کد خبر: ۱۱۸۳۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 07
شفا آنلاین>اجتماعی> مهندسان آلمانی دانشگاه اشتوتگارت با استفاده از چاپگر سه‌بعدی موفق به ساخت نانودوربینی شدند که ابعاد آن از یک دانه نمک کوچک‌تر است و می‌توان آن را در نوک یک فیبرنوری قرار داد.
به گزارش شفا آنلاین، این دوربین می‌تواند برای تصویربرداری از اندام‌های داخل بدن انسان استفاده شود. همچنین از آن می‌توان برای رصد محیط اطراف استفاده کرد. با استفاده از چنین دوربینی می‌توان مشکلات روش‌های تشخیصی را نظیر آندوسکوپی کاهش داد و به شکلی ساده‌تر درون بدن انسان را کاوش کرد.

       از این نانودوربین می‌توان برای موارد امنیتی نیز استفاده کرد به طوری که آن را درون ادوات نظارتی قرار داد و به شکلی پنهان محیط اطراف را زیر نظر گرفت. همچنین این فناوری قابل استفاده در روبات‌های بسیار کوچک بوده که به‌صورت خودکار اطراف را رصد می‌کنند. چاپگر سه‌بعدی قادر است اجسام و اشیاء مختلف را با لایه‌نشانی لایه به لایه تولید کند که این کار با موادی نظیر پلاستیک، فلز و سرامیک انجام می‌شود. به دلیل محدودیت‌های موجود در فرآیند ساخت، لنزها را نمی‌توان برای استفاده در بخش پزشکی تولید کرد، اما محققان معتقدند که با توسعه این فناوری می‌توان بر این چالش نیز غلبه کرد.

       طراحی محصول مورد نظر تنها چند ساعت زمان می‌برد و می‌توان بعد از تولید با دقت به بررسی محصول پرداخت. لنز مورد استفاده در این دوربین، 100 میکرون قطر دارد. با این دوربین می‌توان از فاصله 3 میلی‌متری روی یک جسم متمرکز شد. سیستم تصویربرداری این دوربین قابل استفاده در سوزن یک سرنگ بوده و می‌توان آن را وارد بدن انسان کرد. محققان معتقدند که این نانودوربین قابلیت تزریق به داخل مغز را نیز داراست.
Nano

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: