کد خبر: ۱۰۵۰۹۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 20
شفا آنلاین>اجتماعی>بانوی رکورددار پرواز با پاراگلایدر ایران پس از 9 سال تلاش برای رسیدن به قله موفقیت از حضور در رقابت‌های جام جهانی برزیل بازماند.

به گزارش شفا آنلاین،فاطمه افتخاری پرنده 27 ساله کشورمان که توانست رکورد پرواز بیش از 100 کیلومتر را از خود برجای بگذارد به عنوان تنها بانوی ایران با حضور در رقابت‌های انتخابی موفق به کسب امتیاز لازم برای شرکت در رقابت‌های جام جهانی شد اما نتوانست در این مسابقات حضور پیدا کند. او که سال‌هاست پرواز می‌کند می‌گوید با تلاش بسیار تبدیل به یک سرمایه در ورزش پاراگلایدر شده است و مسئولان ورزش امروز باید از این سرمایه استفاده کنند.

این بانوی پرنده ناامید نیست و می‌گوید  از کودکی عاشق پرواز بودم و هربار با دیدن پرنده‌ها خود را جای آنها فرض می‌کردم. علاقه زیادی به ورزش‌های هیجانی داشتم و به همین دلیل شنا، سوارکاری، اسکیت،‌دوچرخه سواری و موتورسواری را انتخاب کردم. برای گرفتن گواهینامه موتورسیکلت چند بار اقدام کردم اما متأسفانه به من گواهینامه ندادند. پدر و مادرم مشوق همیشگی من بودند و هستند. در نوجوانی همراه پدر و مادرم عرض دریاچه  زاینده‌رود را شنا می‌کردیم.

در سال 86 وقتی در اینترنت نتایج کنکور را جست‌و‌جو می‌کردم به شکل اتفاقی با آگهی مؤسسه آموزش پاراگلایدر در اصفهان  روبرو شدم. پدر و مادرم موافقت کردند تا همراه برادر  14 ساله‌ام در کلاس‌های آموزشی شرکت کنیم. از همان روزهای نخست آموزش همیشه یکی از شاگردان پرشور و با ریسک بالا بودم. در آن زمان پرواز برای ما مفهومی جز جدا شدن از زمین، چند دقیقه معلق ماندن و فرود با کمک مربی نبود.

همین که مرد نبودم کافی بود که جدی گرفته نشوم و در پرواز ناتوان محسوب شوم. نخستین کسی که مرا جدی گرفت استاد اثنی عشری بود. با کمک استاد ناگهان استعداد، توانایی، جرأت و جسارتم کشف شد و من حس می کردم از کف به اوج رسیدم. او که مربی و خلبانی قابل بود،  مثل یک فرشته نجات وارد زندگی پروازی من شد.یک بال اکروباسی در اختیار من گذاشت پس از اتمام دوره  امنیت پرواز،   مانورهای ابتدایی اکروباسی پاراگلایدر را به من آموزش داد و در سفری که مادر و پدرم مرا همراهی می‌کردند دوره تکمیلی را زیر نظر او در ترکیه گذراندم.  

همیشه سعی کرده ام از تجربیات مربیان مختلف بهره ببرم. فرد دیگری که نقش یک مربی را برایم ایفا کرد رکورددار ایران و آسیا در پرواز مسافت است.  اولین بار که در کنار او و  جمعی از خلبانان مسافت ایران در سایت گردنه رخ  پرواز کردم موفق به طی مسافت 60 کیلومتری شدم که در آن زمان رکورد مسافت بانوان ایران شد.  اما فهمیدم که از پرواز ترمیک چیزی نمی‌دانم.  فکر می کنم تنها برگ برنده من این بود که قبلاً با بال آکروبا سیم آنقدر در آسمان تکان  خورده بودم که از تکان خوردن در ترمال نمی ترسیدم و بعد از آن شروع به پرواز در کنار آنان و یادگیری کردم.

تجربه پرواز ترمیک برای من فراتر از بازی با بال بود. تجربه طی کردن مسافت‌های طولانی، استفاده از نیروی گرمایی خورشید برای سفر، پرواز کنار عقاب‌ها و... برای من نقاط عطفی بودند که باعث شد به این باور برسم پرنده شده ام. پرواز زندگی من را عوض کرد. همسرم را نخستین بار در آسمان دیدم و بعد از آن مربی، حامی و هم پروازی ام شد. سال 88 در ارومیه با هم آشنا شدیم و سال 90 ازدواج کردیم. همسرم و برادرش که از بهترین مربیان کشورهستند، باعث رشد من در پرواز شدند.

17 تیر ماه1393  با طی مسافت 130 کیلومتر در پروازی 4 ساعت و 43 دقیقه‌ای رکورد مسافت پرواز با پاراگلایدر بانوان ایرانی را به نامم ثبت کردم. این پرواز که نخستین رکورد بالای صد کیلومتر بانوان ایرانی بود  از سایت گردنه رخ شروع و در نزدیکی میمه به پایان رسید.

پرواز بر فراز خاطره
زیباترین و ماندگارترین خاطرات در آسمان‌ها رقم می‌خورد. زمانی که مانند پرنده‌ای سبک بال در آسمان پرواز می‌کنی و گاهی چند عقاب ساعت‌ها تو را در این پرواز همراهی می‌کنند. فاطمه افتخاری از خاطرات نخستین پرواز بر فراز زرد کوه  و تماشای زیبایی‌های این کوه از آسمان می‌گوید: این پرواز به مسافت   110  کیلومتر بود. پرواز خسته کننده و پر از چالش بود زیرا این اولین تجربه پرواز من در دره بود و از لحاظ فنی و تکنیکی نیاز به علم خاصی داشت.

پرواز را با 8  پرنده دیگر آغاز کردیم ولی در طول مسیر  4نفر فرود آمدند وقتی به دیواره‌ باشکوه زردکوه پر برف رسیدیم آبشاری در مقابلم قرار داشت.با پنج هزار متر ارتفاع هنوز قله را نمی‌دیدم و غرق زیبایی و شکوه تصویر مقابلم بودم. عقاب‌هایی از روی کوه پرواز کردند و  دیدن این تصاویر باعث شد خستگی و استرس را فراموش کنم. با خود گفتم چند نفر تا کنون توانسته‌اند از این ارتفاع زردکوه و زیبایی‌های آن را تماشا کنند و شاید من نخستین باشم. حس آرامش همراه با رضایت و غرور سراسر وجودم را فرا گرفته بود.

در یکی از پروازها وقتی از گردنه رخ به پرواز درآمدم بعد از مسافتی متوجه 5 عقابی شدم که مرا تعقیب می‌کردند. پرواز مسافت شباهت بسیاری به پرواز عقاب‌ها دارد. عقاب‌ها هنگام پرواز بال نمی‌زنند بلکه با پیدا کردن جریان هوایی گرم  بیشتر از آن  برای ارتفاع گرفتن  استفاده می‌کنند. چرخش عقاب‌ها در نقطه‌ای از آسمان نشان می‌دهد در آنجا جریان هوای گرم وجود دارد گاهی عقاب‌ها دوست دارند کنار ما پرواز کنند و آن روز 5 عقاب به مدت 2 ساعت با من پرواز کردند.

این روزها برای پرواز لحظه شماری می‌کنم. فصل پرواز در گردنه رخ اصفهان از اردیبهشت آغاز می‌شود و تا مهر ماه می‌توان پرواز کرد. از 4 ماه قبل پرواز با پاراموتور را نیز آغاز کرده ام و نخستین بانویی بودم که در رقابت‌های پرواز با پاراموتور شرکت کردم و هفته آینده نیز در رقابت‌های کشوری در قشم شرکت خواهم کرد.

بازمانده از جام جهانی
می گوید 9 سال از شروع پرواز من می‌گذرد و در این سال‌ها علاوه بر پرواز مسافت آزاد و ثبت رکورد در مسابقات داخلی و بین المللی شرکت می کنم. سال گذشته در مسابقات قهرمانی کشور و لیگ ایران نفر اول بانوان و ششم بین زنان و مردان شدم. اما با وجود اینکه همه این سال‌ها با هزینه شخصی به مسابقات بین‌المللی و انتخابی جام جهانی می‌رفتم هیچ وقت حمایتی از من صورت نگرفت و زمانی که با دیدن عکس 10 خلبان تیم ترکیه که به برزیل اعزام شدند افسوس خوردم بیان شد که من درخواست دریافت مجوز برای حضور در مسابقه برزیل از فدراسیون انجمن‌های ورزشی نداشتم!!

من به عنوان تنها بانوی ایرانی حاضر در گروه 10 نفری اول خلبانان ایران با هزینه های شخصی موفق به کسب امتیازات لازم و مجوز حضور در رقابت‌های جام جهانی برزیل شدم.   رسیدن به این جایگاه با تلاش و پشتکار بسیار صورت گرفت و در این راه حمایت‌های خانواده، همسرم و دیگر همپروازیانم بسیار تأثیر گذار بود اما متأسفانه هیچگاه از سوی مسئولان ورزشی حمایتی از من و پرنده‌های دیگر انجام نمی‌گیرد.
 بسیاری از کشورهایی که در زمینه ورزش‌های هوایی و بخصوص پاراگلایدر صاحب نام هستند روی ورزشکاران خود سرمایه گذاری می‌کنند تا در رقابت‌های بین‌المللی از آنها استفاده کنند اما این اتفاق در ایران نمی‌افتد. ما با تلاش زیاد و هزینه‌های سنگین شخصی امروز به یک سرمایه تبدیل شده ایم که می‌توانیم در مسابقات جهانی نماینده شایسته‌ای برای ایران باشیم. حضور در رقابت‌های سوپر فینال جام جهانی برزیل هزینه‌های سنگینی در پی دارد و تأمین این هزینه‌ها برای یک ورزشکار بسیار سخت است و کمترین انتظار ما حمایت مسئولان ورزش بود که متأسفانه انجام نشد و تیم کشورمان نتوانست به این مسابقات برود و تنها یک نفر از اعضای تیم بدون دریافت کمکی از مسئولان  به رقابت‌های جام جهانی برزیل رفت و نتیجه قابل قبولی نیز کسب کرد. من در رقابت‌های انتخابی بسیاری شرکت کرده‌ام اما تاکنون در جام جهانی حضور نداشتم و اگر مسئولان ورزش حمایت می‌کردند من نخستین جام جهانی را نیز تجربه می‌کردم. دو سال است که امکان دریافت لتر سوپر فینال را دارم اما چون باید با هزینه شخصی در این مسابقات شرکت کنم و پرداخت این هزینه‌ها سنگین است موفق به حضور در این مسابقات نمی شوم.

 من عاشق پرواز هستم و در نخستین تجربه حضورم در مسابقات بین‌المللی ترکیه و انتخابی جام جهانی بر سکوی سوم ایستادم. نفرات اول و دوم ورزشکارانی از روسیه و ترکیه بودند که سابقه  قهرمانی در جهان و حضور سالیانه در 10  رقابت بین‌المللی را داشتند.

 اما نکته جالب اینجاست که در مسابقات جام جهانی برزیل زنان ورزشکاری از ترکیه حضور دارند که در مسابقاتی که من سوم شدم آنها در جایگاه پنجم و ششم ایستادند اما با حمایت‌های مسئولان ورزش کشورشان  و حضور در رقابت‌های مختلف بین المللی و اردوهای مختلف توانستند رشد کنند و امروز با هزینه‌ دولت ترکیه به رقابت جام جهانی اعزام شوند.

پاسخ فدراسیون انجمن‌های ورزشی
عبدالحسین دلداده مهربان سرپرست دبیری فدراسیون انجمن‌های ورزشی، شرط حضور در رقابت‌های بین‌المللی را صدور مجوز از سوی شورای برون مرزی سازمان ورزش و جوانان می‌داند و می‌گوید فاطمه افتخاری هیچگونه درخواستی برای حضور در این رقابت‌ها به فدراسیون انجمن‌های ورزشی ارائه نکرده  است.

وی گفت:‌ ورزشکاران همه رشته‌های ورزشی برای شرکت در مسابقات برون مرزی باید دعوتنامه حضور در این مسابقات را همراه درخواست خود به فدراسیون ارائه دهند تا فدراسیون آن را در شورای برون مرزی مطرح و درصورت موافقت شورا مجوز حضور در رقابت‌ها صادر شود.

با توجه به اینکه فاطمه افتخاری بانوی پاراگلایدرسوار کشورمان اعلام کرده‌اند به دلیل حمایت نکردن  انجمن ورزش‌های هوایی و فدراسیون انجمن‌های ورزشی از حضور در رقابت‌های جام جهانی برزیل بازمانده‌اند باید اعلام کنم ایشان هیچ درخواستی مبنی بر کسب مجوز حضور در این رقابت‌ها و همچنین دعوتنامه حضور در آن را به انجمن ورزش‌های هوایی ارائه نکرده‌اند.

 وی ادامه داد:‌ وظیفه ما تسهیل کردن شرایط حضور ورزشکاران در رقابت‌های ملی و بین‌المللی است و درصورتی که ایشان چنین درخواستی را ارائه می‌کردند ما آن را در شورای برون مرزی وزارت ورزش و جوانان مطرح می‌کردیم تا با موافقت شورا به این مسابقات اعزام شوند.ایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: