کد خبر: ۱۲۰۹۳۹
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 28
شفا آنلاین>اجتماعی> موضوع صدور مجوز سونوگرافی برای متخصصان زنان و دریافت وجه در قبال آن درحالی صورت می‌گیرد که تقریبا نظارتی بر روند اجرای آن نیست و بخش مهمی از بندهای آخرین مصوبه که شرایط انجام سونوگرافی را برای متخصصان زنان ممکن می‌سازد، رعایت نمی‌شود.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپیدنگرانی رادیولوژیست‌ها از رواج استفاده از دستگاه سونوگرافی آنقدر شدید شده که این بار به نمایندگان مجلس روی آورده‌اند تا ورود آنها به برنامه‌ریزی در این حوزه را تسهیل کنند.   علی‌رغم آنکه یکی از شروط انجام خدمات سونوگرافی از سوی متخصصان زنان، عدم درج این موضوع در تابلوهای مطب است اما کم نیستند تابلوهای مطب پزشکانی که روی آن واژه سونوگرافی نوشته‌شده است.


       براساس اظهارات حجت‌ا... مقیمی، قائم‌مقام معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی؛ آخرین مصوبه‌ای که در این خصوص وجود دارد به متخصصان زنان اجازه نمی‌دهد برای انجام سونوگرافی وجه دریافت کنند. همچنین درج این خدمت در سرنسخه و تابلوی مطب هم غیرقانونی است و اگر سازمان نظام پزشکی گزارشی در این مورد پیدا کند با پزشک خاطی برخورد خواهد کرد. درحالی‌که جستجوها نشان می‌دهد متخصصان زنان نه‌تنها بابت انجام سونوگرافی در مطب‌های خود وجه دریافت می‌کنند بلکه مبلغی که از بیمار دریافت می‌کنند متناسب با تعرفه تعیین‌شده نیست و در مواردی از این میزان بیشتر است.

       به گفته مقیمی اگر متخصصان زنان دوره سونوگرافی را در دانشگاه‌های علوم پزشکی یا مراکز موردتائید وزارت بهداشت بگذرانند می‌توانند در مطب خود سونوگرافی انجام دهند،‌ اما آنها فقط حق‌دارند این کار را برای بیمار خود و بهبود تشخیص خودشان انجام دهند نه اینکه گزارش سونوگرافی را برای پزشک دیگری بنویسند.

       داستان سونوگرافی متخصصان زنان به همین‌جا ختم نمی‌شود. یک سر این داستان مراکز آموزشی غیرقانونی نظیر شرکت‌های واردکننده تجهیزات پزشکی هستند که دوره‌های آموزش سونوگرافی ارائه می‌کنند.

       قائم‌مقام معاون نظارت و برنامه‌ریزی در این خصوص می‌گوید: «شرکت‌های واردکننده تجهیزات پزشکی تنها می‌توانند برخی موضوعات ساده نظیر شیوه خاموش و روشن کردن دستگاه و نحوه استفاده پزشک از دستگاه را به وی بیاموزند اما دوره سونوگرافی که دوره‌ای کلینیکال و طولانی است ارائه نمی‌کنند. اما اگر هم آموزشی در این زمینه ارائه دهد و مدرکی صادر کنند، برای سازمان نظام پزشکی فاقد ارزش و اعتبار است.»

       وجه دیگری از نگرانی از رادیولوژیست‌ها به پیوستن دیگر گروه‌های متخصصان برای انجام سونوگرافی است. درخواست‌هایی که از سوی برخی گروه‌ها نظیر متخصصان داخلی شنیده می‌شود.

سونوگرافی، تکرار داستان مصرف بی‌رویه دگزامتازون و سرم
       محمدعلی کریمی، عضو هیئت‌مدیره انجمن رادیولوژی در گفتگو با خبرنگار سپید عنوان کرد: «اطلاعات ناصحیحی که بین مسئولان ستادی ردوبدل می‌شود، دلیل این تصمیمات نادرست است. چطور می‌توان در سه ماه استفاده از دستگاه‌های سونوگرافی را آموزش داد؟ در برخی دانشگاه‌ها چند میلیون تومان هزینه دریافت کردند و استفاده از دستگاه سونوگرافی را در سه ماه آموزش می‌دهند. چاشنی این اطلاعات غلط عدم حضور متولیان امر در زمینه رادیولوژی است.»

       او ادامه داد: «کمیته کشوری آموزش سونوگرافی تشکیل‌شده که همه متخصصان زنان و پریناتولوژیست هستند و قرار است به متخصصان زنان سونوگرافی آموزش دهند. همچنین گزارش‌هایی دریافت شده که یک متخصص زنان در یک دانشگاه دوره آموزشی سه‌ماهه برگزار کرده و بابت این دوره 7 میلیون تومان دریافت می‌کند. گزارش‌هایی که ما دریافت کردیم، نشان می‌دهد که برخی موسسات واردکننده تجهیزات پزشکی، دوره‌های آموزشی چندروزه ارائه می‌‌کنند. همچنین گروه‌های تلگرامی تشکیل‌شده که در آن دستگاه‌های سونوگرافی تبلیغ می‌شود و برای خرید به متخصصان زنان معرفی می‌شود همه این‌ها اشکال دارد.»

       به گفته وی به نظرمی‌رسد بلایی که بر سر استفاده از دگزامتازون و آنتی‌بیوتیک و سرم‌ آمد و قرار است درمورد سونوگرافی هم تکرار شود.

سلامت مردم قربانی می‌شود
       او بابیان اینکه آن زمان که مجوز استفاده از سونوگرافی به متخصصان پریناتولوژیست زنان داده شد و رادیولوژیست‌ها نسبت به آن اعتراض کردند، مسئولان وزارت بهداشت گفتند این‌همه اعتراض تنها برای 50 پریناتولوژیست است، افزود: «بعد از مدتی این مجوز برای متخصصان زنان هم صادر شد. تنها چیزی که اینجا قربانی می‌شود، سلامت مردم است.»

       در این میان نکته قابل‌توجه، این است که از هر بیمار علاوه بر ویزیت پزشک، مبلغ اضافی که در هر مطب فرق می‌کند دریافت می‌شود که به هزینه‌های درمانی هر بیمار اضافه می‌شود و اینجاست که میزان پرداخت از جیب مردم در حوزه سلامت افزایش پیدا می‌کند و بار اضافی نیز به سازمان‌های بیمه‌گر اضافه می‌شود.

       کریمی گفت: «براساس مدارکی که ما داریم، هزینه سونوگرافی در مطب‌های زنان مبالغی نظیر 350 هزار، 400 هزارتومان به ازای هر بیمار وحتی از خانعی که دوقلو حامله بوده است، 900 هزار تومان بابت هزینه سونوگرافی دریافت شده است.»

       کریمی با تاکید بر اینکه صدور این بخشنامه به‌نوعی نشان‌دهنده عدم درک واقعی و تسلط به الزامات تخصص رادیولوژیست‌هاست، اظهار کرد: «حضور متخصصان رادیولوژیست در مناطق محروم، بیشتر از متخصصان زنان و پریناتولوژیست است بنابراین با صدر مجوز به انجام سونوگرافی برای متخصصان زنان، به مناطق شهری بیش از مناطق محروم می‌رسد.»

       او عنوان کرد: «براساس نتایج تحقیقات انجمن، به جرات می‌توانم ادعا کنم که به‌اندازه تعداد انگشتان دست هم نمی‌توان بیمارستانی پیدا کرد که متخصصان داخلی، جراحی، زنان و اطفال در آن حضورداشته باشد اما متخصص رادیولوژیست نباشد. طی 6 ماه گذشته تعداد این بیمارستان‌ها کمتر از 5 عدد بوده است اما حالا به این دلیل که شاید برخی از افراد دوره طرحشان تمام‌شده باشد، این تعداد کمی بیشتر شده باشد.»

       به گفته وی اعضای انجمن رادیولوژی بارها به وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند، هر جا نقص و کمبودی از حضور رادیولوژیست وجود دارد، باید به انجمن اعلام کنند تا در تامین نیرو به آنها کمک شود اما کسی به نامه‌های ما جواب نداده است.

ما را به حضور نمی‌پذیرند
       کوروش عبداللهی فرد، عضو هیئت‌مدیره انجمن رادیولوژی ایران نیز تصریح کرد: «ما تظلم می‌کنیم و نامه‌هایمان بارها و بارها بدون جواب مانده است و تحقیرشده‌ایم. دوست نداریم در عدل اسلامی واکنشی که می‌بینیم به این تعبیر شود که کسی به حرف ما گوش نکرد.»

       او در توضیح پیشنهاد انجمن رادیولوژی به وزارت بهداشت نیز گفت: «پیشنهاد دادیم که نقشه نیاز به رادیولوژی در مناطق کشور را در سراسر کشور با کمک سازمان نظام پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی تهیه می‌کنیم و براساس آن دانشجو تربیت کنیم.»

       عضو هیئت‌مدیره انجمن رادیولوژی با اشاره به اینکه خدمات بیمه‌ای هم تسهیل می‌شود، عنوان کرد: «انگیزه تعدیل ثروت و توزیع عادلانه منابع ایده بسیار خوبی است. اما زمانی که تنها با یک گروه برخورد می‌شود کمی تعجب می‌کنیم. به همین دلیل از نمایندگان مجلس می‌خواهیم ورود ما را به این موضوع تسهیل کنند. به‌جایی رسیده‌ایم که ما را نمی‌شنوند و این خطرناک است.»

       او از نمایندگان مجلس در کمیسیون بهداشت درخواست کرد: «مسئولان وزارت بهداشت ما را به حضور نمی‌پذیرند. حرف ما و 1500 نفر از اعضای علمی این مجموعه را نمی‌شنوند و این نشنیدن خطرناک است. ورود ما را به این تصمیم‌سازی‌ها تسهیل کنید.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: