کد خبر: ۱۱۷۹۲۱
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 03
شفا آنلاین>سلامت جنسی> سطح هورمون در هر زن به دلایل بسیاری در طول زندگی تغییر می‌کند و این تغییرات معمولا منجر به تغییراتی در پستان می‌شود. تغییرات هورمونی که در دوران بارداری ایجاد می‌شود، بر احتمال ابتلا فرد به سرطان پستان در زندگی آینده او تاثیر می‌گذارد
به گزارش شفا آنلاین،تحقیقات همچنان به درک ما از رویداد‌های باروری و خطر ابتلا به سرطان پستان کمک می‌کنند. موسسه ملی سرطان، هم اکنون، بر تحقیقاتی سرمایه‌گذاری می‌کند که شاید به کشف‌هایی در زمینه تشخیص راه‌هایی برای شبیه‌سازی آثار محافظت کننده بارداری و انتقال آنها به استراتژی‌های پیشگیری موثر، ‌منجر شوند.

برخی عوامل مرتبط با بارداری، احتمال ابتلا به سرطان پستان را در زنان کاهش می‌دهند:
        هرچه زن در هنگام تولد اولین فرزندش جوان‌تر باشد، احتمال ابتلا به سرطان پستان در او کم‌تر خواهد شد.
        خطر ابتلا به سرطان پستان برای زنی که اولین فرزندش را پس از 35 سالگی به‌دنیا می‌آورد، تقریبا دو برابر فردی است که قبل از 20 سالگی باردار می‌شود.
        زنی که اولین فرزندش را پیش از 30 سالگی باردار می‌شود، نسبت به زنی که هرگز فرزندی به دنیا نمی‌آورد، تقریبا به یک اندازه، در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان قرار دارد.
        داشتن بیش از یک فرزند، احتمال ابتلا زن به سرطان پستان را کاهش می‌دهد. به‌طور کلی،‌ داشتن بیش از یک فرزند در سن پایین‌تر،‌ احتمال ابتلا فرد را به سرطان پستان در طول زندگی کاهش می‌دهد.

        اگرچه به‌طور کامل مشخص نیست،‌ تحقیقات نشان می‌دهند که پره‌اکلامپسی (شرایط پاتولوژیکی که گاهی در دوران بارداری بروز می‌یابد)، با کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان در نوزاد همراه است و شواهدی مبنی بر تاثیر محافظت کننده آن بر مادر وجود دارد.

        پس از بارداری، شیردهی طولانی‌مدت (مثلا،‌ یک سال یا بیشتر)، خطر ابتلا را به سرطان پستان به میزان اندکی کاهش می‌دهد.

برخی عوامل مرتبط با بارداری، احتمال ابتلا را به سرطان پستان در زن افزایش می‌دهد:
        پس از زایمان، خطر ابتلا زن به سرطان پستان، به‌طور موقت، افزایش می‌یابد. این افزایش موقتی تنها برای چند سال دوام می‌آورد.
        زنی که در طول دوران بارداری از دی‌اتیل‌ استیل بسترول استفاده کرده (سنتزی از استروژن که در سال‌های 1940-1971 استفاده می‌شد) کمی بیش‌تر در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان قرار دارد. (تاکنون، تحقیقات افزایش خطر سرطان پستان را در فرزندان مونثی که پیش از تولد در معرض DES قرار گرفته بودند، نشان نداده است. از این بانوان، اغلب به‌عنوان «دختران DES» یاد می‌شود.)

سایر عوامل خطرزای سرطان پستان، غیر مرتبط با بارداری
       اکنون، عوامل دیگری شناخته شده‌اند که احتمال ابتلای فرد را به سرطان پستان افزایش می‌دهند. از قبیل‌ سن (احتمال ابتلا زن به سرطان پستان با افزایش سن،‌ بیشتر می‌شود)، سابقه سرطان پستان در بستگان درجه یک (مادر، خواهر یا دختر)، اولین قاعدگی در سن پایین (قبل از 12 سالگی)، ‌یائسگی دیرهنگام (پس از 55 سالگی)، استفاده از داروهای جایگزین هورمون در زمان یائسگی و شرایط پستانی معین و خاص.

       چاقی نیز یکی دیگر از عوامل خطرزای سرطان پستان در زنان یائسه است.

سوء برداشت از عوامل خطرزای سرطان پستان
       تعدادی نظریه اشتباه درباره علل سرطان پستان وجود دارد. این نظریه‌ها عبارت از موارد زیر است ولی تنها به این موارد محدود نمی‌شود: استفاده از دئودورانت (مام) یا ضدعرق، پوشیدن سوتین فنردار، داشتن سقط جنین القاشده یا حاملگی ناموفق، ضربه خوردن یا کوفتگی پستان. به هر‌حال، هیچ یک از این موارد، افزایشی را در میزان خطر ابتلا به سرطان پستان نشان نداده‌اند. افزون بر آن، سرطان مسری نیست و کسی سرطان را از دیگری نمی‌گیرد.
NCII
برچسب ها: بارداری ، خطر ، سرطان سینه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: