کد خبر: ۱۲۱۷۳۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 03
شفا آنلاین>اجتماعی>شاید ندانید تبلیغات، همه آن چیزی نیست که در تلویزیون، بیلبوردها، رادیو و... می‌بینید و می‌شنوید. امروزه تبلیغات آنقدر گسترده شده که شاید حتی متوجه آن نشوید. شاید تصور نکنید که ایجاد بوی غذا در محیط، یک راهکار برای جذب شما باشد یا حتی ندانید چیدمان فروشگاه‌ها یکی از ابزار قدرتمند برای این باشد که بیشتر و بیشتر خرید کنید و اتفاقا آن چیزی را بخرید که فروشنده می‌خواهد.
به گزارش شفا آنلاین،شاید ندانید تبلیغات، همه آن چیزی نیست که در تلویزیون، بیلبوردها، رادیو و... می‌بینید و می‌شنوید. امروزه تبلیغات آنقدر گسترده شده که شاید حتی متوجه آن نشوید. شاید تصور نکنید که ایجاد بوی غذا در محیط، یک راهکار برای جذب شما باشد یا حتی ندانید چیدمان فروشگاه‌ها یکی از ابزار قدرتمند برای این باشد که بیشتر و بیشتر خرید کنید و اتفاقا آن چیزی را بخرید که فروشنده می‌خواهد.
 
فکر می‌کنید اراده محکمی دارید؟ شاید تا به حال با ترفندهای برخی از سوپرمارکت‌ها و رستوران‌ها برای فروش یک ماده غذایی مواجه نشده‌اید. باوجود همبرگرهایی که حاوی ۱۰۰۰کیلو کالری هستند، انواع سالاد بسته‌بندی‌شده و گزینه‌های دیگر، جلوگیری از وسوسه‌ خرید کار دشواری است. با ما همراه باشید تا با 16 اشتباه در استفاده و خرید موادغذایی بیشتر آشنا شوید.
 

 
 
اشتباهاتی که در سوپرمارکت‌ها مرتکب می‌شوید

شاید شما هم از آن دست افرادی هستید که فهرست خریدی که در منزل تهیه کرده و با آن وارد فروشگاه شده‌اید، پر از میوه و سبزیجات است، اما در آخر غذاهای کم‌ارزش سبد خریدتان را پر می‌کنند.

بارها از خریدی که به خانه آورده‌اید پشیمان شده‌اید و حتی تعجب کرد‌ه‌ا‌ید اما بار دیگر دوباره و بدون اینکه کنترل زیادی روی آن داشته باشید، اشتباه خود را تکرار می‌کنید. حتی شاید علت این موضوع را ندانید اما وقت آن رسیده که علت خریدهای بی‌ارزش و پرکالری خود را بدانید و فکری به حال آن کنید.

1. بچه‌ها می‌بینند، شما می‌خرید

مادرها با این سناریو آشنا هستند: شما دنبال غلات کم‌شیرین هستید، اما بسته‌بندی کارتونی غلات شیرین چشم بچه‌ها را می‌گیرد. این امر تصادفی نیست. فروشندگان عمدا این بسته‌بندی‌ها را در قفسه‌های پایین‌تر می‌گذارند تا چشم بچه‌ها به آنها بیفتد و زمانی که فرزند شما یکی از آنها را ببیند، جلوگیری از خواستن آن کار دشواری خواهد بود. اگر نمی‌توانید تنها به خرید بروید و فرزندتان باید همراه‌تان باشد، آنها را به انتخاب مواد غذایی مغذی و باارزش تشویق کنید تا سریع‌تر رشد کنند و سریع‌تر بدوند.

2. مقابل این قفسه توقف نکنید

آیا تا به حال توجه کرده‌اید که کوکی‌ها و کیک‌ها درست در کنار نان قرار داده می‌شوند؟ یا برای اینکه گرانولا بردارید، باید از قفسه آبنبات و چیپس بگذرید؟

این ترفند سوپرمارکت‌هاست که اقلام خوشمزه اما غیرضروری را نزدیک خوراکی‌های ضروری و مغذی مانند نان و بلغور جوی دوسر قرار می‌دهند تا شما را وسوسه کنند بی‌ارزش‌ترها اما گران‌تر‌ها را انتخاب کنید. برای جلوگیری از خرید این اقلام، بهتر است فهرستی از آنها تهیه کنید و قبل از اتمام خرید ببینید آیا ارزش خریدن دارند یا خیر.

3. با برنامه سراغ قفسه حراجی بروید

هر چیزی که در قفسه حراج به فروش می‌رسد، لزوما قیمت مناسبی ندارد؛ حتی ممکن است بالاتر از قیمت اصلی به فروش برسد.
فکر می‌کنید چه چیزهایی در این قفسه‌ها به فروش می‌رسند؟

سودا، چیپس، پیتزای منجمد و سایر غذاهای ناسالم. فریب تبلیغات را نخورید.

 اگر می‌خواهید از حراج یک محصول مطمئن شوید، آن را در قفسه اصلی‌اش بیابید. ممکن است ببینید این آیتم اصلا به حراج گذاشته نشده است. حالا می‌توانید تصمیم بگیرید قصد خرید آن را دارید یا خیر.

4. تنها چیزی که کوپن‌‌های تخفیف به شما می‌دهند، کالری است

چرا کوپن‌های قابل عرضه برای غذاهای فرآوری‌شده بیشتر از غذاهای سالم هستند؟ شاید به این دلیل که تعداد غذاهای فرآوری‌شده بیشتر از غذاهای سالم است یا شاید به خاطر اینکه فروش آنها سود بیشتری دارد. فروشنده‌ها می‌دانند مردم عاشق حراج هستند؛ حتی اگر اقلام موجود در حراج کاملا بی‌ارزش باشند. دلیل هرچه باشد، شما و دور کمرتان بازنده اصلی هستید. توصیه می‌شود قبل از شروع خرید یک فهرست تهیه کنید. اگر می‌توانید از کوپن‌ها دل بکنید، فهرست اقلام مورد‌نیازتان را در سبد کالا بگذارید و قبل از پرداخت، هر یک از اقلام را دوباره بررسی کنید و تصمیم نهایی خود را بگیرید.

5. تمام فروشگاه را می‌چرخید

حتی اگر فقط شیر و تخم‌مرغ بخواهید، باید در کل فروشگاه قدم بزنید. اقلام خام معمولا دور از در ورودی قرار داده می‌شوند تا مجبور شوید در کل فروشگاه قدم بزنید و بیشتر خرید کنید. بهتر است از یک سبد خرید استفاده کنید که محدودیت جا داشته باشد. یک راه دیگر این است که در محیط اطراف فروشگاه قدم بزنید تا صرفا میوه‌ها و سبزیجات مغذی را مشاهده کنید و دیگر با چیپس و سایر اقلام بی‌ارزش روبه‌رو نشوید.

6. گول مواد غذایی رژیمی را می‌خورید

کوکی‌های بدون چربی کالری زیادی ندارند و حتی اگر یک ردیف کامل از آنها را بخورید، دچار مشکل نخواهید شد.  به‌علاوه ادعاهایی مثل «کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی» یا «سرشار از کلسیم» اغلب شما را فریب می‌دهند. این تبلیغات غیرواقعی می‌توانند شما را به خریدن اقلام بی‌ارزش وادار کنند.

7. عطر فریبنده سوخاری‌ها در فروشگاه

در فروشگاه قدم می‌زنید و بوی ناگت یا اسنک سوخاری یا رول دارچین به مشام‌تان می‌رسد. مقاومت در برابر این عطر دلپذیر غیرممکن به نظر می‌رسد. در بسیاری از موارد، مجبور می‌شوید کیف پول‌تان را بیرون بیاورید تا آن را بخرید. فروشندگان از عطر و بوی مواد غذایی برای تحریک مشتریان استفاده می‌کنند. شاید بارها دیده باشید که کبابی‌ها تکه‌ای چربی روی منقل می‌گذارند تا با بوی آن اشتهای شما به خوردن را بیشتر کنند. این مثال هم دقیقا مصداقی برای همین موضوع است. یا باید وقتی خرید کنید که سرما خورده‌اید یا اینکه قوی باشید و مقاومت کنید. نگذارید بوی خوراکی‌ها شما را از فهرست خریدتان دور کند. برای این کار می‌توانید خریدتان را فقط در پایان ماه انجام دهید که پول کمتر و محدودیت بیشتری دارید.

8. گول سایز مواد غذایی را می‌خورید

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که مافین یا کلوچه تنها یک وعده است. فریب اینها را نخورید. خیلی از کلوچه‌ها و مافین‌های خوشبو به اندازه دو وعده کالری دارند. نوشابه‌ها و تنقلات ماشین خوراکی نیز بعضا به اندازه 5/ 2 وعده کالری دارند. یک شکلات کوچک می‌تواند به ‌اندازه دو لقمه نان و پنیر کالری و چربی داشته باشد.

9. در دام تله‌های رستورانی نیفتید

علاوه بر تله‌هایی که ممکن است در فروشگاه شما را به دام غذاهای پرکالری بیندازد، رستوران‌ها هم برای جذب شما به استفاده از غذاهایی که برای‌شان به‌صرفه باشد از ترفندهایی استفاده می‌کنند.‌ اگر دقت نکنید، ممکن است یک وعده غذایی که در رستوران می‌خورید، میزان کالری و چربی دریافتی شما را بالا ببرد، بنابراین مراقب موارد زیر باشید.
 
10. خوراک ویژه روز

ماهی سرخ‌شده، سیب‌زمینی سرخ‌کرده و دسر از‌جمله اقلامی هستند که اغلب در منوی ویژه روز قرار می‌گیرند. اینکه سالاد معمولا در این منو قرار نمی‌گیرد دو  دلیل دارد؛ هزینه بالا و خراب شدنی بودن؛ دو مشکلی که منفعت رستوران را به خطر می‌اندازند. این در‌حالی است که یک منوی ویژه با کالری بالا بهتر به فروش می‌رسد.

11. منوهای به‌صرفه

فست‌فودها و رستوران‌ها نمی‌خواهند شما را چاق کنند، اما می‌خواهند به شما غذا بفروشند، بنابراین سعی می‌کنند ارزش یک ماده غذایی را بیش از حد واقعی جلوه دهند. از این رو، ممکن است قیمت یک پرس سیب‌زمینی سرخ کرده به‌صرفه در اندازه بزرگ به اندازه قیمت یک وعده کوچک باشد. اگر سیب‌زمینی بزرگ بخرید، مجبورید آن را تا آخر بخورید، بنابراین بهتر است پول خود را صرف یک وعده کوچک‌تر کرده یا اینکه سفارش‌تان را با یک دوست تقسیم کنید. توصیه می‌شود قبل از خوردن، کار تقسیم غذا را انجام دهید.

12. فریب بشقاب‌های کوچک را نخورید

خیلی‌ها فکر می‌کنند چون بشقاب غذای‌شان کوچک‌تر است، لزوما کالری کمتری مصرف می‌کنند، اما در اشتباهند. آنچه باید به آن توجه کنید، خود غذاست نه بشقابی که در آن غذا می‌خورید. هر تکه گوشتی که بزرگ‌تر از یک دسته کارت باشد، کنار بگذارید و پرخوری نکنید. درمورد غذای خانه هم بیشتر دقت کنید. در ظروف بزرگ غذا بخورید، اما سایز وعده غذایی‌تان‌ را کاهش دهید. همچنین بهتر است شام را در بشقاب مخصوص سالاد میل کنید.

13. غذاهای پرکالری

در بسیاری از موارد، غذای اصلی که همراه سیب‌زمینی سرخ کرده سفارش داده می‌شود، یک غذای پرکالری است. اگر در کنار آن سالاد هم بخواهید، باید یک هزینه اضافی بپردازید. بهتر است از آشپز رستوران بپرسید که چطور می‌توانید کالری کمتری مصرف کنید. در بعضی موارد، یک وعده سالاد جانبی هزینه کمتری از سالاد سبزیجات دارد. مثلا سالاد گوجه‌فرنگی رایگان است و برخلاف سیب‌زمینی سرخ‌کرده کالری زیادی ندارد. گوجه‌فرنگی یک خوراکی کم‌کالری است، اما آنتی‌اکسیدان و لیکوپن زیادی دارد. پس حواس‌تان باشد چه چیزی سفارش می‌دهید.
 

 
 
14. زبان جذاب منو

وقتی پای غذا به میان می‌آید، همه عاشق واژگان و اصطلاحات زبان می‌شوند. توصیف مواد غذایی در منو تاثیر قابل‌توجهی بر اشتهای مشتریان دارد. حتی اگر پای یک غذای رایج قدیمی در میان باشد، یک توصیف مناسب می‌تواند با تداعی خاطرات مثبت در ذهن مشتری او را به خرید آن خوراکی سوق دهد.

15. دیدن به معنای سفارش دادن است

حتی اگر کاملا سیر شده باشید، دیدن منو یا ظرف دسر می‌تواند شما را وسوسه کند. پیشخدمت‌ها  در این کار مهارت دارند و گاهی بدون آنکه سفارش دهید، برای‌تان دسر می‌آورند.

16.  دور قاقالی‌لی های رایگان را خط بکشید

مواد غذایی رایگان بزرگ‌ترین عامل وسوسه‌انگیز هستند. وقتی قرار است پیتزای شما با یک نوشابه، رول سیر یا دارچین سرخ‌شده رایگان همراه باشد، «نه» گفتن سخت است. توجه داشته باشید که این اقلام ارزان‌تر از سالاد هستند. اما مشتری به این چیزها فکر نمی‌کند، همین که یک غذای رایگان سهم او شده، برایش معامله خوبی خواهد بود، اما باید توجه داشته باشید که هیچ چیز رایگانی وجود ندارد؛ یا غذا بی‌کیفیت است یا صرفا سایز دور کمر شما را افزایش می‌دهد. کدام یک را دوست دارید؟ اینکه کالری‌ها در سطل زباله ریخته شوند یا در بدن شما ذخیره شوند.
و کلام آخر: فاکتورهای جذاب زیادی وجود دارد که شما را به خوردن یک وعده بی‌ارزش سوق می‌دهند. اما سعی کنید همیشه آگاهانه غذا بخورید و وعده‌های غذایی خود را با دقت انتخاب کنید.
 

 
 
نکته هایی که شاید به کارتان آید 
  • حراجی ها  ممنوع
هر چیزی که در قفسه حراج به فروش می‌رسد، لزوما قیمت مناسبی ندارد؛ حتی ممکن است بالاتر از قیمت اصلی به فروش برسد.
  • مراقب استخوان‌ها باشید
فست‌فودها و رستوران‌هامی‌خواهند غذا بفروشند، بنا بر این ارزش یک ماده غذایی را بیش از حد واقعی جلوه می دهند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: