کد خبر: ۱۱۹۳۶۶
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 15
شفا آنلاین>سلامت>پژوهش تازه‌ای که در ژورنال انجمن قلب آمریکا منتشر شده نشان می‌دهد برای نخستین بار در تاریخ، افراد ساکن کشورهای با درآمد کم و متوسط نسبت به کسانی که در کشورهای پردرآمد زندگی می‌کنند، شیوع بیشتری از فشارخون بالا نشان دادند.
به گزارش شفا آنلاین،  یک مطالعه با استفاده داده‌های سال ۲۰۱۰ بیش از ۹۶۸ هزار شرکت‌کننده از ۹۰ کشور آشکار کرد که افزون بر ۳۰ درصد از بزرگسالانی که در سراسر جهان در کشورهای با درآمد بالا زندگی می‌کنند و ۷۵ درصد از آنهایی که در کشورهای با درآمد کم و متوسط ساکن هستند، مبتلابه فشارخون بالا بودند.

       فشارخون یک عمل خطر اصلی در بیماری‌های قلبی و سکته مغزی و همچنین مهم‌ترین علت قابل‌پیشگیری از مرگ‌ومیر زودرس و ناتوانی در تمام جهان است. گزارش‌های پیشین نشان دادند که شیوع فشارخون بالا در کشورهای متوسط و کم‌درآمد در حال افزایش است؛ در شرایطی که در کشورهای پردرآمد ثابت یا در حال کاهش است. در این پژوهش محققان با استفاده از ۱۳۱ گزارش قبلی از شیوع فشارخون بالا با توجه به جنسیت و سن، تخمین‌های منطقه‌ای و جهانی از بزرگسالان دارای این عارضه را محاسبه کردند.

       آن‌ها دریافتند که: در سال ۲۰۱۰، ۳۱/۱ درصد (۱/۳۹ میلیارد) از جمعیت بالغین سراسر جهان، ۲۸/۵ درصد (349 میلیون) از بزرگسالان در کشورهای با درآمد زیاد و ۳۱/۵ درصد (۱/۰۴ میلیارد) از آن‌ها در کشورهای با درآمد کم و متوسط، مبتلابه فشارخون بالا بودند. شیوع این بیماری بین ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۰، در کشورهای پردرآمد ۲/۶ درصد کاهش داشته؛ درحالی‌که در کشورهای کم و متوسط درآمد ۷/۷ درصد افزایش یافته است.

       در کشورهای با درآمد بالا، پیشرفت‌های چشمگیری در این بازه زمانی انجام شده است: آگاهی از ۵۸/۲ به ۶۷ درصد، میزان درمان از ۴۴/۵ به ۵۵/۶ درصد و کنترل از ۱۷/۹ به ۲۸/۴ درصد افزایش داشته است. در کشورهای با درآمد کم و متوسط از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰، آگاهی از ۳۲/۳ به ۳۷/۹ درصد و درمان از ۲۴/۹ به ۲۹ درصد اندکی افزایش یافته است؛ ولی کنترل از ۸/۴ به ۷/۷ کاهش داشته و بدتر شده است.

       دلایل زیادی برای این نابرابری‌های جهانی وجود دارد: پیر شدن جمعیت‌ها و شهرنشینی که اغلب همراه با عوامل سبک زندگی ناسالم ازجمله مصرف زیاد سدیم، چربی و رژیم‌های پرکالری و عدم فعالیت فیزیکی است، می‌توانند نقش مهمی در همه‌گیری فشارخون در کشورهای با درآمد متوسط و کم ایفا کنند.

       بر نظام‌های بهداشتی مراقبتی در کشورهای کم و متوسط درآمد بار بیش‌ازحدی تحمیل می‌شود و منابع برای درمان و کنترل موثر فشارخون در اختیار ندارند. به‌علاوه، به علت اینکه فشارخون بالا بدون علامت است و بسیاری از افراد در این کشورها به غربالگری یا مراقبت‌های درمانی معمول پیشگیرانه دسترسی ندارند، اکثرا تشخیص داده نمی‌شود.

       محققان تاکید می‌کنند که اغلب جمعیت جهان در این مطالعه نمایندگی شده است؛ ولی بیش از نیمی از کشورها داده‌ای درباره شیوع فشارخون ندارند. بنابراین ممکن است برخی بی‌دقتی‌ها در تخمین‌های منطقه‌ای و جهانی برای آن‌ها به وجود آمده باشد. نیاز است تا فشارخون بالا به اولویت سلامت همگانی در کشورهای با درآمد کم و متوسط تبدیل شود تا از وقوع بیماری‌های کلیوی و قلبی عروقی در آینده و هزینه‌های مرتبط با آن به جامعه جلوگیری شود. احتیاج به همکاری ملی و بین‌المللی برای توسعه برنامه‌های خلاقانه و مقرون‌به‌صرفه برای پیشگیری و کنترل این بیماری وجود دارد.
ScienceDaily
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: