریق بنیاد برکت پیش از این، ساخت ۳۵ مرکز و خانه بهداشت را به انجام رسانده است و با در نظر گرفتن ساخت ۵۰ مرکز جامع بهداشت و درمان، تعداد مراکز بهداشت و درمان به ۱۳۰ مرکز و مناطق روستایی تحت پوشش به ۵۲۰ روستا می‌رسد که نقش مهمی در ارتقای سطح بهداشت و درمان این مناطق خواهد داشت.

لازم به توضیح است در روز دوشنبه ۱۸ خرداد سال ۹۴ نیز تفاهم‌نامه‌ای میان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای تکمیل ساخت ۱۰ بیمارستان با ظرفیت ۱۱۰۰ تخت در مناطق محروم کشور به امضا رسیده بود که تاکنون دو واحد بیمارستانی افتتاح شده، دو واحد آماده افتتاح و شش واحد نیز در دست تکمیل است.

این بیمارستان‌ها در شهرستان‌های بانه، مینودشت، فردوس، درگز، نی‌ریز، بهار قرچک، میانه و گرمسار در استان‌های کردستان، گلستان، خراسان جنوبی خراسان رضوی، فارس، همدان، تهران آذربایجان شرقی و سمنان تکمیل و آماده بهره‌برداری خواهند شد.

تفاهم‌نامه فوق که به منظور ارتقای سلامت محرومان کشور و حمایت از برنامه‌های درمانی دولت در مناطق محروم با پیگیری رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) عملیاتی شده، در راستای اجرای فرامین ابلاغی سیاست‌های کلی سلامت ا زسوی مقام معظم رهبری مدظله‌العالی است.

تاکنون ساخت دو بیمارستان ۱۶۴ تختخوابی گرمسار و ۱۵۵ تختخوای حضرت فاطمه الزهرا (س) مینودشت توسط بنیاد برکت به پایان رسیده و برای بهره‌برداری در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته است.

لازم به توضیح است که ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) از آذرماه ۱۳۸۶ با تاسیس بنیاد برکت برای خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور، اقدامات گسترده‌ای در زمینه توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی، توسعه زیرساخت‌ها و فضاهای آموزشی و ارتقای سلامت جامعه انجام داده است.

برچسب ها: بهداشت ، سرطان ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: