کد خبر: ۱۲۱۵۴۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 01
شفا آنلاین>اجتماعی>مطالعه‌ای جدید حاکی از آن است که پدرانی که درباره نحوه سرپرستی خود استرس دارند، می‌توانند بر رشد کودکان خود اثرات نامطلوب بگذارند.
به گزارش شفا آنلاین، در این مطالعه که از ۷۳۰ خانواده خواسته شده بود در آن مشارکت داشته باشند، مشخص شد که زمانی که پدرها سطح بالای استرس سرپرستی را تجربه می‌کنند، پسران آن‌ها، در سه سالگی مهارت‌های زبانی کمتری دارند و پسران و دختران در آزمون‌های شناختی نمرات کمتری را دریافت می‌کنند که شامل توانایی‌هایی همچون توجه، یادگیری و استدلال می‌شود.

       محققان می‌گویند این یافته‌ها ما را در درک اینکه چطور پدرها بر رشد فرزندانشان تاثیرگذار هستند، یاری می‌رساند. محققان به‌طور معمول بر تاثیرات مادران تاکید دارند اما به‌تازگی مطالعات بر نقش منحصر به‌فرد پدران می‌پردازند. محققان دریافته‌اند که پدران می‌توانند بر مهارت‌های زبانی کودکان پیش از دبستان و رشد احساسات آنها علاوه بر مشکلات رفتاری و افسردگی کودکان بزرگ‌تر تاثیرگذار باشند.

       در این مطالعه هیروود و همکارانش نقطه شروع کار خود را بر روی زوج‌های کم درآمد آمریکایی و میزان استرس سرپرستی خانواده در آنها گذاشتند. این میزان از طریق پرسش‌نامه‌های استاندارد اندازه‌گیری شد و از والدین خواسته شد که به گزینه‌هایی همچون این که «آیا احساس می‌کنند گرفتار مسئولیت‌های بچه‌داری شده‌اند؟» یا «برخی مواقع احساس می‌کنم فرزندم مرا دوست ندارد.» پاسخ بدهند. از سوی دیگر مشخص شد که کودکان در اوایل و اواخر کودکی و زمانی که پدر خانواده تحت تاثیر استرس مزمن یا نشانه‌های افسردگی قرار دارد با مشکلات رفتاری بیشتری روبه‌رو هستند. هیروود می‌گوید که این مسئله صرفا به این خاطر نبود که همسران آن‌ها هم استرس داشتند بلکه این تاثیرات مستقل از تاثیرات مادران بود. با وجودی که این مطالعه یک رابطه علت و معلولی را مطرح نمی‌کند اما استرس والدین می‌تواند به عنوان یکی از علل موثر بر روند رشد کودکان در نظر گرفته شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: