کد خبر: ۱۲۱۸۰۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۰ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 02
شفا آنلاین>اجتماعی>روانشناس و استاد دانشگاه هاروارد معتقد است احساسات و هیجان‌های عاطفی نقش بسیار مهمی در فرزندپروری دارند.
به گزارش شفا آنلاین،سید محسن فاطمی روانشناس و استاد دانشگاه هاروارد در چهل و یکمین همایش سلامت و زندگی با موضوع فرزندپروری که عصر امروز در تالار ایوان شمس برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مباحثی که در خانواده ها در 10 سال گذشته از اهمیت بالایی برخوردار بوده، نقش احساس و هیجانات عاطفی است.

وی در مورد ویژگی های پدر و مادرهای پویا و هوشیار گفت: مجموعه پژوهش ها نشان می دهد که والدین می توانند از سبک های مختلفی برای ارتباط با فرزندان به صورت آگاهانه یا غیرآگاهانه استفاده کنند.

استاد روانشناسی دانشگاه هاروارد عنوان کرد: هر یک از سبک ها می توانند بر روی حالات روحی و رفتاری کودک تاثیرگذار باشند که یکی از آنها سبک مرتبط با بی‌توجهی است.

وی با بیان اینکه والدین در سبک بی‌توجهی به فرزندان خود از لحاظ احساسی و عاطفی کاملاً بی توجه هستند، افزود: در حالت دوم رفتاری، والدین نسبت به فرزند برخورد ستیزه‌جویانه و خصمانه دارند و با وی قهر می کنند.

فاطمی ویژگی های حالت سوم رفتاری را همراه شدن والدین با فرزند و ابراز محبت به وی دانست و تصریح کرد: در این حالت والدین با وعده های مرتبط با وی تلاش می کنند به فرزند خود نزدیک شوند که هر کدام از سبک های رفتاری می تواند بر روی فرزند تاثیراتی داشته باشد.

وی با اعلام اینکه سبک مربیگری عاطفی و هیجانی بهترین شیوه برای ارتباط با فرزند است، گفت: در این سبک رفتاری پدر و مادر اذعان می کنند که غم، ترس و هیجانات کودک را درک و از این فرصت برای ارتباط صمیمانه استفاده می کنند.

استاد روانشناسی دانشگاه هاروارد افزود: محققان به این نتیجه رسیده‌اند که برخوردهای والدین با فرزندان می تواندحالات مختلفی داشته باشد و بهترین آنها ایجاد فضاهای عاطفی بین پدر و مادر و فرزند است.

وی بیان کرد: هنگامی که والدین از کودک درخواستی دارند، استقبال عاطفی در وی اتفاق می افتد و هر چه میزان استقبال عاطفی درخانواده ها کاهش پیدا کند، فضای سلامت‌محور در بین آنها کمرنگ‌تر می شود که این امر باعث فاصله عاطفی بین فرزندان و پدر و مادر می شود.

فاطمی با بیان اینکه یکی از مهمترین اشتباهات بین والدین و فرزندان فقدان آگاهی و بی‌توجهی به خلأهای عاطفی کودکان است، اظهار کرد: فرزندان همیشه خلاهای عاطفی خود را به روشنی بیان نمی کنند که پدر و مادر با رفتار دوستانه و باصلابت می توانند رفتاری پویا داشته باشند و اتصال عاطفی با فرزند را ایجاد کنند.

وی تصریح کرد: هر چقدر سلامت عاطفی در خانواده بیشتر باشد، والدین اتصال عاطفی بیشتری با  فرزندان خود دارند.

در این همایش با حضور برانکو ایوانکوویچ سرمربی تیم پرسپولیس و محمود خوردبین از پزشکان هیئت فوتبال تقدیر شد و سرمربی این تیم با تاکید بر نقش و وظیفه پزشکان در فعالیت های ورزشی به بیان مطالبی پرداخت.

توحید سیف برقی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیرعلمی این همایش اظهار کرد: پیش از این 40 همایش در پنجشنبه اول هر ماه برگزار شده که در آن موضوعات مختلفی از جمله سلامت جسم، سلامت روان و سلامت اجتماعی ارائه می‌شوند.

وی با بیان اینکه سفیران سلامت در این همایش حضور دارند، تصریح کرد: نخبگان هر موضوع برنامه برای مردم صحبت می کنند که اکنون 30 هزار دنبال‌کننده دارد و درصدد هستیم آن را به سراسر کشور انتشار دهیم.

دبیر علمی چهل و یکمین همایش سلامت و زندگی افزود: اکثر موضوعات به کودکان اختصاص دارد که این دسته همایش ها  با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهرداری تهران برگزار می شوند.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: