کد خبر: ۱۱۸۸۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 10
شفا آنلاین>اجتماعی>کم نیستند تعداد کسانی که درآمد و سرمایه ای ندارند و نتوانسته اند شغلی پیدا کنند و ناچارند زندگی خود را با مستمری های اندک سازمان های حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی بگذرانند.
به گزارش شفا آنلاین،هنگامی که اسم مستمری مددجویان می آید بسیاری از افراد فکر می کنند که این مستمری حتما چند صدهزار تومانی هست اما چه کسی باور می کند که مستمری های این افراد نیازمند بسیار ناچیز است.
بطور مثال یک خانواده چهارنفره مددجوی کمیته امداد ماهانه حدود 80 هزار تومان مستمری دریافت می کنند. واقعا چند نفر می توانند با 80 هزار تومان در شرایط فعلی اقتصادی ، چرخ زندگی خود را بچرخانند و از پس هزینه های سرسام آور آن برآیند.
اما حقیقت این است که هم اکنون یک میلیون و 500 هزار نفر از کمیته امداد ماهانه مستمری ناچیزی می گیرند و هر چند شاید مبالغ اندکی از منابع دیگری مانند یارانه ها ، کسب می کنند اما سختی زندگی ، طاقت آنان را بریده است.
علت مقدار مستمری کم مددجویان هرچه که باشد این سئوال مطرح می شود که آیا توزیع پول و مستمری بین مددجویان ، راهکار مناسبی برای کمک به آنان است.
لائوتسه فیلسوف مشهور چینی چند قرن پیش گفته است که «اگر به انسانی یک ماهی دهید خوراک یک روز او را داده اید اما اگر به او ماهیگیری بیاموزید خوراک همه ی عمرش را داده اید.»
شاید از همین رو باشد که سازمان های حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی اکنون دیگر به راهکار دیگری غیر از توزیع پول و مستمری بین مددجویان رو آورده اند و آن راه چیزی نیست جز توانمندساختن مددجویان برای امرار معاش یا به عبارت دیگر همان یاد دادن ماهیگیری.

**توزیع پول ترویج تکدی گری است
محمدمهدی امیری رئیس مرکز هماهنگی و ارتباطات مردمی بهزیستی کشور : توزیع پول ترویج تکدی گری است و باید در آخرین مرحله پاسخگویی قرار گیرد؛ با روش های تخصصی مددکاری، بسیاری مراجعین را می توان به شیوه صحیح و کارآمد به مسیر درست هدایت کرد که منظور از توانمندی نیز همین فرایند حل مسئله توسط خود مددجو و راهنمایی مددکار است.
کمیته امداد را همه از ابتدای انقلاب می شناسند اگر از آن کمکی دریافت نکردند قطعا با صندوق های صدقات این ارگان حمایتی به نیازمندان شناخت دارند.
تاسیس کمیته امداد امام خمینی (ره) در سال های ابتدایی انقلاب اسلامی نشان از اهمیت وجودی این نهاد حمایتی است. آن چه مشخص است بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی ناشی از فقر و نداری است. حتی قانون کشوری نیز برای رفع این مشکل آمد به استناد ماده 97 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران سهم مستمری بگیران تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) 40درصد حداقل حقوق و دستمزد در سال اول اجرای برنامه چهارم توسعه تعیین کرده است.
ولی با وجود مصوب شدن این قانون همچنان از اجرایی شدن آن خبری نیست.
محمد یحیوی ساکن روستای کنارسیاه جزیره قشم که مددجوی کمیته امداد است، می گوید: برای سرپرستی خانواده چهار نفره اش تنها مبلغ 80 هزار تومان به عنوان مستمری از کمیته امداد دریافت می کند که به علت بی آبی در منطقه این پول تنها کفاف خرید آب را می دهد.
حنانه ساکن اهواز مادر سه دختر دم بخت است و شوهرش از بیماری روانی رنج می برد وی که مددجوی کمیته امداد است می گوید با این مبلغ اندک اموراتشان نمی گذرد و حتی خرج هزینه های داروی های درمانی شوهرش نمی شود.
مهدی نوجوان ساکن منطقه ای در حاشیه ای جنوب تهران است به دلیل فوت پدرش سرپرستی مادر و دو خواهر و برادرش را بر عهده دارد وی می گوید ما ماهی 350 هزار تومان اجاره خانه پرداخت می کنیم و تنها 80 هزار تومان مستمری دریافت می کنیم.
محمد امید معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی با اشاره به این که توانمندسازی در برنامه پنجم توسعه الویت اصلی کمیته امداد تعیین شده است، گفت: در حالی که در دهه اول تا سوم تاسیس کمیته امداد تنها 10 درصد اعتبارات کمیته امداد به توانمند سازی اختصاص پیدا می کرد در سال قبل 50 درصد اعتبارات کمیته امداد به توانمند سازی اختصاص یافته است.
سید پرویز فتاح همچنین درباره دلیل عملیاتی نشدن قانون برنامه چهارم توسعه گفت: مشکلات مالی دولت ها سبب شده تا کنون این قانونی اجرایی نشود.
وی افزود: البته بهترین راهکار این است که دولت از یارانه دهک های پردرآمد جامعه قطع کنند و به نیازمندان بدهند.
وی ادامه داد : دولت برای انجام این کار موافقت کرده است و امیدواریم امسال این قانون اجرا شود.
ولی آنچه مسلم این است قطع کمک های مالی به نیازمندان پیش از توانمند شدن آنان نمی تواند مطلوب باشد و ارگان های حمایتی همچون کمیته امداد و بهزیستی تا توانمند شدن مددجویان باید کمک های مالی را در اختیار آنان قرار دهد.
برچسب ها: مستمری ، امداد ، کمیته
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: