کد خبر: ۱۲۲۲۶۳
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 07
شفا آنلاین>اجتماعی>تیمی از پژوهشگران ایتالیایی با همکاری انجمن بیماری‌های قلبی و عروقی قاره اروپا دریافتند ترکیب بالای کلسترول در خون افراد ساکن در شهرهای دارای آلودگی هوا با ریزگردهای وارد شده در جریان خون سبب افزایش سرعت پیری می‌شود.
  به گزارش شفا آنلاین، مطالعات جدید پژوهشگران نشان دهنده تاثیر آلودگی هوا بر روند پیر شدن است. در همین زمینه تیمی از متخصصین بیماری‌های قلب و عروق با مقایسه بیماران قلبی در شهرهای مختلف ایتالیا دریافتند که سرعت پیر شدن قلب و مغز افراد ساکن شهرهای میلان و تورین در مقایسه با ساکنان شهر رم، چهار برابر بیشتر است.

       در همین رابطه آلبریکوال. کاتاپانو مدیر انجمن بیماری‌های قلبی و عروقی قاره اروپا اعلام کرد: «مطالعات ما نشان می‌دهد که دلیل تسریع روند پیر شدن قلب و مغز ساکنین شهرهای پر جمعیت، ترکیب کلسترول موجود در خون این افراد با آلاینده‌های جوی است.» بر اساس آمار رسمی منتشر شده توسط آژانس محیط زیست اتحادیه اروپا، دو شهر تورین و میلان در کشور ایتالیا دارای بدترین شرایط آب و هوایی و بیشترین میزان آلاینده‌های جوی در این قاره هستند.

       مطالعات انجام شده توسط پژوهشگران نشان می‌دهد ریزگردها و آلاینده‌های جوی در شهرهای آلوده وارد ریه افراد شده و موجب بروز التهاب ریه می‌شود. در ادامه این ریزگردهای آلاینده وارد جریان خون انسان شده و تاثیرات مخربی روی قلب، مغز، شاهرگ‌ها و سلامت قلب و عروق خواهد داشت.

       دانشمندان در پژوهش‌های خود دریافتند که اگر ریزگردهای موجود در هوای شهرهای آلوده وارد جریان خون افرادی شود که میزان کلسترول خون آنها بیش از حد مجاز است، ترکیب دو عامل فوق به عنوان یک فاکتور تسریع کننده روند پیری عمل کرده و این تاثیر در قلب و مغز این افراد نمود بیشتری خواهد داشت.

       گفتنی است بر اساس این مطالعات مشخص شد که تنگ شدن سرخرگ کاروتید که وظیفه خون‌رسانی را به مغز بر عهده داشته و مواد غذایی و اکسیژن مورد نیاز مغز را تامین می‌کند، از اصلی‌ترین دلایل پیر شدن مغز به شمار می‌رود.
منبع: SP
برچسب ها: پیری ، زودرس ، آلودگی هوا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: