کد خبر: ۱۱۷۸۰۹
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 02
شفا آنلاین>سلامت>سازمان غذا و داروی آمریکا، با هدف افزایش آگاهی در مورد ارتباط مصرف خانواده آنتی‌بیوتیکی فلوروکینولون‌ها با عوارض ناتوان‌کننده و دایمی و نیز محدود کردن مصرف آنها در بیماران با عفونت‌های باکتریایی بدون عارضه، دستور به تغییر برگه اطلاعات دارویی فلوروکینولون‌ها داده است.
به گزارش شقا آنلاین،  دکتر ادوارد کوکس، سرپرست اداره محصولات آنتی‌بیوتیکی مرکز ارزیابی و تحقیقات دارویی سازمان غذا و داروی آمریکا، می‌گوید: «تجویز فلوروکینولون‌ها فواید و مضرات متعددی دارد و باید با احتیاط صورت گیرد. لازم است هم پزشک درمانگر و هم بیمار قبل از تصمیم‌گیری درمانی از مضرات و فواید احتمالی آنها مطلع باشند.»


       فلوروکینولون‌ها، آنتی‌بیوتیک‌هایی هستند که موجب مرگ یا توقف رشد باکتری‌ها می‌شوند. در شرایطی که این آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان عفونت‌های شدید باکتریایی موثر هستند، سازمان غذا و داروی آمریکا در مورد خطرات و عوارض احتمالی متعاقب مصرف هر دو شکل خوراکی و تزریقی فلوروکینولون‌ها هشدار داده است. عوارض شدید ناشی از مصرف این خانواده آنتی‌بیوتیکی ممکن است چند ساعت تا چند هفته بعد از مواجهه با این داروها بروز کنند و گاه دایمی باشند. از آنجا که در مبتلایان به سینوزیت باکتریایی حاد، حمله حاد برونشیت مزمن باکتریایی و عفونت‌های بدون عارضه مجاری اداری عوارض ناخواسته این گروه دارویی بر فواید آن غالب است، سازمان غذا و داروی آمریکا تاکید کرده که تجویز فلوروکینولون‌ها باید به بیمارانی محدود شود آلترناتیو درمانی دیگری ندارد؛ مثلا برخی از عفونت‌های باکتریایی شدید نظیر سیاه‌زخم و پنومونی باکتریایی.

       فلوروکینولون‌های مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا عبارتند از لووفلوکساسین، سیپروفلوکساسین، اوفلوکساسین و جمیفلوکساسین. در آخرین ویرایش برگه اطلاعات دارویی فلوروکینولون‌ها، درباره خطر بروز عوارض ناخواسته برگشت‌ناپذیر و ناتوان‌کننده هشدار داده شده و همچنین، محدودیت‌های جدیدی برای استفاده از این خانواده دارویی لحاظ شده است. سازمان غذا و داروی آمریکا اولین بار در جولای 2008 میلادی در زمینه احتمال بروز تاندونیت و پارگی تاندون در برگه اطلاعات دارویی این خانواده دارویی هشدار لازم را گنجاند.


در فوریه 2011 میلادی، خطر تشدید علائم در مبتلایان به میاستنی گراویس، به برگه اطلاعات دارویی افزوده شد. در آگوست 2013 میلادی، این سازمان هشدار در زمینه خطر تخریب برگشت‌ناپذیر اعصاب محیطی را نیز اضافه کرد. در نوامبر 2015 میلادی، کمیته مشاوره‌ای سازمان غذا و داروی آمریکا در مورد فواید و مضرات تجویز فلوروکینولون‌ها در درمان سینوزیت حاد باکتریایی، حمله حاد برونشیت مزمن باکتریایی و عفونت‌های بدون عارضه مجاری ادراری براساس یافته‌های جدید به بحث پرداخت. اطلاعات جدید روی دو یا تعداد بیشتری از عوارض برگشت‌ناپذیر متمرکز بودند اما تغییر اخیر در برگه اطلاعات دارویی فلوروکینولون‌ها متعاقب تصمیم اتخاذ شده در 12 می‌2016 میلادی از سوی کمیته مشاوره‌ای بود. طبق این هشدار تجویز فلوروکینولون‌ها به علت پتانسیل ایجاد عوارض دایمی، شدید و ناتوان‌کننده فقط در بیماری‌هایی مجاز است که هیچ گزینه دیگری برای درمان اثربخش آنها وجود ندارد.FDA

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: