کد خبر: ۱۲۰۵۳۶
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۵ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 23
شفا آنلاین>اجتماعی>روانشناسان معتقدند افراد پیش از اینکه به نامزدشان ابراز علاقه‌مندی کنند باید 6 نکته کلیدی را مد نظر قرار دهند.
به گزارش شفا آنلاین،عشق عبارت است از احساسات، حالت‌های روحی و نگرش‌هایی که دامنه وسیعی از علاقه‌مندی‌های وافر انسان را در بر دارند. این واژه در اصطلاح رایج به محبت بین دو شخص و عواطف آنان مربوط می‌شود.

برخی عشق را ماجراجویی و گشت و گذار مشترک در پیچ و خم اتفاقات زندگی می‌دانند که باعث ارتقای فهم و بصیرت انسان می‌شود.

عشق و گفتن جملاتی مثل «دوست دارم» رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند و باعث افزایش عشق و محبت بین زوجین می‌شود. این جمله در سرتاسر جهان یک مفهوم را می‌رساند و آن هم ابراز عشق و علاقه به فردی دیگر است.

روانشناسان بر این باورند پیش از گفتن جمله دوست دارم باید بیشتر فکر کرد چرا که شتاب‌زدگی در استفاده از این جمله صورت خوشی نداشته و ممکن است باعث دل‌شکستگی و پشیمانی شود.

اکنون ممکن است از خود بپرسید چه زمانی می‌توان این جمله را به زبان آورد؟ پاسخ سوال ساده است؛ زمانی که واقعاً عاشق شده باشیم. اما سوالی که در ادامه این پاسخ مطرح می‌شود، کمی چالش‌برانگیزتر است؛ چگونه متوجه شویم عاشق کسی شده‌ایم؟

همانطور که گفتیم تجربه عاشقی به منزله سفری ماجراجویانه است. گفتن جمله «دوست دارم» نقطه عطف این ماجراجویی محسوب می‌شود. روانشناسان معتقدند افراد با در نظر گرفتن موارد زیر مجاز به استفاده از این جمله ارزشمند و پرمعنا هستند:

1. روحیه و رغبت طرفین
جمله «دوست دارم» برای عده‌ای مترادف با جمله «به تو احتیاج دارم» است! این حالت زمانی رخ می‌دهد که فرد دچار جنون یا علاقه بیش از حد شده و نتواند بین منطق و احساس تمیز دهد. واضح است که در چنین شرایطی فرد عزت نفس را از دست داده و غرور خود را به راحتی زیر پا می‌گذارد.

پیش از گفتن جمله احساسی «دوست دارم» چند لحظه فکر کنید و از خود بپرسید «چرا» به آن فرد علاقه‌مند شده‌اید و آیا او لایق این احساسات است؟

2. آیا خود واقعی او را می‌پذیرید؟
این سوال از اهمیت بسیاری برخوردار است. لازمه عشق ورزیدن به همسر شناخت خود واقعی او و پذیرفتن شخصیت پنهانش است. خود واقعی در مقاطع مختلف زندگی و هنگام مواجه شدن با اتفاقات متعدد آشکار می‌شود.

زمانی که ابعاد مخفی شخصیت فرد برایتان نمایان شد، این سوال را از خود بپرسید: آیا این شخصیت برایم جذاب است و می‌توانم آن را دوست داشته باشم؟

اگر بتوانید به این سوال پاسخ مثبت دهید، در واقع یک گام به سمت عشق واقعی و استفاده درست و بجا از جمله «دوست دارم» نزدیک شده‌اید.

3. با وجود جنگ و جدل‌هایی که داشته‌اید همچنان به یکدیگر عشق می‌ورزید
رابطه عاشقانه ممکن است با فراز و نشیب‌ها و تجربه‌های تلخ و شیرین همراه باشد. افراد اصولاً در مواجهه با شرایط مختلف زندگی رفتارهای متعددی از خود نشان می‌دهند؛ گاهی افراد با ملایمت رفتار می‌کنند، گاهی از کوره در می‌روند، گاهی صداقت به خرج داده و گاهی به یکدیگر دروغ می‌گویند.

بنابراین شرایط و اتفاقات زندگی فرصت مناسبی را فراهم می‌آورد تا فرد مورد نظرتان را بهتر بشناسید. توجه کنید که گفتن جمله «دوست دارم» به معنای آن است که فرد را با همه خوبی‌ها و بدی‌هایش و صرف نظر از تمامی دعواها و بگو مگوهایتان پذیرفته‌اید.

4. قضاوتی در مورد معشوق نمی‌کنید
یکی از نشانه‌های عشق واقعی قضاوت نکردن در مورد شخص مورد نظر است. مثلاً ممکن است گذشته و سوابق فرد برایتان چندان مهم نباشد و تنها بر حال و آینده فرد متمرکز شوید. روانشناسان این حالت را نشانه‌ای از عشق دانسته و بکارگیری جمله «دوست دارم» را در چنین شرایطی جایز می‌شمارند.

از طرفی این حالت باعث می‌شود افراد احساس امنیت بیشتری در رابطه عاطفی کنند و مهر و علاقه‌شان نسبت به یکدیگر دوچندان شود.

5. هر چند وقت یک بار جمله "دوست دارم" را به زبان می‌آورید؟
متاسفانه گاهی جمله «دوست دارم» بر حسب عادت یا صرفاً جهت رفع تکلیف از سوی عده‌ای مدام تکرار می‌شود. عبارت دوست دارم باید از ته دل و در کمال صداقت ابراز شود. اگر بتوانید پیش از گفتن این جمله به عمق آن فکر کنید، در واقع حق مطلب را ادا کرده‌اید.

6. برداشت اشتباه از جمله «دوست دارم»
ممکن است عده‌ای از این جمله برای تشکر و قدردانی استفاده کنند. قدردانی و ابراز علاقه دو مقوله کاملاً جدا از هم بوده و درآمیختن این دو مفهوم با هم ثمره‌ای جز از بین رفتن عشق و صداقت طرفین ندارد.

فراموش نکنید که جمله «دوست دارم» به این معناست که زوجین برای عشقشان ارزش قائل بوده و آگاهانه و از صمیم قلب آن را به زبان می‌آورند.

نتیجه
همواره به یاد داشته باشید که قبل از گفتن بعضی جملات باید «فکر» کرد. جمله عمیق «دوست دارم» نیز از این قاعده مستثنی نیست. ابراز علاقه‌مندی بخش مهمی از زندگی زناشویی به شمار می‌آید اما آنچه به جملات محبت‌آمیر مثل «دوست دارم» ارزش و قدرت می‌بخشد، نفس عمل و دلیل گفتن آنهاست.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: