کد خبر: ۹۹۸۷۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 04
شفا آنلاین>سلامت>وزیر علوم با بیان اینکه ناشنوایی معلولیت خاموش است، گفت: تعداد ناشنوایان به شکل بی‌سابقه‌ای در جهان در حال افزایش است و والدین باید سنجش شنوایی کودکانشان را در ۱۲ تا ۲۴ ماهگی جدی بگیرند.

به گزارش شفا آنلاین، محمد فرهادی - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نخستین مراسم گرامیداشت "هفته آگاهی از مغز" در مرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره اهمیت بحث آگاهی از مغز اظهار داشت: هفته آگاهی از مغز نزدیک به یک دهه است که در دنیا مورد توجه قرارگرفته‌ و این نشان از اهمیت و حساسیت این موضوع دارد.

فرهادی با اشاره به اینکه یکی از موضوعات که در موضوع نورو پلاستیسیتی یا انعطاف‌پذیری مغز با آن درگیر هستیم مربوط به وزوز گوش یا تینوتوس است، خاطرنشان کرد: در 80 درصد موارد ما منبع خارجی برای این مشکل نداریم اما این مشکل دقیقاً بخاطر تغییراتی است که در مغز بوجود می‌آید.

وی در بیان توانایی‌های مغز نیز گفت: اینکه افراد نابینا و کم‌بینا با تولید صدا و دریافت پژواک آن به مغز از برخورد به موانع پیشگیری می‌کنند هم از مواردی است که به قدرت مغز برمی‌گردد. فرهادی افزود: حتی ما شاهد این هستیم کسانی که به دلایلی مجبور به از دست دادن یک نیم‌کره از مغز خود هستند پس از مدتی می‌توانند بدون آنکه به ضریب هوشی آن‌ها آسیبی وارد شود به جریان عادی زندگی خود برگردند.

وی با اشاره به اینکه ناشنوایی معلولیت خاموش است، عنوان کرد: تعداد ناشنوایان به شکل بی‌سابقه‌ای در جهان در حال افزایش است و والدین باید سنجش شنوایی کودکانشان را در 12 تا 24 ماهگی جدی بگیرند زیرا در این دوران می‌توانند با انجام برخی اقدامات از ناشنوایی کامل فرزندان خود جلوگیری کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در معرفی علم اعصاب آن را یک علم بین‌رشته‌ای با بیش از 17 شاخه علمی خواند و تصریح کرد:  در علوم پزشکی توجهات از ژنوم انسانی در دهه‌های اخیر به سمت علوم اعصاب در دوران جدید در حال تغییر است.

در بخش دیگری از این مراسم داریوش نصبی تهرانی، مغز را یکی از مظلوم‌ترین ارگان‌های بدن معرفی و گفت: به همین دلیل من پیشنهاد می‌کنم بجای استفاده از هفته آگاهی از مغز، از عنوان هفته دفاع از مغز استفاده شود.

این متخصص مغز و اعصاب به برخی از توانایی‌های مغز اشاره و خاطرنشان کرد: اگرچه امروزه اطلاعات ما درباره مغز بسیار تخصصی شده‌است ولی خود مغز یک سیستم پیچیده است که با قدرت خود می‌تواند حتی بخش‌های آسیب‌دیده را ترمیم کند نمونه آشکار این توانایی را می‌توان در معلولان دید.

وی با بیان اینکه مغز ما فقط نیازهای فیزیکی ندارد، افزود: مغز ما هر روز از محیط اطرافمان در حال تغذیه است اما درعین حال معلوم نیست که این تغذیه سالم باشد و گاهی انتخاب انسان‌ها کیفیت این ورودی‌ها را مشخص می‌کند.

این استاد دانشگاه ورود اطلاعات صحیح، سالم و حقیقی را به مغز خواستار شد و یادآور شد: با این کار می‌توان توانایی مغز را به بالاترین سطح خود رساند و لذا رفتارهای درست در مواجهه با دیگران عامل مهمی در بهداشت مغز است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: