کد خبر: ۱۰۴۹۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 18
شفاآنلاین:جامعه پزشکی>دبيرعلمي سي و دومين كنگره راديولوژي ايران گفت: امروزه به كمك تكنيك هاي جديد سونوگرافي و تصويربرداري مي توان ميزان آسيب بافتي در بيماري هاي مزمن كبدي را بدون نياز به نمونه برداري تشخيص داد كه اين امر علاوه بر سهولت، كاهش ريسك عوارض در بيمار و كاهش هزينه را به دنبال دارد .
به گزارش شفاآنلاین : دكتر حميدرضا حقيقت خواه افزود: از آنجا كه بافت هاي سالم و ناسالم و نيز توده هاي موجود در بافت ها داراي قوام و سفتي متفاوتي هستند، براي تشخيص صدمه بافتي يا بدخيمي يك توده، مي توان با روش الاستوگرافي كه از شيوه هاي جديد سونوگرافي بشمار مي رود به شيوه غيرتهاجمي و در مدت زمان كوتاه تري بر حسب قوام بافت، نوع آن را مشخص كرد.
وي ادامه داد:روش الاستوگرافي از تكنيك هاي جديد سونوگرافي است كه در سي و دومين كنگره راديولوژي ايران ارايه مي شود.
حقيقت خواه اظهار كرد :اين شيوه كه كاربرد هاي زيادي پيدا كرده است، براي بررسي توده هاي مشكوك به سرطان در كبد، پستان، پروستات و تيروييد نيز به كار مي رود و در موارد شروع نارسايي كبد، ميزان آسيب بافتي و تاثير درمان در بهبود بيماري را مشخص مي كند.
دبيرعلمي سي و دومين كنگره راديولوژي ايران اضافه كرد :قرار است در سي و دومين كنگره راديولوژي ايران، كاربردهاي متنوع و جديد تكنيك شيرويوالاستوگرافي (SHEAR WAVE ELASTOGRAPHY) كه يكي از فناوري هاي نوين تصويربرداري پزشكي است، به راديولوژيست ها معرفي شود.
حقيقت خواه با اشاره به اينكه معادل الاستوگرافي، قوام سنجي و بررسي سفتي بافت ها يا حالت الاستيسيتي آن است، تصريح كرد: هم اكنون دستگاه هاي سونوگرافي كاربرد زيادي در تشخيص بسياري از بيماري ها داشته و با كمك فناوري هاي جديد به ويژه روش شيرويوالاستوگرافي، راديولوژيست قادر است در موارد هپاتيت و فيبروز كبد، شدت آسيب بافتي را تشخيص دهد.
وي افزود :همچنين به كمك اين تكنيك در همان موقع تصويربرداري مشخص مي شود كه آيا فرد به نارسايي پيشرفته كبد دچار است يا خير و در صورت ابتلا به بيماري مزمن كبدي و شروع يك دوره درمان، ميزان بهبود از طريق پايش قوام كبد نشان داده مي شود.
حقيقت خواه گفت: به كمك اين شيوه نوين همچنين مي توان توده هاي مشكوك به بدخيمي در سينه ، تيروئيد و پروستات را مشخص كرد.
دبيرعلمي سي و دومين كنگره راديولوژي ايران اضافه كرد: پيش بيني مي شود در آينده براي تشخيص شدت بيماري عضله قلب و ميزان نارسايي جفتي در خانم هاي باردار نيز از الاستوگرافي استفاده شود. از طرف ديگر براي يافتن مراكز حساس و ايجاد كننده دردهاي عضلاني و ...از طريق اين تكنيك، پيشرفت هايي ايجاد شده است.
سي و دومين كنگره راديولوژي ايران با محوريت تصوير برداري زنان گوارش و اقتصاد در راديولوژي 14 تا 17 ارديبهشت ماه امسال در برج ميلاد تهران برگزار مي شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: