کد خبر: ۱۰۵۲۵۴
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 21
شفا آنلاین>سلامت> استراحت و خواب برای سلامت مغز حیاتی است. تحقیقات جدید نشان می دهد مغز از زمان استراحت برای تحکیم حافظه استفاده کرده و یا با انتقال خاطرات اخیر از یک بخش از مغز به بخش دیگر از اطلاعات خود فایل پشتیبان تهیه می کند.
به گزارش شفا آنلاین،پژوهشگران در مطالعات جدید خود دریافتند که مغز انسان قابلیت بازیابی خودکار و ثبت اطلاعات وارد شده را در بخش های مختلف خود دارد . اگر چه  این یافته ها نتیجه آزمایش های مختلف انجام شده روی موش های آزمایشگاهی است، ولی این کشف پیامدهای مهمی برای تحقیقات  روی آلزایمر دارد.

در حقیقت محققان این تیم پژوهشی دریافتند  درک بهتر از شکل گیری حافظه و فرآیند ذخیره سازی ممکن است نشان دهد چگونه آلزایمر تثبیت حافظه را مختل می کند. برای مشاهده تثبیت حافظه در زمان واقعی، دانشمندان در دانشگاه کالج لندن، به بررسی فعالیت مغز موش طی زمان فعالیت مغزی و بعد از آن روی پیست دوندگی پرداختند.

این  برای  نخستین بار است که روند  باز پخش هماهنگ بین دو ناحیه از مغز را که برای حافظه پر اهمیت است، شناسائی می شود. این موضوع نشان دهنده بایگانی کردن خاطرات از یک نقطه به نقطه دیگر است.

در این مطالعات محققان به طور مشخص  دو بخش کلیدی مغز در شکل گیری حافظه و ذخیره سازی، شامل هیپوکامپ و قشر آنترورینال را مورد مشاهده و بررسی قرار دادند. در بخشی از این آزمایش، موش ها 30 دقیقه را مشغول دویدن روی صفحه و 90 دقیقه در استراحت به سر بردند. فعالیت مغز تشکیل حافظه کوتاه مدت را در زمان دویدن موش ها آشکار کرد. وقتی به موش ها اجازه استراحت داده شد، حافظه در حال دویدنشان مجددا در مغز آن ها با سرعت  10 تا 20 برابر سرعت تجربه واقعی ، بازپخش یا دوباره فعال شد. بررسی های انجام شده همچنین نشان داد این تکرار تنها با  10 میلی ثانیه تأخیر تقریبا به طور همزمان در دو بخش از مغز اتفاق می افتد. این کشف نشان می دهد مغز خاطرات تازه شکل گرفته را در طول دوره استراحت جابجا می کند.

 نویسنده این پژوهش کسول بری، زیست شناس تکاملی UCL، در کنفرانس خبری  مرتبط با این موضوع اعلام کرد: این  برای  نخستین بار است که روند  باز پخش هماهنگ بین دو ناحیه از مغز را که برای حافظه پر اهمیت است، شناسائی می شود. این موضوع نشان دهنده بایگانی کردن خاطرات از یک نقطه به نقطه دیگر است.

گفتنی است  مطالعات انجام شده روی ساختار مغز نشان می دهد که اگر چه بخش هیپوکامپ به طور مداوم اطلاعات جذب می کند اما به نظر می رسد که توانائی ذخیره این اطلاعات را نداشته و  بنابراین خاطرات مهم را برای ذخیره سازی طولانی مدت تکرار کرده و آنها را به قشر انتورینال و احتمالا مناطق دیگر مغز، برای امن نگه داشتن و دسترسی آسان است، منتقل می کند.

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله پزشکی  Nature Neuroscience منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: