کد خبر: ۱۱۹۴۶۶
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 16
شفا آنلاین>اجتماعی> سایت جهانی سلامت (Health.com) در گزارش خود در سال 2011 امید به زندگی را این‌گونه تعریف کرد: «امید به زندگی یک شاخص آماری است که نشان می‌دهد متوسط طول عمر در یک جامعه چقدر است یا به عبارت دیگر هر عضو جامعه چند سال می‌تواند توقع حیات داشته باشد.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  هرچه شاخص‌های بهداشتی و همچنین درمانی بهبود پیدا کند امید به زندگی هم افزایش خواهد یافت. به همین خاطر امید به زندگی، یکی از شاخص‌های سنجش پیشرفت و عقب ماندگی کشورها است.»

سازمان جهانی بهداشت هم طی آماری که در سایت رسمی خود
       (WHO.int) منتشر کرده، امید به زندگی کشورها را تا سال 2099 پیش‌بینی کرده است. در رده نخست این جدول ژاپن سالها است که بدون رقیب با امید به زندگی 4/86 در صدر است. این سازمان علت میزان بالای امید به زندگی در ژاپن را مصرف غذای سالم مانند سبزی و ماهی تازه، انگیزه برای ادامه زندگی و کار زیاد و همچنین حس تعلق به گروه می‌داند. کشور بعدی با امید به زندگی 6/84 ایتالیا است. ایتالیا همچنین جزو یکی از شادترین کشورهای جهان است و مردم این کشور کمترین دغدغه را برای گذران زندگی یا مشکلات آن دارند. هرچند عبور چند بحران اقتصادی در کشور باعث شده است تا میزان رضایت و امید به زندگی در این کشور کمی رو به کاهش بگذارد.

       در این میان آمریکا با میزان امید به زندگی 8/79 در جایگاه سی‌وپنجم پایین‌تر از کشورهایی مانند کاستاریکا و تایوان است. یکی از علل پایین ماندن سن امید به زندگی در این کشور، جمعیت بالای آن است. به گفته سایت امید یک ملت (hope for nation.net) که در رابطه با سطح سلامت آمریکا است، مردم این کشور با یکدیگر بسیار متفاوت هستند. به همین خاطر نمی‌توان روی آمار کلی حساب زیادی باز کرد. مردمی که در این کشور نژاد آفریقایی دارند، از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار نیستند ولی به شکل فرهنگی شادتر هستند و بیشتر وقت خود را در کنار اقوام خود می‌گذارنند و همین باعث می‌شود آنها انگیزه بیشتری برای زنده ماندن داشته باشند. اما از سویی هم جرم و جنایت در بین شهرها و محله‌های سیاه‌پوستان بیشتر است و بسیاری از جوانان و نوجوانان در درگیری‌های خیابانی کشته می‌شوند. در ایالات شمالی آمریکا اما جمعیت سفیدپوستان بسیار بیشتر است. وجود شهرهای پرجمعیت در این بخش از آمریکا باعث شده تا امکانات زیادی در اختیار مردم قرار بگیرد و همین موضوع میزان مرگ‌ومیر را بسیار پایین آورده است. بنابراین به گفته متخصصین در این سایت خبری بهتر است برای سیاست‌گذاری برای جمعیت آمریکا هر منطقه و ایالات به خودی خود تصمیم‌گیری کند. چین و هند دو کشوری بودند که از این روش سیاست‌گذاری آمریکا الگوبرداری کرده و از تصمیم‌گیری‌های ملی برای مقابله با بحران‌های جمعیتی خودداری کرده‌اند.

       ایران با سطح امید به زندگی 5/73 در ردیف 106 جدول قرار دارد. این در حالی است که چین، ترکیه و سوریه نیز از ایران بالاتر هستند. هرچند اخیراً سازمان‌های داخلی ایران مانند سازمان بهزیستی کشور اعلام کرده‌اند این سن از 73 به 75 افزایش پیدا کرده است. این سازمان علت این افزایش را کاهش شدید مرگ کودکان در سنین صفر تا 6 سال می‌داند. اغلب بیماری‌های غیرواگیردار در ایران قابل درمان هستند و همین موضوع هم بر افزایش سن عمر مردم بی‌تاثیر نبوده است. امید به زندگی مردان در ایران 72 و زنان 75 است. به صورت عمومی در تمام کشورها میزان امید به زندگی زنان 4 سال بیشتر از مردان بوده است. ایران نیز از این قائده مستثنی نیست. این در حالی است که در سال 1978 یعنی یک سال پیش از انقلاب اسلامی میزان امید به زندگی تنها 55 سال بود. در ادامه در سال 82 میلادی این رقم به کمترین حالت خود یعنی 5/47 رسید و پس از آن رو به رشد خود تا سن 75 در حال حاضر ادامه داد.

       در حال حاضر انتهای جدول امید به زندگی یعنی ردیف 193 مربوط به کشور سیرالئون است. کشوری کوچک در کرانه غربی آفریقا که قربانی درگیری‌ها و خشونت‌های قبیله‌ای، عدم بهداشت و کمبود غذا است. سالانه کمک‌های زیادی از سوی سازمان ملل به این کشور می‌شود. شاید این اقدامات نتواند تمام مردم را نجات دهد، اما توانسته است سن امید به زندگی را در این کشور طی دو دهه گذشته از 39 سالگی به 47 برساند.
برچسب ها: ایران ، امید ، زندگی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: