کد خبر: ۱۲۲۰۹۷
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 06
شفا آنلاین>اجتماعی>بعد از بمباران جت‌های سعودی در 15 اوت که جان 19 نفر را در بیمارستانی در یمن گرفت، سازمان پزشکان بدون مرز، کارکنان خود را از 6 بیمارستان در شمال یمن خارج کرد
به گزارش شفا آنلاین، بعدازظهری آشفته در یکی از بیمارستان‌های شمال یمن، در میان خیل بیماران، پزشکان و پرستاران در حال تکاپو هستند و 25 زن در بخش زایمان در شرف به دنیا آوردن نوزاد خود. بمبی که از یک جت جنگنده سعودی رها شده است، مستقیم وسط بیمارستانی که توسط پزشکان بدون مرز اداره می‌شود، بین بخش اورژانس و تریاژ به زمین می‌خورد. 19 نفر کشته می‌شوند و ده‌ها نفر مجروح و گروهی بشردوستانه که چند دهه است در خط اول هر جنگی در جهان به کمک مجروحان آمده، تصمیم می‌گیرد صحنه را ترک کند. پزشکان بدون مرز ائتلاف به رهبری عربستان را مقصر می‌دانند، بمباران‌ها را «کور» خوانده و دیگر به ایمنی کارکنان خود در یمن اطمینان ندارند.

       روز بعد از حملات 15 سپتامبر این گروه اعلام کرد نیروهای خود را از 6 بیمارستان در شمال یمن خارج خواهند کرد. کاری که سبب فروپاشی بیشتر فقیرترین کشور عرب خواهد شد و سعودی‌ها را در منجلاب عملیات بی‌تدبیر فرو خواهد برد. این اعلام بار دیگر خشونت جنگی را به یاد مردم می‌آورد که توسط مسوولان دولت ایالات متحده به راه افتاده است. دولت آمریکا علنا حمله به بیمارستان و مدرسه‌ای در 2 روز پیش از آن را محکوم کردند، اما پنتاگون همچنان با هدف‌گیرهای هوشمندانه و تامین سوخت برای جنگنده‌های سعودی حاضر در جنگ حامی ائتلاف به رهبری عربستان است. عصبانیت بابت ائتلاف به رهبری سعودی و نقش ایالات متحده در این جنگ در کنگره بالا گرفته است. هفته گذشته، نامه‌ای در کنگره بین نمایندگان دست به دست می‌شد که در آن از اوباما خواسته شده بود برای تایید فروش 15/1میلیارد دلار اسلحه به عربستان سعودی دست نگه دارد تا زمانی که کنگره بتواند حمایت نظامی آمریکا از این کشور را به دقت بررسی کند. بعد از شکست مذاکرات صلح یمن بین طرف سعودی و شورشیان شیعه حوثی، حملات هوایی عربستان سعودی در اطراف صنعا، پایتخت، بالا گرفت و تعداد مجروحان و کشته‌ها به شدت افزایش یافت.

       بیمارستان ابس در شمال یمن که از سوی پزشکان بدون مرز حمایت می‌شد، طی جنگ بارها مورد حمله قرار گرفته است. ترزا سانکریستووال، هماهنگ‌کننده برنامه‌های اورژانس پزشکان بدون مرز می‌گوید: «ما جی‌پی‌اس اماکن درمانی را به عربستان سعودی داده بودیم و نمایندگان سازمان تابه‌حال 2 بار برای اعلام اعتراض خود به این کشور سفر کرده‌اند، اما حملات هوایی عربستان به مراکز درمانی که قبلا اعلام کرده‌ایم همچنان ادامه دارد.» وی می‌گوید: «کلمات گویای 19 کشته در بیمارستان نیستند.» و اضافه می‌کند گروه بیش از این نمی‌تواند به رژیم ریاض اطمینان کند که ادعا کرده از این به‌بعد دقیق‌تر هدفگیری خواهد کرد.

       سخنگوی گروه، هفته قبل اعلام کرد 550 تن ازکارکنان خود را از اماکن درمانی شمال یمن خارج خواهد کرد، اما به حمایت مالی و تهیه ملزومات پزشکی برای مجروحان جنگ ادامه خواهد داد. وقتی 2 هفته قبل تصمیم پزشکان بدون مرز اعلام شد، ائتلاف به رهبری عربستان بیانیه‌ای را منتشر کرد که «مذاکرات فوری» را برای بازگشت دوباره سازمان‌های پزشکی به یمن آغاز خواهد کرد، اما خانم سنکریستووال می‌گوید چیزی از مذاکراتی واقعی به گوشش نرسیده است.

       این ماه، یک گروه تحقیق به رهبری عربستان، بیشتر با هدف اثبات بی‌گناهی ائتلاف، 8 مورد حمله جداگانه ائتلاف به مناطق غیرنظامی در یمن ازجمله بیمارستان پزشکان بدون مرز که صدها غیرنظامی در آن کشته شده بودند را بررسی کرد. نتیجه تحقیق به آنجا رسید که ائتلاف فقط در یک مورد این حملات مقصر است و درنهایت توصیه کرد گروه‌های امدادی مانند پزشکان بدون مرز نباید در نزدیکی اردوگاه‌های حوثی مستقر شوند. مدتی بعد از آن، منصور بن احمدمنصور، سخنگوی گروه در مصاحبه‌ای گفت تیم تحقیق به یمن سفر نکرده و هیچ کسی را برای گردآوری شواهد در آنجا نداشته، «زیرا شرایط منطقه اجازه نمی‌داد تیم به آنجا برود.» در حمله دیگری در سال گذشته وقتی هواپیماهای ائتلاف به یک درمانگاه متعلق به پزشکان بدون مرز در شهر تعز یمن حمله کردند، منصور گفت یک هدف مشروع نظامی مورد حمله قرار گرفته است و گروه‌های امدادی «باید چادرهای خود را دور از مراکز استقرار شبه‌نظامیان برپا کنند.»

       براساس اعلام مرکز فرماندهی ایالات متحده، مخازن نفت ارتش آمریکا از شروع جنگ یمن 1200 سورتی پرواز داشته‌اند و سوخت بیش از 5600 هواپیمای جنگی ائتلاف را تامین کرده‌اند. اعتراض‌ها در کنگره رو به افزایش است. حملات عربستان بعد از وقفه‌ای برای مذاکرات بی‌نتیجه صلح ازسر گرفته شد. در 7 اوت در جریان بمباران بازاری در 35 کیلومتری شمال صنعا، شهروندان زیادی کشته شدند.

       صدئل اوتاری، صاحب مغازه‌ای که شاهد بمباران بوده است، می‌گوید دو نفر از مشتری‌هایش در جریان حمله کشته شدند و آنجا هیچ مرکز نظامی وجود نداشته است. در 13 اوت، یک مدرسه مذهبی در منطقه هایدان بمباران شد که درنتیجه 10 دانش‌آموز کشته و تعداد زیادی زخمی شدند، نماینده یونیسف، صندوق کودکان ملل متحد، در یمن حمله را محکوم کرد و کودکان مجروح به یکی از بیمارستان‌های پزشکان بدون مرز منتقل شدند. روز بعد از حمله، سخنگوی ارتش عربستان سعودی، احمد اسیری، حمله را منکر شد و گفت هدف بمباران‌شده یکی از اردوگاه‌های آموزشی حوثی‌ها بوده است. اسیری به آژانس فرانس پرس گفت کودکان کشته‌شده فقط گواه این هستند که حوثی‌ها از کودکان به‌عنوان سپر دفاعی و مبارز استفاده می‌کنند.

       «ما امید داشتیم، پزشکان بدون مرز به جای گریه کردن در رسانه‌ها برای کودکان کشته‌شده اقداماتی برای جلوگیری از به‌کارگیری کودکان در جنگ انجام دهند.»
منبع: New York Times
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: