کد خبر: ۱۱۹۶۱۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 17
شفا آنلاین>سلامت>کم‌کاری تیروئید به عارضه‌ای گفته می‌شود که در آن غده تیروئید هورمون تیروئید کافی تولید نمی‌کند. باوجوداین، بسیاری از مردم از حقایق مربوط به این بیماری آگاهی ندارند.
به گزارش شفا آنلاین،افراد مبتلابه مشکلات تیروئیدی علائم خاصی همچون خستگی و افزایش وزن را مرتبط با مشکل تیروئیدی خود می‌دانند. این افراد غالبا بسیاری از علائم را به مشکل تیروئید خود نسبت می‌دهند، درحالی‌که ممکن است بعضی از علائم هیچ ارتباطی با مشکل تیروئید نداشته باشند. اگر کم‌کاری تیروئید را به‌خوبی درمان کنید، می‌توانید زندگی خوبی داشته باشید.

 اما اگر برای درمان آن اقدامی نکنید، کیفیت زندگی شما کاهش می‌یابد و با عوارضی در طول دوره بارداری و مشکلاتی همچون بیماری قلبی و افسردگی مواجه می‌شوید. دانستن حقایق مربوط به کم‌کاری تیروئید و متمایز کردن حقایق از تصورات غلط یکی از شیوه‌های موثر برای مدیریت بهتر این بیماری است. با توجه به اهمیت حقایق مربوط به کم‌کاری تیروئید در ادامه به 8 مورد از مرسوم‌ترین تصورات غلط مربوط به آن اشاره می‌کنیم.

       1. تنها زنان مبتلابه کم‌کاری تیروئید می‌شوند. کم‌کاری تیروئید می‌تواند هم مردها و هم زن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. یک تصور غلط در مورد کم‌کاری تیروئید این است که کم‌کاری تیروئید یک بیماری مربوط به زنان است، اما چنین تصوری کاملا نادرست است. این بیماری در میان خانم‌ها شایع‌تر است، اما مردها نیز مبتلابه این بیماری می‌شوند. احتمال ابتلا به یک اختلال تیروئیدی درزنان پنج برابر احتمال وقوع اختلال تیروئیدی در مردان است، اما مردان باید بدانند که خطر ابتلا به این بیماری در آن‌ها نیز وجود دارد. موسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی آمریکا عوامل خطرزای کم‌کاری تیروئید را شامل مشکلات تیروئیدی قبلی، سابقه وجود بیماری تیروئیدی در میان دیگر اعضای خانواده و انجام پرتودرمانی در ناحیه‌هایی همچون قفسه سینه، گردن یا تیروئید می‌داند.

       2. تنها افراد مسن‌تر مبتلابه کم‌کاری تیروئید می‌شوند. کم‌کاری تیروئید از شایع‌ترین مشکلاتی است که پس از 60 سالگی رخ می‌دهد، اما این بیماری می‌تواند در هر سنی رخ دهد. اگرچه احتمال وقوع کم‌کاری تیروئید با افزایش سن افزایش می‌یابد، اما این امکان وجود دارد که مردها و زن‌های جوان‌تر نیز در هر سنی مبتلابه کم‌کاری تیروئید شوند. زنان جوان در طول دوره بارداری و در دوره پس از زایمان بیشتر در معرض ابتلا به کم‌کاری تیروئید هستند.

       3. در صورت ابتلا به کم‌کاری تیروئید متوجه می‌شوم. حدود 60 درصد مردم مبتلابه بیماری تیروئید از ابتلای خود به این بیماری آگاهی ندارند. علائم کم‌کاری تیروئید غالبا مبهم هستند. علاوه بر این، در بعضی از افراد مبتلابه کم‌کاری تیروئید، علائم مربوط به این بیماری پس از گذشت زمان زیادی بروز می‌کنند و ممکن است ازنظر بالینی قابل‌تشخیص نباشند. به‌طورکلی، این امکان وجود دارد که علائم شایع کم‌کاری تیروئید (همچون خستگی، افزایش وزن، یبوست، افسردگی، درد مفاصل و پوست و موی خشک) را با علائم یک بیماری دیگر اشتباه بگیرید. اگر این مشکلات برای شما تازگی دارند با پزشک خود صحبت کنید، مخصوصا اگر در معرض عوامل خطرزای کم‌کاری تیروئید هستید.

       4. برای افراد مبتلابه کم‌کاری تیروئید کاهش وزن غیرممکن است. حقیقت این است که کاهش وزن می‌تواند برای هر شخصی سخت باشد، مخصوصا اگر فرد در اواخر دهه سی و اوایل دهه چهل عمرش باشد، چون در این برهه از زندگی سرعت متابولیسم بدن کاهش‌یافته و امکان اضافه‌وزن زیاد است. اگر دوز دریافتی هورمون تیروئید شما مناسب و کافی باشد، کاهش وزن برای شما سخت‌تر از حد معمول نخواهد بود. معمولا فرد تقصیر کم نشدن وزنش را به گردن کم‌کاری تیروئیدش می‌اندازد؛ بنابراین، افراد مبتلابه کم‌کاری تیروئید نیز می‌توانند وزن خود را کاهش دهند.

       5. هرچه میزان هورمون تیروئید فرد بیشتر باشد برای سلامتی او بهتر است. ازآنجایی‌که هورمون تیروئید به درمان کم‌کاری تیروئید کمک می‌کند، بعضی از افراد بر این تصور هستند که هر چه میزان هورمون تیروئید در بدن آن‌ها بیشتر باشد بهتر می‌توانند کم‌کاری تیروئید خود را درمان کنند. یک تصور غلط رایج این است که هورمون تیروئید اضافی به شما انرژی اضافی می‌دهد و باعث کاهش وزن شما می‌شود؛ اما حقیقت این است که دوز مصرفی داروی هورمون تیروئید باید متناسب با نیاز بدن باشد. وجود هورمون تیروئید ناکافی در بدن باعث افزایش وزن و کاهش انرژی می‌شود؛ اما مصرف بیش‌ازحد داروی هورمون تیروئید نیز باعث عوارض جانبی همچون افزایش اشتها، بی‌خوابی، لرزش و تپش قلب می‌شود. اگر با هر یک از این مشکلات مواجه شدید فورا به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما برای جلوگیری از عوارض جانبی داروی هورمون تیروئید دوز مصرفی معینی را به شما توصیه می‌کند.

       6. کم‌کاری تیروئید به معنای خستگی مداوم است. خستگی یکی از شکایت‌های بسیار شایع در میان افراد مبتلابه کم‌کاری تیروئید است، اما خستگی نیز می‌تواند یکی از شکایت‌های بسیار مرسوم در میان افرادی باشد که مبتلا به کم‌کاری تیروئید نیستند. یکی از نشانه‌های اولیه کم‌کاری تیروئید خستگی و کمبود انرژی است که به دلیل کاهش سرعت سوخت‌وساز بدن رخ دهد؛ اما زمانی که بیماری کم‌کاری تیروئید به‌خوبی درمان می‌شود، سطوح انرژی به حالت طبیعی بازمی‌گردد. اگر باوجود خواب کافی، تغذیه مناسب و انجام تمرین‌های بدنی همچنان از مشکل خستگی رنج می‌برید، با پزشک خود صحبت کنید تا سطوح هورمون تیروئید شما را آزمایش کند.

       7. می‌توانید از طریق رژیم غذایی کم‌کاری تیروئید را مدیریت کنید. رژیم غذایی می‌تواند غالبا به درمان کسالت شما کمک کند، اما در مورد کم‌کاری تیروئید این‌گونه نیست. در مورد تاثیر رژیم‌های غذایی عاری از گلوتن، رژیم‌های غذایی ضدالتهابی و رژیم‌های غذایی سرشار از ید چیزهایی شنیده است؛ اما موسسه‌های ملی بهداشت آمریکا بیان می‌دارند که رایج‌ترین دلیل کم‌کاری تیروئید در این کشور یک بیماری خودایمنی به نام تیروئیدیت هاشیموتو است که رژیم غذایی نمی‌تواند هیچ تاثیری بر روی آن داشته باشد. اکثر افراد پس‌ازآنکه یک بیماری را در خود تشخیص دادند به دنبال درمان‌های جایگزین می‌گردند و رژیم غذایی اولین چیزی است که آن‌ها به سراغش می‌روند، اما هاشیوتو مشکلی نیست که بتوان با رژیم غذایی آن را درمان کرد. اگرچه یک رژیم غذایی نمی‌تواند به‌تنهایی عملکرد تیروئید را بهبود ببخشد، اما اتخاذ یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از مواد مغذی می‌تواند به بهبود سلامت کلی شما کمک کند.

       8. در طول بارداری نمی‌توانید داروی تیروئید بخورید. این یک تصور کاملا غلط است. موسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی آمریکا می‌گوید اگر کم‌کاری تیروئید درمان نشود، امکان دارد که در دوره بارداری باعث عوارض خطرناکی همچون سقط جنین، مسمومیت حاملگی (پره‌اکلامپسی)، زایمان زودرس و مشکلات رشد و نموی کودک شود. مصرف قرص هورمون تیروئید، تیروکسین، هیچ ضرری برای زنان باردار ندارد. در حقیقت، کودک شما نیازمند تیروکسین است، چون تیروکسین یک ماده ضروری برای رشد و نمو مغزی کودک است.
EveryDayHealth
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: