کد خبر: ۱۲۲۱۵۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 06
شفا آنلاین>اجتماعی>نتایج بررسی های صورت گرفته در تحقیقات پژوهشگران علوم پزشکی مشخص شده است که می‌توان با ایجاد تغییر رنگ و تصاویر موجود بر روی پاکت سیگار مصرف آن را کاهش داد.
 به گزارش شفا آنلاین،ساینس‌دیلی در  خبری اعلام کرد که مطالعات محققان در استرالیا نشان می‌دهد استفاده از رنگ‌های زننده در پاکت سیگار می‌تواند به کاهش مصرف آن کمک کند.

این محققان بر این باورند که رنگ بسته‌بندی سیگار تاثیر زیادی در کاهش تمایل افراد به مصرف سیگار دارد.

مطالعات انجام شده در استرالیا که در آن  از سال ۲۰۱۲ از رنگ‌های خاصی در بسته‌بندی سیگار استفاده شده نشان می‌دهد مصرف سیگار به طور محسوسی کاهش
یافته است.

در این بین زشت‌ترین رنگ موجود با نام رسمی Pantone 448 C با ایجاد حس غریب و ناخوشایند در کاهش مصرف سیگار بسیار موثر است.

در واقع جایگزین‌کردن این رنگ به جای رنگ‌های زیبا و براق در بسته‌بندی فعلی پاکت سیگار انتظار می‌رود مصرف سیگار کاهش یابد.

محققان معتقدند که تصویب طرح فشار بر کارخانه‌های ساخت دخانیات و طراحی بسته‌هایی با رنگ زننده و با استفاده از هشدارهای سلامتی بزرگ، تاثیر زیادی در کاهش مصرف دخانیات خواهد داشت.

درواقع استفاده از قوانین جدید ساخت و بسته‌بندی سیگار در کنار سایر فاکتورهای اقتصادی مثل افزایش مالیات بر سیگار و لغو بیمه افراد سیگاری سهم چشمگیری در افزایش موفقیت طرح جلوگیری از مصرف دخانیات خواهد داشت.

پیش از این نیز نتایج تحقیقات صورت گرفته توسط پژوهشگران آمریکایی که در مجله Tobacco Control منتشر شده بود نشان داد که درج تصاویر منزجرکننده یا پیام‌های هشداردهنده بر روی پاکت سیگار، تاثیر قابل توجهی بر مغز افراد سیگاری‌ می‌گذارد.

محققان دانشگاه پنسیلوانیا در این پژوهش، عملکرد مغزی ۱۹ فرد سیگاری را در هنگام مشاهده ۲۴ تصویر حاوی پیام‌های هشداردهنده با استفاده از دستگاه ام‌آرای مورد بررسی قرار دادند. این تصاویر شامل عکس‌هایی با محتوای احساسی و هشداردهنده مانند وضعیت ریه افراد سیگاری، دندان‌های خراب و جسد، به همراه تصاویری با محتوای احساسی کمتری مانند ماسک اکسیژن و سنگ قبر بودند.

نتایج بدست آمده نشان می‌دهد، تصاویری که بار احساسی زیادی داشتند، موجب افزایش فعالیت در قسمت‌هایی از مغز که درگیر ترس و ایجاد خاطرات طولانی‌مدت هستند، شدند؛ این تصاویر همچنین میل بیننده را برای کشیدن سیگار کاهش می‌دهد. به گفته محققان، هرچه عکس‌ها ترسناک‌تر یا منزجرکننده‌تر باشد، میل مصرف سیگار با کاهش بیشتری مواجه می‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: