کد خبر: ۱۲۰۳۶۴
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 23
شفا آنلاین>سلامت> بدن انسان بیش از یکصد تریلیون سلول دارد. به‌جز گلبول‌های قرمز خون، همه سلول‌های بدن هسته دارند که حاوی یک ترکیب ژنتیکی یا وراثتی هستند.
به گزارش شفا آنلاین،    در هر یاخته سوماتیک (پیکری) بدن دارای 46 کروموزوم است که ناقل میلیون‌ها ژن هستند.

       در سال 2003 به‌وسیله طرح پژوهشی ژنوم انسانی تمام ژن‌های انسان ردیف‌شناسی شدند که برای اولین بار مشخص شد فقط 23500 ژن فعال در حدود 400 هزار نوع پروتئین را برای بدن می‌سازند که به‌صورت پروتئین، آنزیم، هورمون، سیتوکین و مولکول‌های گیرنده در بدن وجود دارند. این گوناگونی‌های مولکولی باعث تغییرهایی در ظاهر و داخل بدن انسان می‌شود. سرطان یک بیماری ژنتیکی است که شامل 277 نوع بیماری می‌شود.

همچنین، در محیط زیست دنیای امروز بیش از یک صد هزار نوع ترکیب شیمیایی وجود دارد که فقط 35 هزار تا از آنها آنالیز شده‌اند و نزدیک به 300 مورد از آنها تولید سرطان می‌کنند و هنوز 65 هزار مورد از ترکیب‌های شیمیایی باقیمانده در طبیعت آزمایش نشده‌اند. سرطان در نتیجه تقسیم غیرقابل کنترل سلول‌ها در اثر عوامل محیطی و اختلال‌های ژنتیکی به‌وجود می‌آید. چهار دسته از ژن‌های کلیدی که در هدایت یاخته‌های سرطانی نقش دارند، شامل ژن‌های توده‌زا (آنکوژن‌ها)، ژن‌های مهارکننده توموری، ژن‌های ترمیم‌کننده و ژن‌های مرگ برنامه‌ریزی شده هستند. چنانچه یک جهش ژنتیکی در آنها تولید شود، یاخته‌های طبیعی از مسیر خود خارج می‌شوند و تحت‌تاثیر جریان‌های جدید قرار می‌گیرند که به‌سوی یاخته‌های سرطانی شدن پیشرفت می‌کنند. افزودن بر ترکیب‌های شیمیایی، پرتوهای آفتاب، ‌امواج کوتاه و ویروس‌ها و باکتری‌ها هم در تولید سرطان‌ها نقش مهمی دارند. سرطان‌ها از آغاز پیدایش بشر وجود داشته‌اند،‌ ولی در چند دهه اخیر، با پیشرفت‌هایی که در علوم پزشکی مولکولی رایانه ایجاد شده، نه‌تنها علل و ساز و کارهای این بیماری مهلک بررسی شده، بلکه در تشخیص زودرس و معالجه آن عملکرد بهتری ایجاد شده است. در حال حاضر، بیش از 50 درصد بیماری‌های سرطانی معالجه می‌شوند، به‌ویژه اگر این بیماری‌ها در مراحل آغازین تشخیص داده شوند. بیماری‌های سرطانی با چند روش، جراحی، شیمی‌درمانی،‌ پرتودرمانی، ایمنی‌درمانی، ژن‌درمانی یا تلفیقی از آنها معالجه می‌شوند. بالاترین درصد سرطان‌ها به ترتیب عبارت است از سرطان ریه، سرطان معده، سرطان روده،‌ سرطان کبد، سرطان پستان در خانم‌ها و سرطان پروستات در آقایان.

NCII
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: