کد خبر: ۱۱۹۷۲۴
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 18
شفا آنلاین>سلامت>مایکل فلپس، شناگر آمریکایی بجز مدال‌های طلا در المپیک امسال در روزهای اخیر به خاطر نشانه‌های گرد تیره روی شانه‌ها و پشتش توجه گسترده‌ای را به خود جلب کرده است.
به گزارش شفا آنلاین،  این نشانه‌ها ناشی از یک شیوه پزشکی باستانی چین به نام بادکش انداختن است و این شیوه تنها یکی از نمونه‌های قابل‌مشاهده از درمان‌هایی که ورزشکاران در ریو برای اینکه نسبت به رقیبان برتری پیدا کنند و کارکردشان را بالا ببرند، به آن‌ها متوسل می‌شوند. اکنون ببینیم که دانشمندان درباره این شیوه‌ها چه می‌گویند؟

بادکش انداختن
       آلیشیا مارکوفسکی، استادیار بالینی در کالج علوم بهداشتی بوو عضوی از گروهی پژوهشی بود که در سال ۲۰۱۲ به بررسی کارآیی بادکش انداختن پرداختند که اکنون برخی از شناگران و ژیمناست‌های آمریکایی به آن علاقه‌مند شده‌اند.

       مارکوفسکی توضیح داد: «بادکش انداختن چینی شامل استفاده از فنجان‌های مکنده در محل دچار درد یا جراحت است. باور بر این است که این شیوه مایع راکد را به سطح پوست می‌آورد که تغییرات رنگی را ما روی بدن ورزشکاران می‌بینیم ایجاد می‌کند و با پاک شدن بدن از این مایعات ترمیم در بدن تشدید می‌شود.» این بررسی بر بیمارانی متمرکز بود که دچار کمردرد بودند و به گفته مارکوفسکی این گروه پژوهشگران دریافت که بادکش انداختن ممکن است درمانی موثر برای کاستن از علائم و بهبود دامنه حرکت بدون درد باشد.

نوار کینزیو
       بسیاری از ورزشکاران المپیک از نوارهای ورزشی به رنگ‌های گوناگون روی شانه‌ها، زانوان، پشت و سایر بخش‌های بدنشان استفاده می‌کنند این نوارها که به‌اصطلاح نوار کینزیو نامیده می‌شوند- در میان همه انواع ورزشکاران ازجمله بازیکنان والیبال ساحلی رایج شده‌اند. اریک فولمار، استادیار بالینی در دپارتمان فیزیوتراپی دراین‌باره می‌گوید: «این نوارهای کینزیولوژی برخلاف نوارهای ورزشی معمول از فیبرهای ظریف، کشسان و چسبنده ساخته شده‌اند و هدف از این کار تقلید از کیفیت پوست انسان بوده‌است. نظریه زمینه‌ساز استفاده از چنین نوارهای کشسانی این است که آن‌ها به عضلات و مفاصل پایداری می‌دهند بدون اینکه حرکات آن‌ها را محدود کنند که یکی از بزرگ‌ترین موانع برای ورزشکاران است. همچنین پیشنهاد شده است که این نوارها فعال شدن عضلات را بهبود می‌بخشند، پایداری مفاصل و توجه به آن‌ها را افزایش می‌دهند و یک اثر بالابرنده بر لایه‌های بافتی دارند که تخلیه مایع لنفاوی را تقویت می‌کند، تورم را کاهش می‌دهد و گردش خون را بهتر می‌کند.»

پیراهن‌های با یک آستین‌بلند
       بااینکه بسیاری از بازیکنان حرفه‌ای بسکتبال هنگامی‌که به‌جای پیراهن‌های بی‌آستین مجبور می‌شوند پیراهن‌های آستین‌کوتاه بپوشند، ابراز ناراحتی می‌کنند، اکنون پوشیدن پیراهن‌های با یک آستین‌بلند یک دست، به‌خصوص آن‌هایی که دست توپ‌انداز را می‌پوشاند، رواج یافته است.

       استیو کلارک، استادیار بالینی و هماهنگ‌کننده توان‌بخشی در دپارتمان کارکرد ورزشی این دانشگاه می‌گوید: «پوشیدن پیراهن‌های با آستین‌بلند روی دست توپ‌انداز مدت‌هاست که رایج شده است. تا آنجایی که من می‌دانم شواهد علمی وجود ندارد که از تاثیربخشی استفاده پزشکی این پیراهن‌ها حمایت کند، اما من شنیده‌ام که بازیکنان از فشار اندک ناشی از این آستین روی عضلات و آرنج دردناک احساس رضایت می‌کنند و خواص عرق‌گیری آن را هم دوست دارند.»
Medical express

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: