کد خبر: ۱۱۷۹۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۰ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 02
شفا آنلاین>اجتماعی>معاون کاهش تقاضا و مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بکارگیری سیاست های کنترلی ناباروری دائمی از جمله عقیم سازی زنان معتاد، راهکار مناسبی برای پیشگیری از تولد نوزاد معتاد نیست و نمی توان از این راهکار استفاده کرد.

به گزارش شفا آنلاین، پرویز افشار عقیم سازی و ناباروری دائمی افراد را امری غیراخلاقی و پذیرفته نشده در اسناد و حقوق بین المللی عنوان کرد و افزود: براساس نظرات علمی بین المللی، هیچ کس حق ندارد فردی را به دلیل وجود مشکلی یا بیماری همچون اعتیاد از زاد وولد یا تکثیر نسل بازدارد.
چندی پیش در شبکه های مجازی موضوع عقیم سازی زنان معتاد مطرح شد که بازتاب هایی نیز داشت.
افشار، بچه آوری زنان معتاد را امری طبیعی دانست و افزود: زن معتاد و فاقد سرپناه و در عین حال در سن باروری طبیعی است که فرزندی هم بدنیا می آورد و البته که نوزاد او معتاد خواهد بود.
افشار، استفاده از روش های موقتی ناباروی را از جمله راهکارهای کنترل بارداری زنان معتاد عنوان کرد و گفت: باید تلاش کنیم تا کودکان زنان معتاد با راه های پیشگیری ازبارداری موقت، اصلا به دنیا نیایند.
وی یادآور شد: هم اینک موضوع پیشگیری از بارداری زنان معتاد در جلسه ستاد کنترل آسیب های اجتماعی وزارت بهداشت که متولی امر این موضوع است مطرح شده است و با مسئولیت سید محمد هادی ایازی (معاون وزیر بهداشت) درحال انجام است.
وی ادامه داد: این موضوع همچنین در دستور کار دستگاه های ذیربط دیگری همچون شهرداری تهران و سازمان های مردم نهاد قرار دارد و کارهایی هم در این زمینه انجام شده است.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره درمان نوزاد معتاد افزود: درمان نوزاد معتاد کار سختی است و البته کوچک ترین کاری است که می توان برای این دسته از نوزادان انجام داد.
وی، بدسرپرستی و یا بی سرپرستی نوزادان معتاد را مهم ترین دغدغه ستاد مبارزه با مواد مخدر برشمرد و تاکید کرد: بد سرپرستی این قبیل نوزادان، معضلاتی را همراه دارد و ممکن است منجر به فروش و سوء استفاده از آنان توسط قاچاقچیان انسان شود.
افشار یادآور شد: در برخی کشورها از نوزادان معتاد برای قاچاق اعضاء استفاده می شود و نمی توان منکراین مشکلات شد؛ اما باید چاره ای برای آنان اندیشیده شود.
افشارهمچنین با اشاره به مبحث هویت نوزادان معتاد هم خاطرنشان کرد:هماهنگی هایی راجع به هویت وحضانت نوزادان معتاد درستاد مبارزه با مواد مخدر انجام شده است. این نوزادان ممکن است تک والدی باشند و والد دیگرشان مشخص نباشد، همچنین اگر بد سرپرست باشند سازمان های متولی همچون سازمان بهزیستی باید حضانت آنان را برعهده بگیرد.
افشار تاکید کرد: مشکلات نوزادان معتاد زیاد است این مشکلات مورد نظر مسئولان نیز هست و البته که مردم هم باید پای کار بیایند وکمک کنند.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: آمار اعتیاد زنان در سال 80 حکایت از آن دارد که زنان، پنج درصد کل معتادان را تشکیل می دهند؛ حال آنکه در طرحی که سال 90 اجرا شد و البته روش شناسی یا متدولوژی آن با طرح اولیه متفاوت بود ، شاهد آن بودیم که این رقم به 9 درصد رسیده و این، یعنی آنکه سن اعتیاد زنان در مجموع شمارش معتادان 2 برابر شده است.
براساس آخرین آمار جمعیت معتادان حال حاضر کشور یک میلیون و 325 هزار تن اعلام شده است .
برچسب ها: ناباروری ، اعتیاد ، شبکه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: