کد خبر: ۱۲۰۵۸۰
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 25
شفا آنلاین>اجتماعی>نشست خبری معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت روز گذشته درحالی برگزار شد که محمدرضا فراهانی با صراحت لهجه همیشگی خود بر حمایت و تقویت مشارکت دانشجویی تاکید کرد.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید او با انتقاد از آرامش گورستانی که در ابتدای دولت بر دانشگاه‌ها حاکم بود، به مسئولین فرهنگی برخی دانشگاه‌ها که مانع راه‌اندازی شورای صنفی هستند هشدار داد که اگر این روند ادامه پیدا کند، وزارت بهداشت راسا انتخابات شورای صنفی را برگزار می‌کند.

       او در ابتدای نشست به نبود معیاری در حوزه فرهنگ اشاره کرد و گفت: «شورونشاطی که امروز در فعالیت‌های دانشگاهی می‌بینیم قابل‌مقایسه با سال 92 نیست. نمی‌دانم از این تعبیر استفاده کنم یا نه اما آرامش گورستانی بر فضای دانشگاه‌ها مسلط بود و علی‌‌رغم اینکه با نقطه‌ای که هدف‌گذاری کردیم فاصله زیادی داریم اما در دانشگاه‌های ما شورونشاط و سرزندگی وجود دارد.»

       فراهانی تصریح کرد: «مخالفان این دولت با این حربه که می‌خواهیم ولنگاری فرهنگی ایجاد کنیم همه برنامه‌های ما در وزارت علوم و بهداشت را نقد غیرمنصفانه می‌کردند اما ثابت کردیم منظورمان از فضای پرشور و نشاط در دانشگاه‌ها فضایی است که دانشجویان به آینده خود امید داشته باشند و منعی برای فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی احساس نکنند.»

       معاون فرهنگی وزارت بهداشت گفت: «برخلاف اینکه گفته می‌شود فعالین انقلابی عرصه مناسبی نداشتند، فکر می‌کنم حداقل در دو دهه اخیر هیچ‌گاه فضا برای انقلابیون به این بازی نبوده است. اینکه در دولت جدید فرصتی فراهم‌شده که دانشجویان در حضور رئیس‌جمهور مسائلشان را مطرح کنند و دانشجویان تشکل‌های انقلابی بعضا از تعابیری که فکر نمی‌کنم شایسته باشد با رئیس‌جمهور صحبت کنیم،‌ استفاده کنند؛ نشان می‌دهد فضا را در حدی که لازم بوده برای همه تشکل‌های انقلابی باز کردیم. البته در مقابل تشکل‌هایی که ما آنها را نیز انقلابی و علاقه‌مند به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی می‌دانیم و در دولت قبل برای فعالیت کردن با محدودیت‌هایی مواجه بودند و اکثرا تعطیل‌شده بودند، فضای قابل قبولی برای شروع دوباره فعالیت‌هایشان ایجاد کردیم.» فراهانی با ارائه آمار در این زمینه گفت: «طبق آمار دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکى، ١٠ درصد در جشنواره‌های فرهنگى و ٣٧ درصد در حوزه ورزشى مشارکت داشتند. از بین این ٣٧ درصد، ١٠ درصد در ورزش‌های قهرمانی و ٢٧ درصد به ورزش‌های همگانی تعلق دارد. به‌طورکلی بیش از ۵٠ درصد دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکى فعالیت‌های ورزشى،فرهنگى و سیاسى دارند. همچنین در حوزه معیشت دانشجویى،باوجود عدم توجه دولت در برنامه پنجم به این حوزه، فعالیت‌های خوبى داشتیم.»

ادعای گزاف برای منع راه‌اندازی شورای صنفی!
       معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت درمورد وضعیت خوابگاه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز این‌گونه توضیح داد: «در ابتدای این دولت ۴٠۵ خوابگاه فعال داشتیم که اکنون ۴۴۶ خوابگاه وجود دارد. ۶٩ هزار و ۵۵٢ دانشجو تا دوره قبل در خوابگاه مستقر بودند که اکنون این تعداد با افزایش ٨٣ هزار و ۵١٩ نفرى به تعداد ١٣ هزار و ٩۶٧ دانشجو رسیده است. همچنین درصد پوشش دانشجویان خوابگاهى از ۴٣ درصد به ۴۴ درصد رسیده است.فضاى خوابگاهى نیز از ٩١۶هزار و ٩۵٩ مترمربع به یک‌میلیون و ٩٠٠ هزار و ۴۶٧ مترمربع افزایش‌یافته است. »

       او در پاسخ به این سوال خبرنگار سپید که هنوز برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی که حتی در تهران مستقر هستند شورای صنفی ندارند و مسئولان فرهنگی ادعا می‌کنند که دلیل این امر وضعیت بسیار مطلوب خوابگاه‌ها و پانسیون‌های دانشگاه‌ است، گفت: «در ماه رمضان سال گذشته نشستی با حضور دانشجویان شورای صنفی برگزار شد و دانشجویان خوابگاه‌های آن دانشگاه‌ هم حضور داشتند. یکی از دانشجویان خوابگاهی وقتی شرایط خوابگاهی آن دانشگاه را توصیف کرد؛ روی پیشانی من به‌عنوان معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت عرق شرم نشست و وزیر بهداشت هم متاثر شدند. بنابراین اینکه بگوییم وضعیت استاندارد است، ادعای گزافی کرده‌ایم. ما اصلا ادعا نمی‌کنیم که خوابگاه‌های دانشگاه‌های ما حتی آنهایی که در تهران مستقر هستند، وضع خوبی دارند. البته برخی از دانشگاه‌ها بهتر هستند و شاید نمره قبولی بگیرند اما آن دانشگاهی که مدنظر شماست اصلا وضعیت خوبی ندارد.»

       او ادامه داد: «امسال برای اینکه دانشگاه‌ها ملزم شوند برنامه‌های فرهنگی را اجرا کنند، به همه دانشگاه‌ها برنامه عملیاتی دادیم و زمان‌بندی اجرای برنامه‌ها را مشخص کردیم. بنابراین اگر دانشگاهی شهردار، خوابگاه یا شورای صنفی نداشته باشد باید جوابگو باشد که چرا از برنامه مشخص‌شده عقب‌مانده است.»

       به گفته فراهانی «اگر احساس کنیم در دانشگاه‌هایی که شورای صنفی فعال نشده، کسی اراده‌ای برای راه‌اندازی این نهاد ندارد، وزارت بهداشت به‌صورت مستقیم مداخله می‌کند و برای دانشجویان انتخابات شورای صنفی را برگزار می‌کند. »

       فراهانی  مبنی بر اینکه اگر دانشگاهی شرایط رفاهی خوبی داشته باشد آیا دیگر نیازی به شورای صنفی نیست، این‌گونه پاسخ داد: « شورای صنفی حق فعالیت سیاسی ندارد و برای فعالیت‌های فرهنگی باید از کانون‌های فرهنگی کمک بگیرد اما اگر در حوزه‌ای به دانشجو بی‌احترامی شود شورای صنفی می‌تواند دخالت کند. البته این موضوع نباید در حوزه فرهنگی و سیاسی باشد.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: