کد خبر: ۱۱۸۷۷۲
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 10
شفا آنلاین>اجتماعی>امسال چهارمین سال پیاپی است که هم‌زمان با گرم شدن هوا، کلانشهر تهران در قرق سفید بالک‌ها درآمده‌اند.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید مگس‌هایی سفیدرنگ که بانام عسلک گلخانه‌ای نیز شناخته می‌شوند و آفتی هستند که از شیره گیاهان تغذیه می‌کنند و سبب ضعف عمومی گیاهان می‌شوند؛ اما این تنها یک روی سکه است. آن روی سکه مشکلاتی است که این مگس‌های سفیدرنگ ریزاندام برای شهروندان ایجاد می‌کنند. به‌طوری‌که اگر قصد پیاده راه رفتن دریکی از خیابان‌های مرکزی شهر را داشته باشید، به‌طور حتم روی سطح لباستان پر می‌شود از سفید بالک‌هایی که همچون گردی سفیدرنگی روی لباستان جا خوش می‌کنند. حشراتی که گذشته از آسیب‌رسان بودن یا نبودنشان، امروز به‌عنوان مزاحمان سلامت شهر شناخته می‌شوند و مزاحمتی که ایجاد می‌کنند، از جنس آلودگی هواست.

به‌طوری‌که با ورودشان به چشم و دهان شهروندان، موجب کلافگی شهروندان می‌شوند. هرچند که تابستان امسال با تدابیر زودهنگام شهرداری تهرانی‌ها کمتر با این مشکل مواجه شدند، اما بااین‌وجود این روزها شمار این حشرات مزاحم زیاده شده است، هرچند مدیرعامل سازمان بوستان‌های شهر تهران معتقد است که در سال جاری حتی یک پیام در این خصوص از طریق سامانه‌های 137 و 1888 ثبت‌نشده است و اقدامات انجام‌شده سبب شده امسال این میهمانان ناخوانده پایتخت نسبت به سال‌های اخیر کمتر در فضای شهر پرسه بزنند.

کاهش چشمگیر جمعیت سفید بالک‌ها
       «از تابستان سال 92 کلان‌شهر تهران با ظهور حشره کوچکی به نام سفید بالک روبرو شد که با حضور انبوه و ناخوانده خود نگرانی‌هایی را برای شهروندان در پی داشت؛ اما نکته حائز اهمیت آن است که خوشبختانه سفید بالک غالب تهران گونه جدیدی از جنس Aleuroclava است که هیچ‌کدام از 135 گونه شناخته‌شده آن تاکنون به‌عنوان ناقل بیماری ویروسی برای گیاهان شناخته‌نشده است.» این بخشی از گفته‌های علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌های شهر تهران است که در گفت‌وگو با سپید تاکید می‌کند: «به‌طورکلی از دیدگاه علم گیاه‌پزشکی، طغیان دوره‌ای یک آفت ازجمله سفید بالک، امری طبیعی است که می‌تواند به دلیل تغییرات اقلیمی و مساعد شدن شرایط آب و هوایی برای فعالیت و گسترش گونه خاصی از آفت، پیدا کردن و در دسترس بودن میزبان گیاهی مناسب جهت ازدیاد نسل و فعال نبودن یا عدم استقرار دشمنان طبیعی و کارآمد علیه آن آفت به وجود آید.» وی با اشاره به ابلاغ دستورالعمل‌های اجرایی که شامل اقدامات ویژه برای کنترل سفید بالک به مناطق 22گانه شهر تهران و جمع‌آوری و معدوم‌سازی برگ‌های درختان آلوده به فرم زمستان گذران آفت است، می‌افزاید: «هرس درختان به فرمی که تبادل هوا در بین شاخه‌ها بیشتر صورت پذیرد و حذف و معدوم‌سازی پاجوش و تنه‌جوش درختان آلوده به سفید بالک، روغن پاشی درختان و درختچه‌های همیشه‌سبز آلوده به فرم زمستان گذران آفت (به‌ویژه درختان زیتون) با استفاده از روغن‌های امولسیون شونده پارافینی زمستانه و تابستانه از مهم‌ترین اقداماتی بوده است که در یک سال گذشته در شهر تهران انجام‌شده است.» مختاری با تاکید بر اینکه با اقدامات صورت گرفته امروز شاهد کاهش چشمگیر جمعیت آفت سفید بالک‌ها نسبت به شرایط زمانی مشابه در سال‌های گذشته هستیم، یادآوری می‌کند: «چنانچه طی سال گذشته با آغاز گرمای هوا به‌طور مرتب پیام‌های مردمی در خصوص مزاحمت این آفت برای شهروندان داشتیم ولی در سال جاری حتی یک پیام در این خصوص از طریق سامانه‌های 137 و 1888 ثبت‌نشده است که نشان‌دهنده موثر بودن اقدامات انجام‌شده است.»

دو راهکار برای حذف سفید بالک‌ها
        همین‌که نام سفید بالک‌ها به میان می‌آید، این پرسش مطرح می‌شود که شهرداری برای مقابله با مگس‌های سفید چه‌کار کرده است؟ پرسشی که فصل مشترک تمام گلایه‌های شهروندان کلافه این روزهای پایتخت است. پایتختی که خیابان‌هایش از سه سال پیش تاکنون به‌جز آلاینده‌های هوا، شاهد جولان مهمانان ناخوانده دیگری نیز بوده است. رئیس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهر تهران در پاسخ به این پرسش به سپید می‌گوید: «طی سه سال گذشته و امسال شهرداری تهران با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی اقدامات لازم را برای پیشگیری و مقابله انجام داده است. یکی از این کارها آبشویی درختان با ماده پالیزین است که به‌صورت گسترده در کانون‌های آلوده انجام‌شده و همچنان ادامه دارد.» وی متذکر می‌شود که در جریان این عملیات درختان نواحی آلوده با این محلول شست‌وشو داده می‌شوند که این کار به‌یقین روی کنترل جمعیت این حشره‌ها تاثیر می‌گذارد. البته به گفته گلمکانی شهروندان تهرانی حتی اگر شست‌وشوی درختان پایتخت با محلول پالیزین را به چشم ندیده باشند، اقدام دیگری را به‌وضوح در خیابان‌های شهر دیده‌اند. نصب نوارهای زردرنگ چسبناک روی تنه درختان. اقدامی که به اعتقاد رئیس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهر تهران، با عنوان کمربند زرد درختان شناخته‌شده است. وی در توضیح تاثیر نصب این نوارهای زردرنگ در درختان می‌گوید: «در مرحله بعدی برای کاهش شمار سفید بالک‌ها به نصب نوارهای زردرنگ دور تنه درخت‌ها و نصب اتیکت‌های زردرنگ بر شاخه‌های مختلف کرده اقدام کرده‌ایم. این کار در مناطق مختلف به‌صورت گسترده انجام‌شده، اما تمرکز شهرداری در کانون‌های آلوده و بخش‌های مرکزی شهر بوده است.» وی با یادآوری اینکه در بعضی مناطق شهر سرشاخه‌های آلوده درختان نیز معدوم شده‌اند، ابراز امیدواری می‌کند تمامی این اقدامات باعث کاهش هرچه سریع‌تر جمعیت سفید بالک‌ها شود؛ اما مسئله مهم این است که این حشرات دردسری برای سلامت شهروندان ایجاد نمی‌کنند.

حشرات سفید خطری برای سلامت ندارند
        رئیس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهر تهران همچنین متذکر می‌شود: «سفید بالک‌ها در اصل آفت‌های گیاهان و درختان هستند و حضورشان برای آن‌ها مشکل‌ساز است نه برای مردم شهر.» گلمکانی یادآور می‌شود حتی بااینکه روش‌های شیمیایی هم برای مقابله با ازدیاد جمعیت این حشره‌ها وجود دارد، اما چون محیط‌زیست شهر تهران محیط‌زیست انسانی است، هنوز شهرداری مجاز نیست از آفت‌کش‌های شیمیایی استفاده کند. درنتیجه با استفاده از روش‌های غیر شیمیایی و تلفیقی درصدد است جمعیت این آفت‌های گیاهی را کنترل کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: