کد خبر: ۱۲۰۵۱۰
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 24
شفا آنلاین>اجتماعی>مایکل بلومبرگ، شهردار سابق نیویورک به‌عنوان سفیر جهانی سازمان جهانی بهداشت وابسته با سازمان ملل انتخاب شد که وظیفه‌اش کمک به کاهش مرگ‌ومیر ناشی از شیوع بیماری‌ها، حوادث ترافیکی، دخانیات، الکل و چاقی است.
  به گزارش شفا آنلاین،  مارگرت چن، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت با اشاره به حمایت درازمدت بلومبرگ از این اهداف با تلاش‌هایش برای کنترل سیگار کشیدن و مصرف دخانیات، بهبود ایمنی جاده‌ای و پیشگیری از غرق‌شدگی اعلام کرد که او سفیر جهانی این سازمان برای بیماری غیرواگیر خواهد بود. او گفت بلومبرگ به بسیج رهبران سیاسی ملی و محلی، اهداکنندگان و بخش خصوصی برای پیشگیری از همه‌گیری فزاینده بیماری‌های غیرواگیر و کاهش جراحات ناشی از تصادفات جاده‌ای، سوختگی، سقوط و غرق‌شدگی یاری می‌رساند.

       بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، بیماری‌های غیرواگیر مانند سرطان، دیابت، بیماری‌های قلب و ریه و جراحات هرسال مسئول ۴۳ میلیون مورد مرگ در جهان هستند. این بیماری‌ها مسئول ۸۰ درصد همه مرگ‌ها در سراسر جهان و علت اصلی مرگ زودرس در کشورهای درحال‌توسعه هستند.

       بااین‌حال، به گفته سازمان جهانی بهداشت بیماری‌های غیرواگیر علیرغم شیوعشان در حال حاضر فقط ۲ درصد از همه اعتبارات بهداشتی را به خود اختصاص می‌دهند. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید حوادث ترافیکی جاده‌ای مسئول بیش از 25/1 میلیون مورد مرگ در هرسال هستند و علت اصلی مرگ در میان جوانان شمرده می‌شوند.

       چن گفت که او «کاملا خوشحال» است که بلومبرگ سفیر سازمان جهانی بهداشت خواهد شد و او را «شریکی ارزشمند» نامید که به تقویت پاسخ این سازمان به چالش‌های بهداشتی مربوط به بیماری‌های غیرواگیر و جراحات یاری خواهد رساند. بلومبرگ گفت که او «درباره امکاناتی که به‌این‌ترتیب در دسترس قرار می‌گیرند، مفتخر و هیجان‌زده است.»

       سازمان جهانی بهداشت می‌گوید راهبردهای موثر برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر شامل افزایش مالیات و قیمت دخانیات و الکل، اعمال قوانین برای ایجاد محیط‌های عاری از دود سیگار، ترغیب رژیم‌های غذایی سالم ارزان‌قیمت و نهی کردن خوردن غذاهای پر از قند، نمک و چربی است. به گفته این سازمان، اقدامات با تاثیر ثابت‌شده برای جلوگیری از شایع‌ترین جراحات شامل بستن کمربند ایمنی و پوشیدن کلاه‌خود ایمنی، اعمال محدودیت‌های سرعت، مقررات بر ضد رانندگی در حال مستی، اعمال قوانین درباره هشداردهنده‌های دود و دمای آب داغ و نرده‌کشیدن به دور استخرها می‌شوند.

       بلومبرگ در تلاش برای بهبود سلامت نیویورکی‌ها در زمان شهرداری‌اش گام‌هایی برداشت، ازجمله بالا بردن قیمت سیگار، ممنوع‌کردن چربی‌های ترانس و تلاش ناموفق برای ممنوعیت مشابه درباره لیوان‌ها بزرگ نوشابه گازدار. این سازمان گفت انتصاب بلومبرگ به‌عنوان سفیر جهانی سازمان جهانی بهداشت برای یک دوره ابتدایی ۲ ساله است و کاملا افتخاری خواهد بود. بان‌کی‌مون در ژانویه ۲۰۱۴ بلومبرگ را به‌عنوان نخستین فرستاده ویژه‌اش برای شهرها و تغییرات آب‌وهوایی منصوب کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: