کد خبر: ۱۲۰۹۵۲
تاریخ انتشار: ۰۳:۴۵ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 28
شفا آنلاین>سلامت> محققان اعلام کردند، داروی میتوکسانترون mitoxantrone که برای بیماری مالتیپل اسکلروزیس تجویز می‌شود، ممکن است با خطر افزایش یافتن سرطان کولورکتال همراه باشد.
   به گزارش شفا آنلاین،   میتوکسانترون سیستم ایمنی را ساپرس می‌کند. این دارو، برای نخستین بار به عنوان داروی کموتراپی برای سرطان‌های خاصی وارد بازار شد.


       میتوکسانترون برای فرم‌های مهاجم از MS عود کننده، فروکش کننده یا پیشرونده تجویز می‌شود که به دیگر داروهای MS پاسخ درمانی نمی‌دهد. البته تجویز آن محدود است، زیرا مطالعات قبلی نشان داده‌اند که افزایش خطر لوکمی و صدمه قلبی با آن وجود دارد.

       مطالعه حاضر که در نشریه معتبر Neurology منتشر شده، به این موضوع پرداخت که آیا میتوکسانترون خطر دیگر انواع سرطان را هم بیشتر می‌کند یا خیر. به همین منظور، محققان آلمانی بیمارانی را بررسی کردند که مبتلا به MS بوده و در فاصله سال‌های 1994 و 2007، میتوکسانترون مصرف کرده بودند. این دسته از بیماران تا سال 2010 پیگیری شدند.

       از 676 فردی که در این مطالعه وارد شدند، 5/5 درصد آنها پس از مصرف دارو مبتلا به سرطان شده بودند، 9 بیمار سرطان پستان، 7 بیمار سرطان کولون و 4 بیمار نیز لوکمی میلوئید حاد. این سرطان‌ها مرتبط با میتوکسانترون شناخته شدند.

       نرخ لوکمی، در بیماران درمان شده با میتوکسانترون، 10 برابر بیشتر از نرخ آن در جمعیت عمومی آلمان است. نرخ سرطان کولورکتال، در این دسته از بیماران 3 برابر بیشتر از جمعیت عمومی آلمان گزارش شد. برای سرطان پستان و دیگر انواع سرطان، بیمارانی که تحت درمان با میتوکسانترون قرار گرفته بودند، نرخ ابتلای بیشتری از جمعیت عمومی نداشتند.

       از 7 بیمار مبتلا به سرطان کولورکتال، 3 نفر در اثر سرطان در طول مدت مطالعه فوت کردند. 4 بیمار مبتلا به لوکمی همگی پس از درمان وارد دوره نقاهت بیماری شده و تا پایان دوره مطالعه، زنده بودند.

       محققان در این مطالعه همچنین به عوامل دیگری مانند دوز تجمعی دارویی که بیماران دریافت کرده بودند و اینکه آیا دیگر داروهای ایمونوساپرسیو که بر خطر ابتلا به سرطان تاثیرگذار هستند، دریافت می‌کردند یا خیر، توجه داشتند. تنها عاملی که با خطر بیشتر سرطان همراه بود، سن بالاتر بیمار در زمان آغاز دریافت میتوکسانترون گزارش شد.

       علیرغم خطر افزایش یافته لوکمی میلوئید حاد و سرطان کولورکتال، میزان کلی بروز سرطان در این بیماران به اندازه کافی پائین بود که ادامه تجویز میتوکسانترون را برای بیماران مبتلا به MS شدید، تا زمانی که درمان بهتری برای این بیماران در دسترس نباشد، توجیه کند. میتوکسانترون تنها داروی تائید شده برای بیماران مبتلا به MS پیشرونده ثانویه، بدون عود بیماری است و باید در افرادی درنظر گرفته شود که بیماری در آنها به سرعت در پیشرفت است. همچنین بسیاری از داروهای جدید و بسیار اثربخش MS در بسیاری از کشورها به دلیل مسایل اقتصادی در دسترس نیست، بنابراین میتوکسانترون برای بیماران مبتلا به فرم‌های بسیار فعال عودکننده این بیماری تجویز می‌شود.

       البته نویسندگان این مطالعه متذکر می‌شوند که حجم نمونه آنها نسبتا اندک بوده و نتایج به دست آمده باید در مطالعات بزرگتر هم تائید شوند. اگر این نتایج تائید شوند، باید برای بیماران مبتلا به MS که با میتوکسانترون درمان می‌شوند، انجام کولونوسکوپی جهت غربالگری سرطان کولون توصیه شود تا در صورت ابتلا، زودتر تشخیص و درمان شود.

Medscape
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: