کد خبر: ۱۲۲۳۰۳
تاریخ انتشار: ۰۶:۴۵ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 07
مطالعات مرکز پژوهشی مدیریت و پیشگیری بیماری در آمریکا نشان می دهد بیشتر کسانی که از لنز تماسی استفاده می کنند به علت طرز عمل نادرست و نادیده گرفتن موارد بهداشتی به التهاب قرنیه دچار می شوند.
به گزارش شفا آنلاین،بر اساس گزارش مرکز پژوهشی مدیریت و پیشگیری بیماری  در ایالات متحده امریکا ، حدود یک میلیون شهروند امریکایی در سال 2010 به مراکز مراقب های بهداشتی حرفه ای برای عفونت چشمی مراجعه کرده اند. از این تعداد نزدیک به 58 هزار نفر وضعیت فوق العاده وخیم داشته اند که به اورژانس فرستاده شدند قابل توجه است که همه این افراد از لنز چشمی استفاده می کردند اما طرز عمل آن ها نادرست بوده است.

بیشتر کسانی که از لنز تماسی چشمی استفاده می کنند ، نمی دانند در هنگام خواب باید لنزها را از چشم خارج کرد و یا آن ها را برای مدت خیلی طولانی مورد استفاده قرار نداد. لازم است که این لنزها در فاصله زمانی نزدیک از چشم خارج شده و تمیز شوند و یا یک جفت لنز تمیز دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

بیشتر کسانی که از لنز تماسی چشمی استفاده می کنند ، نمی دانند در هنگام خواب باید لنزها را از چشم خارج کرد و یا آن ها را برای مدت خیلی طولانی مورد استفاده قرار نداد. لازم است که این لنزها در فاصله زمانی نزدیک از چشم خارج شده و تمیز شوند و یا یک جفت لنز تمیز دیگر مورد استفاده قرار گیرد. آمار عفونت های چشمی به دلیل استفاده نادرست از لنز نشان می دهد که  عموما موارد بهداشتی و ایمنی استفاده از این وسیله حساس، نادیده گرفته شده که در نتیجه آن چشم دچار التهاب قرنیه می شود.

التهاب قرنیه در حقیقت التهاب لایه بیرونی چشم است که در اثر تجمع باکتری ، قارچ و یا عفونت ویروسی ایجاد می شود. این عارضه معمولا با درد و اختلال در دید همراه بوده و در صورت عدم رسیدگی و درمان به موقع می تواند تبعات ناگواری در پی داشته باشد. در این مطالعات همچنین مشخص شد افرادی که از لنز تماسی استفاده می کنند ، بیست برابر نسبت به  دیگر افرادی که سایر انواع عینک استفاده می کنند در خطر ابتلا به بیماری التهاب قرنیه قرار دارند.

پژوهشگران مراکز مدیریت و پیشگیری بیماری امریکا همچنین اعلام کردند که کسانی که لنزهای تماسی استفاده می کنند اما مراقبت های بهداشتی لازم را رعایت نمی کنند درصد ابتلا به التهاب قرنیه را در خود به مقدار زیادی افزایش می دهند.

در بین نهصد و سی هزار شهروند امریکایی که در سال 2010 به دلیل التهاب قرنیه میکروبی به مراکز بهداشتی مراجعه کردند و همچنین در یک میلیون نفر دارای  بیمارهای چشمی که در طول یک سال به این بیماری مبتلا شده و تحت درمان قرار می گیرند ، تعداد بسیاری از آنها دیر به پزشگ مراجعه می کنند. در این میان مشکل این است که بسیاری از این بیمارهای چشمی به آسانی توسط چشم پزشک معالجه می شوند اما این موضوع در صورتی که بیمار به موقع برای درمان مراجعه کند ، مفید است. اما کسانی که به التهاب قرنیه دچار شده اند و مسائل پزشکی و درمان را جدی نگرفته اند، هم طول درمان خود را افزایش داده اند و هم هزینه درمانی آن ها افزایش پیدا کرده و گاهی نیز این عارضه  موجب نابینائی آن ها شده است.

آمارهای رسمی موجود در این زمینه  نشان می دهد که استفاده نادرست از لنز تماسی بیش از 175 میلیون دلار در سال هزینه در بر داشته است که بخش عمده ای از این هزینه و آسیب های چشمی به راحتی قابل پیشگیری هستند.

البته باید به این موضوع نیز توجه داشت که اگر چه لنزهای تماسی قابلیت های خوبی در مقابل عینک دارند اما  استفاده نادرست از آن ها امکان خطر ابتلا به بیماری التهاب قرنیه را نیز در پی دارد  که در صورت رعایت موارد بهداشتی از آن جلوگیری می شود. در واقع با این که کارکرد لنز از عینک بهتر و آسان تر است اما عواقب و خطرات استفاده نادرست در اینگونه لنزها بیشتر از عینک است.

چشم پزشکان برای جلوگیری از عفونت چشم و ابتلا به التهاب قرنیه توصیه های زیر را برای کاربران لنزهای تماسی ارائه کرده اند که با به کار بردن ان ها می توان از خطر بروز التهاب قرنیه کاست:

  • شستن دست با آب و صابون و خشک کردن آن ها پیش از لمس کردن لنزهای تماسی
  • خارج کردن لنزهای تماسی از چشم پیش از خواب، حمام کردن و یا شنا کردن
  • خارج کردن لنزهای تماسی از چشم و ضدعفونی کردن آن ها پس از هر بار استفاده
  • ضدعفونی کردن و خشک کردن آن ها با دستمالی پاک و تمییز و نگهداری آن ها در جعبه مخصوص
  • تعویض لنزهای تماسی هر سه ماه یک بار
  • به همراه داشتن یک جفت لنز تماسی اضافه جهت استفاده اضطراری

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: