کد خبر: ۱۰۵۱۰۲
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 20
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>مرگ‌ومیر در باشگاه‌های بدنسازی به دلیل استفاده از مکمل‌های ورزشی افزایش یافته است.
به گزارش شفا آنلاین،مکمل‌های ورزشی که در بسیاری از باشگاه‌های بدنسازی تجویز می‌شود، باعث شده تا جوانان زیادی را به کام مرگ ببرد و آنهایی که کمی خوش‌شانس‌تر هستند را برای دریافت کلیه و کبد پیوندی راهی بیمارستان‌ها کند.

 هرچند آمار دقیقی از تعداد مرگ‌ومیرها و از کارافتادن اعضای حیاتی چون کبد و کلیه ناشی از مصرف این مکمل‌ها در باشگاه‌های بدنسازی وجود ندارد، ولی به گفته مسئولان آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو اخیرا نمونه مكمل‌های مختلفی از برخی باشگاه‌های ورزشی به دستشان رسیده كه منجر به موارد مرگ‌ومیر یا از بین رفتن اعضای حیاتی بدن در بین مصرف‌کنندگان شده است. همین هم شده تا حسن رستگار مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو نسبت به افزایش مرگ‌ومیر و از کارافتادگی اعضای حیاتی بدن در بین ورزشکارانی که در باشگاه‌های بدنسازی از مکمل‌های ورزشی استفاده می‌کنند، هشدار دهد.

او دراین‌باره  می‌گوید: «مهم‌ترین مشكل مصرف‌كنندگان این‌گونه مكمل‌ها، سمیت كبدی و از بین رفتن كبد است؛ برخی افراد درپی مصرف این مكمل‌ها حتی در نوبت پیوند كبد هستند. این مكمل‌ها به كلیه برخی دیگر از این افراد صدمه زده است. افراد زیادی درپی مصرف این مكمل‌ها به علت اثرات سمی، كبد خود را از دست داده‌اند یا به‌طور كل به شوك می‌روند و دچار مرگ ناگهانی می‌شوند. ازسوی دیگر برخی مكمل‌ها اساسا دارو هستند. برخی از این مكمل‌های تغذیه‌ای چون كراتین به‌ حدی زیاد مصرف می‌شود كه در كلیه رسوب می‌كند و كلیه را از بین می‌برد. موارد متعدد از مرگ ناگهانی، از کارافتادگی کبد و کلیه و عوارض متعدی دیگری در نتیجه مصرف این مکمل‌های ورزشی به‌ویژه در بین جوانان به ما گزارش شده است، اما متاسفانه آمار و ارقام دقیقی در این زمینه وجود ندارد.»

مدیركل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو با اشاره به مصرف بالای مکمل‌های ورزشی در باشگاه‌های بدنسازی می‌گوید: «بیشترین مکمل‌هایی که در باشگاه‌های بدنسازی استفاده می‌شوند، مكمل‌های استروئیدهای آنابولیزان (مشتقات هورمون‌های مردانه یا تستوسترون) هستند كه باعث افزایش عضله می‌شوند.»

به گفته رستگاری استفاده از استروئیدها و فرآورده‌های هورمونی ممنوع است. از طرف دیگر بسیاری از این مكمل‌ها حیوانی است اما در باشگاه‌های بدنسازی برای انسان تجویز می‌شود و برخی از اینها دارویی است كه باید فقط ازسوی متخصصان مربوطه مانند متخصص غدد تجویز شود، اما متاسفانه این مکمل‌ها به راحتی ازسوی باشگاه‌های بدنسازی تجویز می‌شود.

او با بیان این‌که برخی از این مکمل‌ها جنبه دارویی دارد، ادامه می‌دهد: «برخی از این مكمل‌ها مانند هورمون رشد، برای ورزشكاران مصرفی ندارد و برای بیماران دچار كوتاهی قد استفاده شده و باید ازسوی متخصصان غدد و رشد تجویز شود و هیچ فردی غیر از این متخصصان حق ندارد این داروها را تجویز كند. همچنین برخی از این داروها فقط کاربرد حیوانی دارد اما متاسفانه به دلیل برخی افراد سودجو با سوءاستفاده از ناآگاهی جوانان این محصولات را برای افزایش عضله، قد و تغییر در فیزیک بدنی تجویز می‌کنند.»

مدیركل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا به ممنوعیت تولید و واردات برخی از مکمل‌های ورزشی هم اشاره می‌کند: «برخی از این فرآورده‌های آنابولیزان استروئیدی تجویزی در باشگاه‌های بدنسازی، ٥ تا ١٠‌سال است كه در دنیا به دلیل عوارض متعدد كبدی شدید تولید نمی‌شود اما دربرخی کشورها به‌طور غیرقانونی تولید و به صورت قاچاق وارد كشور شده و در باشگاه‌های بدنسازی تجویز می‌شود.»
رستگار در پاسخ به این پرسش که چرا با باشگاه‌های بدنسازی متخلف برخورد نمی‌شود، می‌گوید: «اگر بازرسان وارد باشگاه‌های ورزشی شوند، این‌گونه مكمل‌ها را در خیلی از آنها پیدا نمی‌كنند چون آنها می‌دانند كه بازرسان به این اماكن مراجعه می‌كنند. برخی از این باشگاه‌ها شماره‌های تماس را دراختیار ورزشكاران قرار می‌دهند و آنان را نزد مراكز غیرقانونی و دلالانی كه به‌طور غیرقانونی این مكمل‌ها را عرضه می‌كنند، هدایت می‌كنند.»

او اضافه می‌کند: «بسیاری از مكمل‌ها در باشگاه‌های بدنسازی، تقلبی بوده یا از رده خارج شده است؛ خیلی از آنها نیز برای بیماری‌های خاص تجویز می‌شود. به‌طورکلی بیشتر باشگاه‌های بدنسازی به محلی برای تجویز داروهای مكمل تبدیل شده و آن هم نه مكمل‌های مجوزدار بلكه مكمل‌های بسیار خطرناك و كشنده.»

رستگار ضمن هشدار به والدینی كه جوانان خود را به باشگاه‌های بدنسازی می‌فرستند، گفت: «ممكن است فرزندانشان مخفیانه این مكمل‌ها و داروها را مصرف كنند. والدین فكر می‌كنند فرزندشان خوش‌هیكل شده اما نمی‌دانند كه فرزند آنها درحال حركت به سوی مرگ و درحال از دست دادن كبد و كلیه است.»شهروند

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: