کد خبر: ۱۰۴۹۴۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 18
تلاش 12 ساله محققان ايراني نتيجه داد؛
شفاآنلاین:جامعه پزشکی>محققان ايراني سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران بعد از 12 سال تلاش و با استفاده از ريزجلبك (ميكروآلگ) ها به توليد هورمون 'كلسي تونين' كه كاربرد اصلي آن در پيشگيري از پوكي استخوان است، دست يافتند.
به گزارش شفاآنلاین : مجري طرح كلان ملي 'طراحي مقدماتي خطوط توليد سوخت زيستي و مواد ديگر از ميكرو جلبك ها روز دوشنبه در مورد جزئيات و خروجي هاي فاز دوم اين طرح كلان ملي به خبرنگار علمي ايرنا گفت: پس از اينكه دانش فني توليد مكمل هاي غذايي، دارويي و بهداشتي و همچنين توليد بيوديزل از ميكروآلگ را به دست آورديم و آن را به بخش خصوصي واگذار كرديم، شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري (عتف) مي توانست خاتمه همكاري با ما را اعلام كند زيرا طرح كلان ملي به سرانجام رسيده بود اما اين شورا خواستار تداوم همكاري با ما شد.
پروفسور 'نسرين معظمي' با بيان اينكه ميكروآلگ، اولين موجود زنده كره زمين است و 708 ژن مشترك با انسان دارد، افزود: از همين رو طي نسل هاي متوالي و با روند تكامل، بخش هايي از ماده وراثتي حفظ شده و انتقال يافته است بنابراين ما مي توانيم در سلول اين ريزجلبك ها پروتئين شبيه انسان توليد كنيم.
عضو هيات علمي سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران يادآور شد: روش هاي ديگري كه در آنها از باكتري يا مخمر استفاده مي شود معمولا نمي تواند ساختمان نهايي پروتئين را توليد كند زيرا آنها شبيه انسان نيستند و براي رفع اين مشكل، ما آن را داخل سلول هاي آلي مي برديم كه فوق العاده گران تمام مي شد اما ميكروآلگ با ارزان ترين قيمت مي تواند فرآورده هاي واكسن و داروهاي نوتركيب را در اختيار ما بگذارد.
معظمي، چشم انداز آينده دارو در آينده دنيا را بر مبناي پروتئين ها و پپتيدها دانست و تصريح كرد: پس از شناخت ژنوم انسان و راه هاي متابوليكي، مشخص خواهد شد كه نقص كدام پروتئين يا راه متابوليكي (pat way)، موجب بروز بيماري مي شود بنابراين دنيا به سمت استفاده از داروهايي كه عوارض جانبي دارند، به پيش نخواهد رفت و محققان سعي مي كنند راه متابوليكي را تصحيح كنند.
وي با بيان اينكه بازار آينده دارو از آن داروهاي نوتركيب خواهد بود، گفت: ميكروآلگ درعين قابليت تكثير سريع و ارزان بودن، بخاطر اينكه دارو را درون تركيب خودش نگه مي دارد، مي تواند به فرمولاسيون خوراكي تبديل شود و احتياجي به استخراج و تزريق نيست و مي تواند سهم مهمي در توليد داروهاي نوتركيب داشته باشد.
معظمي توليد هورمون 'كلسي تونين' را از جمله برنامه هاي تحقيقاتي در قالب طرح ميكروآلگ ذكر كرد و توضيح داد: پروژه توليد هورمون كلسي تونين در مراحل پاياني است و امسال به نتيجه مي رسد.
محقق برتر كشور در چهارمين دوره اعطاي جايزه علامه طباطبايي ( سال 1394) خاطرنشان كرد: اين پروژه از 12 سال قبل آغاز شد كه طي مراحل مختلف، ابتدا روي باكتري و مخمر كار كرديم و درحال حاضر روي ميكروآلگ كار مي كنيم كه بالاترين توليد هورمون را در اين زمينه داريم.
وي ادامه داد: هورمون كلسي تونين تثبيت كننده كلسيم در استخوان است كه از پوكي استخوان جلوگيري مي كند و هورموني است كه دو ميليارد نفر در دنيا به آن نياز دارند و تاكنون نوع انساني آن توليد نشده است.
به گفته معظمي، محصول نهايي (هورمون كلسي تونين) پس از بررسي صحت ساختار بيولوژيك در سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران، براي گرفتن تائيديه به يكي از آزمايشگاه هاي سازمان بهداشت جهاني ارسال خواهد شد.
وي تاكيد كرد: از آنجاكه اين دارو بايد به بازار دنيا وارد شود، لازم است تائيده آن توسط يك مرجع معتبر بين المللي صادر شود.

** توليد واكسن سرطان گردن رحم از ميكروآلگ
معظمي به توليد واكسن پيشگيري كننده سرطان گردن رحم به عنوان دومين پروژه فاز دوم طرح توليد داروهاي نوتركيب از ميكروآلگ اشاره كرد و گفت: هزينه اين طرح راكه بيش از 10 ميليارد ريال است، از محل فروش دانش فني اولين طرح مان (توليد مكمل هاي غذايي، دارويي و بهداشتي از ميكروآلگ) تامين مي كنيم و يك تيم 12 نفره نيز مشغول كار روي آن هستند.

** واكسينه كردن ميگوها در برابر آفت لكه سفيد با خوردن ميكروآلگ
بنيانگذار اولين مركز تحقيقات كاربردي بيوتكنولوژي دريايي در كشور، ديگر پروژه منجر به نتيجه در طرح تحقيقاتي ميكروآلگ را توليد واكسن 'لكه سفيد ميگو' معرفي كرد و گفت: بيشترين صادرات محصول آبزي ايران مربوط به صيد ميگو است و ميگوي ايراني به لحاظ كيفيت در دنيا معروف است اما بعضا ويروس لكه سفيد به صورت ناگهاني فعال شده و ميگوها را از بين مي برد.
وي افزود: براي مهار اين بيماري، ژن آن را داخل ميكروآلگ برده ايم كه با اضافه كردن ميكروآلگ به غذاي لارو ميگوها، آنها را در مقابل بيماري لكه سفيد، واكسينه مي كنيم.
به گفته معظمي، توليد واكسن لكه سفيد ميگو به مرحله توليد انبوه رسيده و در كنار دو پروژه ديگر از پيشرفت بسيار خوبي برخوردار است.

** ريزجلبك ها به جنگ مالاريا مي آيند
مجري طرح كلان ملي 'توليد سوخت زيستي و مواد ديگر از ميكروآلگ' همچنين به تلاش مشترك محققان اين طرح با انستيتوپاستور ايران براي توليد واكسن مالاريا اشاره كرد و گفت: در اين طرح مشترك، ميكروآلگ و در نهايت مدلينگ انتقال ژن به ميكروآلگ را براي توليد واكسن مالاريا در اختيار پژوهشگران انستيتوپاستور قرار مي دهيم و بقيه پروژه در انستيتو پاستور انجام مي شود.
وي با ابراز خرسندي از انجام اين پروژه به صورت مشترك، بيان داشت: دو موسسه رازي و انستيتوپاستور، متولي اصلي توليد واكسن در كشور هستند و همكاري با اين موسسه اين اطمينان خاطر را ايجاد مي كند كه طرح با سرعت بيشتر و كيفيت مطلوبي دنبال شود.
طرح ميكروآلگ در سال 1389 از سوي شوراي عتف به عنوان يك طرح كلان ملي به تصويب رسيد و پروفسور نسرين معظمي سرپرستي اين طرح را عهده دار شد.
پس از دستيابي متخصصان سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران به دانش فني توليد سوخت زيستي و داروهاي نوتركيب از ميكروجلبك، انتقال دانش فني آن به بخش خصوصي صورت گرفته است.
قرار است فاز نخست اين طرح در مساحت هزار هكتار و با سرمايه گذاري بين 800 ميليون تا يك ميليارد دلار در مدت سه سال به اجرا درآيد.
بر اساس توافق صورت گرفته ميان سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران و بخش خصوصي، اجراي طرح به صورت مرحله به مرحله و از يك وسعت 100 هكتاري آغاز مي شود و در 10 محدوده 100 هكتاري به تدريج گسترش خواهد يافت و سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي نيز در اين مدت به عنوان مشاور علمي و پشتيبان فني در كنار سرمايه گذاران خواهد بود.
توليد اين نوع بيوانرژي سوخت ها در سواحل جنوب ايران به دلايل متعدد همچون وجود آفتاب هميشگي و منابع بالاي دي اكسيد كربن (رتبه هفتم توليد گازهاي گلخانه اي در ايران) حاصل از فعاليت نيروگاه هاي گازي و تاسيسات نفتي، نيروي متخصص ارزان و همچنين ويژگي خاص ميكروجلبك جداشده از خليج فارس (توليد بالاي روغن)، با پايين ترين هزينه در سطح جهاني همراه است.
همچنين با توجه به آلودگي هايي كه منابع سوخت فسيلي ايجاد مي كنند، استفاده از آنها كره زمين را به سمت گرم شدن پيش مي برد اما سوخت هاي زيستي كه جزء سوخت هاي پاك هستند، نه تنها هيچگونه آلايندگي زيست محيطي ندارند بلكه از گازهاي دودكش ها و نيروگاه ها به عنوان خوراك استفاده كرده و اكسيژن توليد مي كنند.
اكنون در بيش از 40 كشور جهان، مردم با قرص و كپسول ميكروآلگ ها به عنوان منبع پروتئين، ويتامين و عناصر معدني آشنايي دارند كه برخي از اين داروها براي حفظ سلامت چشم، حفاظت پوست در مقابل پيري زودرس، التهاب و آسيب ناشي از تابش اشعه ماوراء بنفش و درمان بيماري هاي سيستم مغزي عصبي، روانه بازار مي شوند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: