کد خبر: ۱۲۱۱۱۶
تاریخ انتشار: ۰۲:۴۵ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 29
شفا آنلاین>سلامت>آکنه ولگاریس، التهاب مزمن واحدهای پیلوسباسه است که در انواع شدید ممکن است منجر به اسکارهای قابل‌توجه پوست صورت، تنه و عوارض روانی متعددی شود.
به گزارش شفا آنلاین،آنتی آندروژن‌ها در آکنه زنان می‌تواند یکی از درمان‌های موثر بوده و علاوه بر آکنه، سایر مشکلات اندروژنیک را نیز درمان کند. همچنین، مقاومت دارویی و عود در مورد این داروها مطرح نیست. مطالعه مقایسه‌ای روی تاثیرات فلوتامید خوراکی و داکسی‌سایکلین در درمان آکنه در زنان، یک کار آزمائی بالینی تصادفی شده با ارزیابی دوسوکور است که 62 نفر زن مبتلا به آکنه متوسط در مطالعه شرکت کردند و به 2 گروه تقسیم شدند. گروه اول روزانه با 250 میلی‌گرم فلوتامید خوراکی و گروه دوم روزانه با 100 میلی‌گرم داکسی‌سایکلین (گروه شاهد) و هر 2 گروه روزانه 2 بار با کلیندامایسین موضعی یک درصد تحت درمان قرار گرفتند.

 طول دوره درمان 6 ماه بود. برای گروه فلوتامید قبل از شروع درمان و 2 ماه پس از درمان آنزیم‌های کبدی کنترل شد. ارزیابی بهبودی بیماران در انتهای هر 2 ماه در طول دوره درمان انجام و عوارض احتمالی داروها نیز ثبت می‌شد. کاهش ضایعات کومدونی در ناحیه صورت در گروه فلوتامید قابل‌توجه‌تر بود. کاهش در میانگین ایندکس شدت آکنه (ASI) در گروه فلوتامید بیشتر از گروه داکسی‌سایکلین بود و این اختلاف از نظر آماری معنی‌دار بود. میانگین رضایتمندی از نتایج درمانی در گروه فلوتامید بیشتر از گروه داکسی‌سایکلین بود. تحمل داروها در هر 2 گروه خوب بود و تست‌های کبدی در 2 مورد افزایش خفیف در الکالین فسفاتاز را نشان داد ولی نیاز به قطع دارو نبود.

فلوتامید خوراکی در دوز 250 میلی‌گرم در روز موثرتر و بهتر از 100 میلی‌گرم داکسی‌سایکلین در روز بود. رضایتمندی بیماران از درمان در گروه فلوتامید بیشتر بود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: